Cykoria

2010-01-26 11:56 Justyna Nowicka

Jej gorzkawy smak pobudza apetyt. Ale sama cykoria jest niskokaloryczna. Nadaje się nie tylko do zimowych sałatek, ale też na gorąco. To, co jadamy, jest... kwiatem rośliny hodowanej w ciemnościach (pod słomą lub ciemną folią), dlatego cykoria jest biała. Korzeń tej rośliny jest natomiast wykorzystywany do produkcji bezkofeinowych substytutów kawy.

Źródło cennej goryczy

Gorzkawy smak cykoria zawdzięcza inulinie. Ta substancja należąca do wielocukrów jest prebiotykiem, który w jelicie jest pożywką dla bytujących tam dobroczynnych bakterii. Inulina zmniejsza skłonność do zaparć, wspomaga układ odpornościowy, zwiększa wchłanianie wapnia, pobudza pracę wątroby i nerek, a także obniża stężenie glukozy. Cykoria zawiera sporo witaminy A, nieco kwasu foliowego i witaminy C. Warto ją jadać dla manganu – poprawia metabolizm, ma też nieco żelaza i magnezu.
Jest niezastąpiona dla dbających o linię, bo  należy do warzyw niskokalorycznych – średnia główka to tylko 32 kcal (w 100 g jest 21 kcal).

Jasne są lepsze!

Przed użyciem cykorię należy opłukać w zimnej wodzie, oczyścić z wierzchnich liści i wyciąć gorzki głąbik. Najczęściej jadamy ją na surowo – w sałatkach. Cykoria dobrze komponuje się z owocami (jabłka, cytrusy), orzechami, serem, rybą (z puszki lub wędzoną). Do zimowych obiadów polecamy surówkowe kompozycje:

  • cykoria, jabłko, seler, ogórek kwaszony, szczypiorek, sos z majonezu i czosnku;
  • cykoria, kiwi, płatki migdałowe, sos z jogurtu naturalnego, soku z cytryny, soli i pieprzu;
  • cykoria, jabłko, cebula dymka, sos ze śmietany i musztardy.

Oddzielone od siebie listki wypełnione farszem (warzywnym, pastą serową lub rybną) są świetną przekąską. Warto przekonać się także do cykorii na ciepło – duszonej lub zapiekanej.
Wybieramy jasne główki, mogą mieć żółty brzeg. Te o zielonym wybarwieniu są gorzkie. Najlepsze są mniejsze (do 15 cm) – mają wyrazisty smak. Zwarte główki są lepsze do zapiekania, ale do sałatki dobre są luźniejsze. Listki muszą być jędrne, chrupiące i bez śladu brązowych plamek. Cykorię przechowuje się dość dobrze; w chłodnym (warzywna półka w lodówce) i ciemnym miejscu wytrzyma w dobrym stanie tydzień.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE