Fitnessowe

2008-05-20 15:50 Jacek Kaduczak

Zanim wybierzemy się pierwszy raz do klubu, warto zapoznać się ze stosowanym tam nazewnictwem. Prezentujemy krótki słowniczek fitnessowy.

Low impact - zestaw bezpiecznych i niezbyt intensywnych ćwiczeń doskonały dla początkujących i osób w złej kondycji fizycznej. Wykonywane z towarzyszeniem muzyki, pod stałą opieka instruktora. Podstawowym założeniem jest dostosowanie wysiłku do indywidualnych możliwości. Zestaw ćwiczeń na wszystkie grupy mięśniowe, wykonywany w ciągu pół godziny, poprzedzony rozgrzewką i zakończony rozciąganiem mięśni (stretchingiem).

Boks aerobik -  ćwiczenia z elementami ciosów i kopnięć, poprawiające ogólna kondycję.

Interval aerobik -  zestaw ćwiczeń łączących aerobik typu „hi-lo” (intensywnych) z ćwiczeniami mało intensywnymi, co pozwala na szybsze spalanie tłuszczu. W fazie intensywnej tętno osiąga 85 i więcej procent tętna maksymalnego, a w fazach mało intensywnych – poniżej 55 procent tętna maksymalnego. Pozwala na poprawę kondycji i wzmocnienie układu krążenia.

Fat burning - ćwiczenia spalające tłuszcz. Zestaw niezbyt intensywnych ćwiczeń (tętno ok. 70 procent tętna maksymalnego) z towarzyszeniem muzyki w prostym układzie choreograficznym.

Tętno maksymalne - tętno przy którym ćwiczymy ze stuprocentowa intensywnością. Oblicza się je odejmując od 220 swój wiek. Czyli na przykład osoba 30-letnia ma tętno maksymalne 190 (220-30=190).

Hi-lo combo - zestaw różnorodnych ćwiczeń o coraz większej intensywności, pozwalający na rozgrzanie mięśni (w pierwszej fazie nie powinno się wykonywać gwałtownych ruchów ani podskoków. Może służyć spalaniu tłuszczu, lub, przy większej intensywności, poprawie kondycji i wzmocnieniu układu krążenia.

Body ball - ćwiczenia z piłką o średnicy 55 – 65 cm. Leżenie na piłce przodem, tyłem lub bokiem, oraz balansowanie pozwala na wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy. Ćwiczenia niezbyt intensywne, ale dające wiele korzyści.

Hi-lo impact - kombinacja kroków zestawiona w układ o dużej intensywności (powyżej 85 procent tętna maksymalnego), wymagająca koordynacji ruchów i dobrej kondycji. Jedna z częściej spotykanych form aerobiku w klubach.

Tae-bo - forma aerobiku łącząca elementy wschodnich sztuk walki z zajęciami ruchowymi przy muzyce. Kopnięcia, ciosy i podskoki zapewniają wysoki wydatek energetyczny i pozwalają poprzez napięcie mięśni wzmocnić i wyrzeźbić pośladki, uda, mięśnie brzucha i ramion.     

Body pump - ćwiczenia ze sztanga wykonywane przy muzyce, zapewniające poprawę kondycji, a także wzmocnienie siły mięśni, bez ich widocznego zwiększenia i spalenie podskórnej tkanki tłuszczowej.

Aqua aerobik - ćwiczenia wykonywane w wodzie. Doskonałe dla ludzi w złej kondycji fizycznej (ciało traci w wodzie na wadze), zabezpieczają przed urazami, w zależności od głębokości wody możliwe są różne stopnie intensywności ćwiczeń

Callanetics - proste ćwiczenia relaksacyjno – usprawniające o różnym stopniu intensywności, możliwe do wykonywania w domu. Istnieje ogromna ilość układów, w zależności od celu ćwiczeń (poprawa kondycji, zrzucenie zbędnych kilogramów) i aktywizowanych grup mięśniowych.

Circuit czyli trening obwodowy, to połączenie treningu siłowego i aerobiku, pozwalające na wzmocnienie mięśni i spalenie tłuszczu. Jego podstawowa zaleta to jednoczesna aktywizacja wielu grup mięsni zapobiegająca przeciążeniom. Trening taki składa się z odpowiednio dobranej kombinacji ćwiczeń siłowych i aerobowych wykonywanych każde w takim samym czasie (tzw. interwale). Interwały można różnicować w zależności od celu ćwiczeń i kondycji.

Step - zestaw ćwiczeń z wykorzystywaniem muzyki, z użyciem stepu (stopnia) o różnej wysokości. Bardzo popularny i bezpieczny, atrakcyjny także przez wielką ilość kombinacji zestawów ćwiczeń.

ABT (skrót od abdominal, buttocks, thights) zestaw ćwiczeń na uda, pośladki i biodra, idealny do rzeźbienia ciała.

Magic bar - ćwiczenia ze sztangą wykonywane z towarzyszeniem muzyki. Cel ćwiczeń decyduje o doborze obciążeń i wykonywanych ruchów.

Slide - ćwiczenia na specjalnych poślizgowych matach, polegające na wykonywaniu ruchów podobnych do jazdy na łyżwach. Ćwiczenia dla zaawansowanych, wymagające opanowania techniki. Podstawowa zaleta to duża efektywność i małe obciążenie stawów.

Pilates - zestaw ćwiczeń wzmacniających ciało opracowany ponad 70 lat temu przez Josepha Pilatesa. Zasadą są wolne, dokładne ruchy, koncentracja, oraz świadomy wdech i wydech. Doskonałe ćwiczenia ogólnorozwojowe.

TBC (skrót od Total Body Conditioning) zestaw ćwiczeń w rytm szybkiej muzyki służący rzeźbieniu całego ciała, pozwalający też na poprawę koordynacji ruchowej i kondycji organizmu.

Funky - zestawy ćwiczeń wykonywane do muzyki soul i funky, doskonały sposób na spalenie tkanki tłuszczowej.

Stretching - rozciąganie mięśni poprawiające ich stan po treningu

Zobacz też film: Aero, Spining, Conditioning, Body and Mind

poradnikzdrowie.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

KOMENTARZE