Jak odróżnić dobry klub od złego

2008-05-20 15:53 Jacek Kaduczak

Nadeszła wiekopomna chwila! Po miesiącach wahań i rozterek zdecydowaliśmy się zapisać na siłownię. I o to pierwszy problem: który klub wybrać? Oto kilka podstawowych rad, które pozwolą wyeliminować najgorsze.

Krok 1

Przede wszystkim klub powinien być czysty. To zresztą łatwo stwierdzić już na pierwszy rzut oka, nie ma sensu się więc rozpisywać. Zupełnie oczywiste jest poproszenie obsługi o pokazanie szatni i natrysków. Jeśli jest tam czysto i nie czujesz żadnej nieprzyjemnej woni, możesz przejść do następnego punktu naszego prywatnego testu.

Krok 2

Obejrzyj wszystkie maszyny i urządzenia. Nie musisz wcale wiedzieć, do czego służą. To powie ci później trener. Na razie sprawdź, czy są zadbane, zakonserwowane i w dobrym stanie. Przy okazji warto zastanowić się nad wielkością sali. Czy nie jest zbyt ciasna, czy ćwiczący mogą swobodnie się przemieszczać i czy nie ma w niej zbyt wielu ćwiczących (dlatego najlepiej pójść na inspekcję w godzinach szczytu, przypadających zwykle między 17 a 19).

Krok 3

Kolejnym punktem tego małego testu jest obsługa. Osoby w recepcji powinny być miłe i opowiedzieć bardzo szczegółowo o wszystkich możliwościach klubu. O wiele istotniejsze są jednak kwalifikacje trenerów. Przed zapisaniem się do siłowni koniecznie trzeba sprawdzić, czy pracują w niej trenerzy, a jeśli tak, to w jakich godzinach. Jeśli w porze, kiedy będziesz ćwiczyć, możesz liczyć na opiekę fachowca, przed wykupieniem karnetu porozmawiaj z nim. Dobry trener zapyta cię o cel ćwiczeń, czas, jakim dysponujesz, ogólną kondycję i stan zdrowia, a następnie zaproponuje program dostosowany do twoich możliwości. Jeśli uznasz, że proponowane przez niego ćwiczenia ci odpowiadają, warto od razu umówić się, żeby pracował z tobą przynajmniej w pierwszym okresie, dokładnie pokazując sposób, w jaki należy wykonywać poszczególne ćwiczenia i tłumacząc, jakie mięśnie ćwiczysz.
Idealne byłoby wykupienie ćwiczeń z trenerem (niektóre siłownie oferują to za dodatkową opłatą), ponieważ jest on wtedy wyłącznie do twojej dyspozycji i może ci wszystko dokładnie wytłumaczyć. Jeśli jednak nie zdecydujesz się na takie rozwiązanie, warto wcześniej ustalić, jak intensywnie może się on tobą opiekować. Oczywiście, będzie on musiał odpowiadać na pytania i prośby innych ćwiczących. Ale czasem warto nawet umówić się z trenerem w godzinach mniejszego ruchu, by miał on dla ciebie więcej czasu. Im wcześniej nauczysz się właściwie wykonywać ćwiczenia, tym szybciej zobaczysz ich rezultaty i tym mniejsze będzie ryzyko urazu.

Dobre siłownie dają potencjalnym klientom możliwość próbnych ćwiczeń, zanim zdecydują się oni na wykupienie karnetu. Często jest to wejście bezpłatne. Warto pytać o taką możliwość. Karnety są zwykle stosunkowo drogie, a nie warto wiązać się z firmą, która nie spełnia twoich oczekiwań.

I na koniec jeszcze jedna rada: zawsze warto słuchać znajomych. Jeśli ktoś, komu ufasz, poleca jakiś klub, warto sprawdzić go w pierwszej kolejności. Dobre wrażenie stałych bywalców jest bezcenne i może nam zaoszczędzić bolesnych rozczarowań.

poradnikzdrowie.pl
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE