Mamo, wybierz ćwiczenia dla siebie

2008-05-20 15:43 Ewa Standzoń-Gierak, Konsultacja:: Krzysztof Stachurski, trener z warszawskiego klubu Gymnasion
Nie zapominaj o ruchu
Autor: Jupiterimages

Czujesz, że przybyło ci na wadze? Chcesz wrócić do formy? Zapisz się do klubu fitness. Zgubisz tam parę kilogramów, zrelaksujesz się po dniu wytężonej pracy, a przede wszystkim utrzymasz swoje ciało w świetnej formie. Nie wiesz, jakie wybrać zajęcia, bo nic ci nie mówią ich czasem obco brzmiące nazwy? Skorzystaj z naszej ściągawki.

Najpierw odpowiedz sobie na pytanie, jaki cel chcesz osiągnąć. Czy najważniejsze jest dla ciebie poprawienie kondycji, wzmocnienie mięśni, schudnięcie czy relaks? A może lubisz tańczyć albo fascynują cię różne techniki walki? W renomowanym fitness klubie możliwości jest wiele i każdy znajdzie coś dla siebie. Także osoby starsze, mające problemy z krążeniem lub kręgosłupem. Trzeba tylko dobrać odpowiednią formę zajęć. W wyborze może pomóc instruktor. Rozmowa z nim przyda się zwłaszcza osobom, które nie uprawiały żadnego sportu. Trener wypyta m.in. o przebyte choroby, stan zdrowia, aktywność fizyczną, wagę i dobierze indywidualne ćwiczenia.

Wszystkie zajęcia prowadzone są przy muzyce i mają podobny układ. Zawsze poprzedza je rozgrzewka, potem jest część zasadnicza, a na koniec wyciszenie organizmu, czyli ćwiczenia rozciągające i relaksujące.

Musisz się wzmocnić

  • ABT: to układy aerobowe (dotleniające), których zadaniem jest ujędrnienie i wzmocnienie dolnych partii ciała oraz dotlenienie organizmu. Ćwiczy się ze stepem, gumami i hantlami. Są to zajęcia nawet dla tych, którzy dawno nie ćwiczyli. Określa się je też skrótami: BBC, ABS, ABF.
  • BS: ćwiczenia te wzmacniają i ujędrniają wszystkie grupy mięśni. Są to zajęcia o umiarkowanej intensywności, z wykorzystaniem różnych przyborów, np. ciężarków, hantli, stopni. Może ćwiczyć każdy.
  • TBC: oprócz wzmacniania i ujędrniania mięśni, zajęcia te poprawiają wytrzymałość organizmu i dotleniają go. Tego typu ćwiczenia z przyborami są dla każdego.
  • Aqua aerobik: ćwiczenia w wodzie, z użyciem różnych przyborów i płetw. Nie obciążają stawów, dlatego można je polecić osobom, które mają problemy ze stawami i kręgosłupem. Oprócz kształtowania sylwetki, relaksują. Wskazane raczej dla początkujących.
  • Step: proste układy choreograficzne z wykorzystaniem specjalnego plastikowego stopnia. Szybkie tempo ćwiczeń. Mocno pracują przede wszystkim pośladki i uda. Zajęcia przeznaczone są głównie dla osób, które lubią się ruszać i nie mają problemów ze stawami kolanowymi.
  • Wiosła: zajęcia aerobowe przy muzyce z wykorzystaniem przyrządu zwanego ergometrem wioślarskim. Efektem jest wzmocnienie wszystkich najważniejszych grup mięśni, głównie nóg i rąk. Opracowane dla osób z dobrą kondycją, bez problemów z kręgosłupem.
  • Magic bar: ćwiczenia ze specjalną sztangą. Wzmacniają wszystkie grupy mięśni. Trening rozpoczyna się od zajęć mało męczących, a kończy bardzo ciężkimi i wyczerpującymi. Wymyślono je dla osób z dobrą kondycją.
  • Power bike: jazda na rowerze stacjonarnym przy różnym stopniu obciążenia. W przerwach wykonuje się inne ćwiczenia poprawiające kondycję. Trening angażuje wszystkie partie ciała. Jest przeznaczony dla osób, które wcześniej sporo ćwiczyły.

Chcesz schudnąć

  • Fat burning: proste układy z przyrządami, wykonywane w niezbyt szybkim tempie. Dużo ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha i nóg. Schudnąć pomagają też wszystkie zajęcia wzmacniające i ujędrniające mięśnie.

Lubisz taniec

  • Funk, salsa, hi-lo: wykonywanie układów choreograficznych przy muzyce tanecznej, hip hopowej lub latynoskiej. Poprawiają koordynację ruchową. Ćwiczenia wykonywane w szybkim tempie (tętno 130-150/min) usprawniają pracę układu sercowo-naczyniowego. Nie są wskazane dla osób, które mają problemy z krążeniem.
  • Dance interwal: łączy elementy taneczne (podskoki, układy choreograficzne) z ćwiczeniami wzmacniającymi (np. BS, ABT). Trzeba mieć bardzo dobrą kondycję.

Fascynują cię sporty walki

  • Kick boxing, boxing, aerobox: intensywne zajęcia wytrzymałościowe, oparte na technikach różnych sztuk walki. Alternatywa dla osób, które ćwiczą bardzo długo i chciałyby uatrakcyjnić zajęcia. Poprawiają wydolność organizmu, wytrzymałość mięśni i koordynację ruchową.
  • Power tai-bo: układy wykorzystujące sporty walki, np.  boks, karate czy kick boxing. Poprawiają wytrzymałość, koordynację i, co ważne dla kobiet, uczą samoobrony.

Potrzebujesz relaksu

  • Stretching: ćwiczenia rozciągające wszystkie grupy mięśni, wykonywane przy muzyce, w wolnym tempie. Ich efekt to smukła sylwetka i lepsze krążenie krwi. Ćwiczenia dla wszystkich, także osób starszych.
  • Yoga: relaksujący trening dla ciała i umysłu. Rozciągający mięśnie, uczący świadomego oddychania, uelastyczniający ciało. Lekcja medytacji dla każdego.
  • Pilates: program zajęć wzmacniająco-ujędrniających i rozciągających mięśnie brzucha, grzbietu i miednicy. Ćwiczenia wymagają skupienia i wyciszenia. Mogą je wykonywać kobiety w ciąży i osoby starsze.
  • Tai-chi: ćwiczenia oparte na elementach wschodnich sztuk walki. Łagodne, płynne ruchy poprawiają koordynację ruchową, usprawniają ciało i umysł, uczą, jak osiągnąć równowagę wewnętrzną. Zajęcia dla wszystkich, także osób starszych i z problemami krążeniowymi.
miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE