Pierwsze trzy miesiące życia - odruchy niemowlęce i umiejętności

2021-10-05 9:35
Pierwsze trzy miesiące życia dziecka
Autor: thinkstockphotos.com

Pierwsze trzy miesiące życia dziecka są najważniejsze. Systematyczna kontrola malca u pediatry to podstawa. Lekarz będzie ważył i mierzył dziecko, oceniał jego odruchy niemowlęce, ale mama także powinna uważnie przyglądać się postępom maluszka. Co czeka rodziców i noworodka w tym czasie?

U noworodka, wszelkie przejawy aktywności związane są jego potrzebami biologicznymi. Jego zachowanie determinują odruchy niemowlęce, których z wiekiem zacznie się wyzbywać. Dowiedz się, jak powinny wyglądać pierwsze trzy miesiące życia z maleństwem, by w razie potrzeby skonsultować odstępstwa od normy na wizytach kontrolnych u pediatry lub neonatologa

Spis treści

  1. Odruchy niemowlęce - 1. miesiąc życia dziecka
  2. Odruchy i umiejętności niemowlęce 2. miesiąc życia dziecka
  3. Odruchy i umiejętności niemowlęce 3. miesiąc życia dziecka
Wizyta u pediatry

Odruchy niemowlęce - 1. miesiąc życia dziecka

  • Noworodek przechyla głowę w jedną lub drugą stronę, nie potrafi ustawiać jej symetrycznie – zarówno gdy leży na brzuszku, jak i na plecach. Niektóre noworodki potrafią już na moment unieść chwiejną główkę i ułożyć buzię na drugim policzku.
  • Gdy czuwa, jego dłoń jest luźno zamknięta. Jeśli dotknie się wnętrza rączki, wszystkie paluszki i kciuk zaciskają się.
  • Gwałtownie reaguje na ostre, głośne dźwięki – krzyczy, rozrzuca na bok rączki i nóżki (tzw. odruch Moro).
  • Uspokaja się dzięki dotknięciu – gdy jest brany na ręce, głaskany, przytulany.
  • Krzyczy w sposób niezróżnicowany, każdy krzyk jest podobny do poprzedniego.
  • Reaguje na ostre światło.
  • Ruchy jego nóżek i rączek są jeszcze niezborne i chaotyczne.
  • Sam nie potrafi zmienić pozycji ciała.
  • Potrafi rozróżniać kwaśny i słodki smak – najbardziej mu smakuje słodkie i ciepłe mleko mamy.

Po ukończeniu pierwszego miesiąca twoje dziecko powinno umieć:

  • zatrzymywać wzrok na twojej twarzy
  • leżąc na brzuchu, podnieść na krótko głowę.

Przeczytaj też: Odruch Babińskiego - na czym polega objaw Babińskiego

Zrób to koniecznie

Jeśli coś cię zaniepokoi bądź dziecko rozwija się wyraźnie wolniej niż powinno, kontaktuj się z pediatrą. Lekarz oceni, czy twoje obawy są uzasadnione, i w razie potrzeby zaleci dalsze badania lub odpowiednie ćwiczenia rehabilitacyjne.

Odruchy i umiejętności niemowlęce 2. miesiąc życia dziecka

  • Maleństwo jest coraz bardziej aktywne, energicznie wymachuje nóżkami i rączkami, ale samo jeszcze nie potrafi zmienić pozycji.
  • Gdy leży na plecach, przyjmuje asymetryczną pozycję, obracając główkę w jedną stronę, prostując po tej samej stronie rączkę i nóżkę lub jednocześnie zginając kończyny znajdujące się po przeciwnej stronie ciała.
  • Ściśle zaciśnięte dotąd piąstki coraz częściej otwiera, a paluszki prostuje. Zaczyna też powoli prostować zgięte nóżki.
  • Położone na brzuchu – unosi głowę i trzyma ją uniesioną przez ok. 10 sekund. Próbuje podpierać się na zgiętych ramionach.
  • Kiedy nie śpi, chętnie obserwuje twarze rodziców i wpatruje się we wszystko, co znajduje się niedaleko.
  • Na buzi malca pojawia się pierwszy świadomy uśmiech.
  • Zaczyna gruchać – to znaczy mówić: „ee”, „aa” – i głużyć, czyli wydawać gardłowe dźwięki w rodzaju „eehe”.
  • Wsłuchuje się w domowe odgłosy i odwraca główkę w kierunku źródła dźwięku.
  • Pod koniec tego miesiąca dziecko potrafi potrzymać w rączce podaną grzechotkę i przypatrywać się jej przez dłuższą chwilę.

Po ukończeniu drugiego miesiąca twoje dziecko powinno umieć:

  • poruszać główką na boki
  • odpowiadać uśmiechem na uśmiech
  • gruchać
  • wodzić wzrokiem za przedmiotem, przesuwanym mu przed oczami

Sprawdź: Odruch moro. Pierwotne odruchy noworodka

Odruchy i umiejętności niemowlęce 3. miesiąc życia dziecka

  • Dziecko trzymane pionowo potrafi przez kilka–kilkanaście sekund utrzymać sztywno główkę w pionie.
  • Leżąc na brzuszku, unosi główkę tak wysoko, że jest w stanie patrzeć prawie na wprost. W tej pozycji może wytrzymać nawet kilkadziesiąt sekund.
  • Jego plecy na całej długości przylegają do podłoża, rączki są otwarte, maluszek potrafi je łączyć w linii środkowej ciała.
  • Podejmuje pierwsze próby pełzania, unosząc pośladki i starając się odepchnąć nóżkami od podłoża.
  • Zaczyna próbować obrócić się z brzucha na plecki.
  • Najchętniej bawi się swoimi rączkami, przypatruje się im, wkłada je do buzi.
  • Ma coraz bardziej celowe, skoordynowane ze wzrokiem ruchy rąk. Próbuje dotknąć zawieszonej nad nim zabawki, trafić do buzi palcem, trzymać przez chwilę w rączce grzechotkę, potrząsnąć nią (choć nie potrafi jej jeszcze samodzielnie uchwycić).
  • Potrafi już komunikować swoje potrzeby i stany, zmieniając ton płaczu i intonację głosu. Umie już piszczeć z radości! Na uśmiech odpowiada promiennym uśmiechem, czasem wydaje radosny dźwięk, energicznie prostując rączki i nóżki.
  • Na głos odpowiada głosem – na ogół coraz dłuższymi ciągami gardłowych dźwięków (głużenie), czasem pojawiają się niewyraźne sylaby.
  • Reaguje silnym ożywieniem na twarz ludzką. Cieszy się na widok bliskich osób, zwłaszcza mamy i taty.

Po ukończeniu trzeciego miesiąca twoje dziecko powinno umieć:

  • potrząsać podaną mu grzechotką
  • w pozycji pionowej trzymać prosto główkę
  • odwracać główkę w kierunku dźwięku
  • leżąc na brzuszku, na krótko unieść się na rękach
  • wkładać rączki do buzi
  • przewracać się z pleców na bok.

Dowiedz się: Odruch chwytania u noworodka i umiejętności chwytania u niemowlęcia

Zdaniem eksperta
Izabela Laber-Napora
Izabela Laber-Napora, lekarz rehabilitacji medycznej, specjalista diagnozy i terapii metodą Vojty

Raz uruchomiony zegar rozwoju dziecka biegnie nieustannie, co dzień twoje dziecko nabywa nowych umiejętności, które nie są wynikiem nauki i ćwiczeń, ale odzwierciedleniem dojrzewania układu nerwowego. Otaczając niemowlę troską i miłością, stwarzasz mu najlepszą bazę do doskonalenia nowych funkcji.

Pamiętaj, że każde dziecko ma swoje mocniejsze i słabsze strony, co powoduje, że niektóre opisane tu funkcje u jednego dziecka rozwijają się szybciej, a u innego wolniej. Fascynujące są obserwacje przechodzenia jednego etapu rozwojowego w drugi, logicznego i konsekwentnego rozwijania się według tych samych zasad – bo mimo indywidualnych różnic, rozwój u wszystkich dzieci przebiega według tego samego, zakodowanego genetycznie planu.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza