Dieta po porodzie. Na co może sobie pozwolić matka karmiąca piersią?

2024-07-09 16:07

To, że w ciąży powinnyśmy odpowiednio się odżywiać - to wie każdy. Warto jednak pamiętać, że również w czasie połogu, szczególnie, gdy karmimy piersią, trzeba zwrócić uwagę na to, co jemy. Jaka jest najlepsza dieta dla matki karmiącej? Wyjaśniamy.

Publiczne karmienie piersią nie wszystkim się spodobało. Byłam upokorzona
Autor: Getty Images Publiczne karmienie piersią nie wszystkim się spodobało. "Byłam upokorzona"

Zachodząc w ciążę zazwyczaj lekarz sugeruje nam, co powinnyśmy jeść, z jakich produktów zrezygnować, a na które witaminy i suplementy szczególnie zwrócić uwagę.

Niestety, często po urodzeniu dziecka, tak zajmujemy się naszym potomkiem, że często zapominamy, że również matki powinni zbadać o swoją dietę podczas połogu.

Czy wiesz, co powinny jeść kobiety karmiące piersią?

M jak mama: Źródło żelaza w diecie

"Nie jedz czekolady, bo dziecko dostanie alergii!" - często możemy usłyszeć takie "dobre rady". A czy faktycznie czekolada szkodzi? Stwierdzono, że dieta matki w okresie ciąży i podczas karmienia piersią nie ma wpływu na ryzyko wystąpienia alergii u niemowląt.

Jeśli więc sama nie jesteś na nic uczulona, a dziecko nie reaguje negatywnie na żadne produkty spożywcze, nie musisz rezygnować z jedzenia czekolady, orzechów czy produktów mlecznych. 

A co warto zawrzeć w swojej diecie podczas karmienia? Przede wszystkim powinna ona dostarczać odpowiednich ilości białka, tłuszczów i węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych. Kobietom karmiącym piersią zaleca się spożywanie produktów, które dostarczają węglowodanów złożonych, czyli takich, które powoli ulegają trawieniu i wchłanianiu oraz stopniowo uwalniają energię. Są to przede wszystkim pełnoziarniste kasze, ryż, makarony czy płatki zbożowe, ale również warzywa. 

W diecie powinny znaleźć się także tłuszcze nienasycone, a więc więc olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej lniany, orzechy, awokado oraz ryby.

Najlepszymi źródłami białka w diecie matki karmiącej będą natomiast chude mięsa (indyk, kurczak, cielęcina, schab), jaja, nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu oraz strączki  (fasola, ciecierzyca, bób).

Na koniec musimy też pamiętać o odpowiednim nawodnieniu. Kobiety karmiące powinny pić co najmniej 3 litry wody dziennie.