Ciąża zaplanowana to ciąża udana. Na co zwrócić uwagę przy planowaniu ciąży

Ciąża zaplanowana to ciąża udana
Autor: photos.com

Planowanie ciąży to dobry pomysł, ale bywa tak, że zajście w ciążę jest najprostszym etapem drogi do macierzyństwa. Sztuka polega jednak na tym, aby odpowiednio się do roli rodzica przygotować. Przygotowania do ciąży powinny objąć zarówno sferę psychiki, emocji, jak i zdrowia fizycznego. Przedstawiamy kilka najważniejszych zasad odpowiedzialnego planowania ciąży.

Ginekolodzy mawiają, że ciąża zaplanowana jest ciążą udaną, dlatego warto zawczesu rozpocząć przygotowania do ciąży. I choć co druga ciąża o prawidłowym przebiegu jest wynikiem nieprzewidzianego namiętnego uniesienia, to warto być w gotowości przez cały czas. Twoje ciało będzie przecież gościło dziecko przez 9 miesięcy. Im będziesz zdrowsza, spokojniejsza i w lepszej kondycji, tym lepiej dla dziecka, a ty łagodniej zniesiesz poród. Nie bez powodu przecież lekarze mówią, że ciąża jest obciążeniem dla organizmu, a poród porównują do wysiłku równemu biegowi maratońskiemu. I choć nie ma co przesadzać z przygotowaniami do ciąży, aby na jej starcie nie czuć się zmęczonym, warto jednak pewne kwestie zawczasu rozważyć.

Planowanie ciąży: waga wagi czyli dieta i ruch

Na początek oceń swoją wagę. Jeśli masz za dużo fałdek na biodrach, postaraj się schudnąć, jedząc więcej warzyw, a mniej słodyczy i kalorycznych dań. Kobiety otyłe miewają problemy z zajściem w ciążę. Unikaj jednak drastycznych diet, aby nie spowodować odwrotnego skutku i przed ciążą nie doprowadzić do anemii lub niedoborów ważnych dla zdrowia składników.

Poza tym drastyczne diety mogą doprowadzić do zaburzeń hormonalnych, a więc także zaburzeń owulacji, i utrudniać zajście w ciążę. Zwiększenie aktywności fizycznej pozwoli pozbyć się zbędnych kilogramów, poprawi kondycję i wydolność. Badania wykazały, że dzieci aktywnych mam lepiej rozwijają się fizycznie. Być może ruch w ciąży pobudza rozwój mózgu płodu.

Jak szybko zajść w ciążę? WIDEO

Dobrze wiedzieć

Przygotowania taty do ciąży
W trosce o jakość nasienia warto, aby twój partner zadbał o dietę bogatą w witaminę B12, E, selen i cynk. W jego menu nie powinno więc zabraknąć ryb, czerwonego, ale chudego mięsa, roślin strączkowych i orzechów, zwłaszcza brazylijskich. Postaraj się, aby unikał alkoholu, kawy i papierosów. Zwróć także uwagę na jego bieliznę – zbyt obcisła i wykonana z nieprzewiewnych tkanin może pogarszać jakość nasienia. Ponieważ jądra nie lubią przegrzewania, odradź mu korzystanie z sauny, solarium i gorących kąpieli.

Planowanie ciąży: pożegnanie z nałogami

Jeśli palisz papierosy, czas rozstać się z nałogiem. Nikotyna i zawarte w dymie papierosowym trujące substancje mogą spowodować niedotlenienie dziecka, spowolnić jego rozwój. Dzieci ciężarnych palaczek częściej chorują po porodzie i są bardziej zagrożone rozwojem astmy oskrzelowej. Jeśli rzucenie palenia wydaje ci się zbyt trudne, zgłoś się do lekarza rodzinnego lub poradni antynikotynowej.

Oprócz popularnej nikotynowej terapii zastępczej na rynku jest kilka innych, naprawdę skutecznych środków, które ułatwiają rozstanie z nałogiem (np. Tabex, Champix, Zyban). Lepiej unikać ich stosowania w ciąży, dlatego warto zająć się terapią kilka miesięcy przed poczęciem dziecka. Unikaj także przebywania w towarzystwie palaczy.

Podobnie rzecz ma się z alkoholem. Nikt nie określił, jaka dawka alkoholu jest w ciąży bezpieczna dla dziecka, dlatego nie ma bezpiecznej dawki. Aby więc nie martwić się, że wypiłaś kilka lampek wina w dniach poczęcia dziecka, lepiej na razie zrezygnuj lub znacznie ogranicz ilość alkoholu. Nie przesadzaj też z kawą, bo nadmiar kofeiny może utrudniać zajście w ciążę. Staraj się nie pić więcej niż dwie filiżanki tego napoju dziennie.

Planowanie ciąży zaczyna się na talerzu

Jeśli planujesz powiększenie rodziny, czas na zmianę nawyków żywieniowych. Zrezygnuj z fast foodów. Są kaloryczne, a nie zawierają wartościowych składników odżywczych. Staraj się jeść dość regularnie i mniejsze porcje. Ponieważ malec będzie bez pardonu ściągał wszystkie składniki niezbędne do swojego rozwoju, wzbogać swoją dietę w produkty obfitujące w żelazo (czerwone mięso, jaja, szpinak). Dzięki temu unikniesz niedokrwistości lub przynajmniej opóźnisz wystąpienie anemii.

Staraj się, aby składnikiem każdego posiłku były warzywa lub owoce. Najlepiej zjadać ich około kilograma dziennie. Wydaje ci się, że to strasznie dużo? Wystarczy, że zjesz codziennie jabłko i śliwkę na deser, pomidor do śniadania, a na obiad solidną porcję surówki, aby zbliżyć się do zalecanej porcji tych produktów. Dbaj o to, aby w twojej diecie nie brakowało produktów pełnoziarnistych, ryb i nabiału.

W ciąży zapotrzebowanie na wapń wzrasta niemal dwukrotnie, gdyż dziecko potrzebuje go jako budulca swoich kości i zawiązków zębów. Jeśli wzbogacisz menu w mleko, jogurty, sery, twarogi, maślanki, kefiry – unikniesz próchnicy zębów i osłabienia własnych kości.

Ogranicz tłuszcze zwierzęce, sól i produkty wysoko przetworzone. Dokładnie myj owoce i warzywa, by nie nabawić się choroby pasożytniczej.

Planowanie ciąży: kontrola stanu zdrowia

Odwiedź lekarza rodzinnego, a także specjalistów, jeśli cierpisz z powodu jakiejś choroby przewlekłej, np. alergii. Internista zbada cię, zmierzy ciśnienie, zleci podstawowe badania: morfologię krwi, badanie ogólne moczu, stężenie glukozy. Warto także sprawdzić poziom przeciwciał przeciwko toksoplazmozie (ich obecność w klasie IgG jest pożądana, bo oznacza ochronę przed kolejnym zakażeniem) i przeciwróżyczkowych (także w klasie IgG).

Niestety, lekarz podstawowej opieki nie może ci dać skierowania na badanie stężenia przeciwciał, bo i tak za nie zapłacisz. Warto jednak zainwestować i wykonać je na własny koszt. Dlaczego?

Bo nawet jeśli chorowałaś na różyczkę lub byłaś szczepiona przeciwko tej chorobie, po latach poziom przeciwciał może być zbyt niski, aby ochronić cię przed kolejnym zakażeniem. A zachorowanie na różyczkę w ciąży jest potencjalnie groźne dla dziecka. Dlatego jeśli poziom przeciwciał okaże się zbyt niski, koniecznie przyjmij szczepionkę przeciwko różyczce, odrze i śwince (nie ma na rynku szczepionki chroniącej wyłącznie przed różyczką).

Jeśli nie możesz sobie pozwolić na badanie stężenia przeciwciał, po prostu poproś o zaszczepienie przeciwko tej chorobie. To ważne, aby wykonać je przynajmniej miesiąc przed poczęciem dziecka: ciąża jest przeciwwskazaniem do podania szczepionki. Jeśli nie byłaś nigdy szczepiona przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B, koniecznie rozważ przyjęcie tej szczepionki. To bardzo ważne, bo trzy dawki chronią przez całe życie. Szczepienie można dokończyć w trakcie trwania ciąży.

A przed sezonem jesienno--zimowym warto rozważyć także szczepienie przeciwko grypie, zwłaszcza jeśli masz kontakt z wieloma osobami lub na co dzień jeździsz środkami komunikacji miejskiej. Przed staraniem o dziecko nie zapomnij o dentyście. Próchnica to siedlisko drobnoustrojów, które mogą okazać się groźne dla dziecka i ciebie. Poza tym zęby łatwiej leczyć przed ciążą ze względu na potencjalną potrzebę wykonania badań, znieczulenia i stres.

Dobrze wiedzieć

Psychika też ma znaczenie
Pamiętaj, że starania o dziecko to nie wyścig. Wszystko zaczyna się w głowie. Zbytnie skupianie się, myślenie: „muszę zajść w ciążę” może mieć destrukcyjne skutki – jest źródłem stresu, nieustannej frustracji, która ma zły wpływ na związek. Dlatego przygotowując się do poczęcia dziecka, nie zapominajcie o pozytywnym nastawieniu. Emocje są równie ważne jak prawidłowe wyniki badań laboratoryjnych.

Planowanie ciąży: ginekolog to twój przyjaciel

Ginekolog, oprócz tradycyjnego badania, wykona badanie cytologiczne. To ważne, bo w razie wystąpienia nieprawidłowości będzie je można wyleczyć jeszcze przed ciążą. Jeśli ginekolog nie skieruje cię na USG narządów rodnych, nie wahaj się wykonać badania odpłatnie. Umożliwia wykrycie torbieli jajników lub mięśniaków macicy, które mogłyby utrudniać zajście w ciążę lub wikłać jej przebieg. Ginekolog może zalecić także badanie na wirusa HIV. Nie obawiaj się tego testu. Jego wykonanie jest dowodem rozsądnego postępowania.

Planowanie ciąży: czy łykać suplementy?

Nie ma powodu, aby zdrowa kobieta, która dba o dobrą dietę, przyjmowała przed ciążą preparaty wielowitaminowe. Jest jednak wyjątek: kwas foliowy. Zapobiega powstawaniu wad układu nerwowego u dzieci już od pierwszych dni poczęcia. Zaleca się więc, aby trzy miesiące przed planowaną ciążą kobiety przyjmowały 0,4 mg dziennie tej witaminy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE