Mowa ciała dziecka może je wykluczać z grupy. Zobacz, jak pomóc mu budować relacje z innymi

2025-07-13 23:07

Twoje dziecko chce mieć przyjaciół, ale rówieśnicy je unikają? Problemem mogą być błędy w mowie ciała. Zobacz, jak gesty i mimika wpływają na relacje i mogą powodować izolację. Naucz dziecko, jak wysyłać sygnały, które budują sympatię i akceptację w grupie.

Mowa ciała to podstawa relacji społecznych, o której rzadko myślimy. Może zwłaszcza w kontekście relacji między dziećmi. Tymczasem trudności z niewerbalną komunikacją (tzw. dyssemia) mogą powodować izolację rówieśniczą, mimo najlepszych intencji...

Jeśli twoje dziecko siada lub staje zbyt blisko innych, nie potrafi utrzymać kontaktu wzrokowego lub jest pomijane w grupie rówieśników - możesz mu pomóc.

Skąd te problemy? Co mówi nauka o dyssemi i izolacji?

Stephen Nowicki, profesor psychologii i autor książki Helping the Child Who Doesn’t Fit In, wprowadza pojęcie dyssemii – czyli trudności w odczytywaniu i stosowaniu mowy niewerbalnej (gesty, mimika, ton głosu, dystans). Tego rodzaju błędy są często nieświadome, a mogą być dla rówieśników sygnałem do „wykluczenia”. Dlaczego mowa niewerbalna jest  kluczowa?

  • Niewerbalne sygnały wpływają na 55% przekazu emocjonalnego, podczas gdy słowa to tylko 7% (38 % - brzmienie głosu);
  • Mimiką, gestami i/lub dystansem dziecko nieświadomie może wywoływać niechęć u innych dzieci;
  • Dzieci z dyssemią nie zdają sobie sprawy, że to ich zachowania „nie trafiają” do rozmówców.

Według Nowickiego coraz więcej dzieci ma problemy z taką komunikacją. Powód jest oczywisty: to efekt rosnącego czasu spędzanego przed ekranami i zmniejszonej liczby realnych spotkań twarzą w twarz.

Pozytywna Dyscyplina- Plac Zabaw odc. 21

Co możesz zrobić jako rodzic? Praktyczne wskazówki: jak poprawić mowę niewerbalną dziecka

Oto konkretne wsakzówki, które mogą pomóc twojemu dziecku lepiej „czytać” i wysyłać sygnały niewerbalne:

  •  Zwracaj uwagę na przestrzeń osobistą – ćwicz gest „stop” i pytaj: „Jak daleko od kogoś powinieneś stać, aby nie przeszkadzać?”.
  • Bawcie się w odgadywanie emocji – pokazuj różne miny, zadaj pytanie: „Co myślisz, że czuje ta osoba?”.
  • Dawaj dobry przykład – mów wprost: „Zobacz, uśmiechnąłem się, żeby pokazać, że jestem szczęśliwy, i lekko się pochyliłem, żeby bliżej.”
  • Ćwiczenia z dorosłymi – zaproś do zabawy dziadków czy sąsiadów: obserwujcie, zmieniajcie dystans i ton głosu.
  • Pomóż stworzyć przestrzeń z rówieśnikami – zaplanuj spotkania, gdzie dziecko może ćwiczyć kontakt: „Zobacz, że siadanie obok, a nie przed kimś, jest w porządku”.
  • Nauka różnych tonów i gestów – bawiąc się w teatrzyk czy pantomimę, dziecko trenuje subtelne sygnały ciałem i głosem.

Każda z tych aktywności rozwija niewerbalne kompetencje, które pomagają dzieciom lepiej się wpasować w grono rówieśników.

M jak Mama Google News