Spis treści
- Strój na rower
- Jazda na rowerze - jakie są jej korzyści?
- Spodenki do jazdy na rowerze
- Koszulka do jazdy na rowerze
- Kask rowerowy
- Okulary na rower
- Rękawiczki na rower
- Mistrzowie kolarstwa: Zenon Jaskuła i Czesław Lang radzą, czym w kryzysowej sytuacji zastąpić profesjonalny strój kolarski
Żeby jeździć na rowerze wygodnie i bezpiecznie, zadbaj o kilka szczegółów. Zobacz, jak powinien wyglądać kompletny strój rowerowy. Z jakich materiałów uszyte są dobre stroje rowerowe i na zwracać uwagę przy zakupie.
Strój do jazdy na rowerze to koszulka, spodenki, rękawiczki, okulary i kask. W strój kolarski najlepiej zaopatrzyć się w sklepie rowerowym - ubrania z supermarketów często nie spełniają swoich funkcji, bo wykonane są z materiałów niskiej jakości.
Strój na rower
Spodnie i koszulka powinny być opięte, ale nie mogą uwierać kolarza. Dobrze sprawdzą się ubrania wykonane z nowoczesnych, „oddychających” materiałów, które chronią też przed przewianiem (np. z warstwą windstopper). Nie bez znaczenia są też kolory stroju rowerowego. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, ubranie powinno być w jasnych barwach lub zawierać elementy odblaskowe.
Jazda na rowerze - jakie są jej korzyści?
Spodenki do jazdy na rowerze
Spodenki do jazdy na rowerze powinny być obcisłe (najlepiej z materiału z lycrą, która dobrze się rozciąga i dopasowuje do sylwetki). W zależności od pory roku i preferencji można wybrać spodenki do kolana, za kolano i z długimi nogawkami.
Profesjonalne lub półprofesjonalne spodenki do jazdy na rowerze wyposażone będą we wkładkę (najlepiej antybakteryjną) chroniącą przed otarciami. Bardzo wygodne są spodenki kolarskie z wkładką anatomiczną – nie mają szwów, więc nie uwierają i nie ocierają skóry.
Koszulka do jazdy na rowerze
Koszulka do jazdy na rowerze powinna być wykonana z materiału, który szybko schnie i odprowadza wilgoć na zewnątrz (np. materiał z włókna poliestrowego i poliamidowego). Tył rowerowej koszulki jest przedłużony (dzięki temu wystawione na powiew wiatru plecy nie wychładzają się).
Dobra koszulka powinna mieć na placach doszyte dwie lub trzy kieszonki (dobrze, jeśli jedna z nich zapinana jest na zamek, bo można do niej włożyć kluczyki do samochodu, bez obawy, że się zgubią). Pozostałe kieszonki zmieszczą bidon z wodą lub batonika.
Kask rowerowy
Kask to bardzo ważny element stroju rowerowego, bo chroni głowę przed rozbiciem. Żeby spełniał swoją funkcję, kask musi być dobrze dopasowany do obwodu głowy i nie powinien się zsuwać przy ruszaniu nią. Dobre kaski wykonane są z lekkiego tworzywa, a odpowiednio rozmieszczone w nim otwory chronią głowę przed przegrzaniem. Wszystkie kaski rowerowe sprzedawane w sklepach dla kolarzy mają wymagane atesty.
Okulary na rower
Okulary do jazdy na rowerze muszą spełniać kilka warunków: powinny chronić przed promieniowaniem słonecznych (filtr 400 UV), być lekkie i bardzo odporne na uderzenia (na trudnej nawierzchni spod kół mogą pryskać ostre odłamki i kamienie). Noski i zauszniki rowerowych okularów muszą być miękkie i antyalergiczne - bo w tych miejscach stykają się z ciałem nawet przez kilka godzin.
Niektóre firmy oferują okulary z wymienianymi szkłami (np. przezroczyste - ochronne, żółte - przeciwsłoneczne), które nie tylko chronią przed wiatrem, pyłem i owadami, ale i ułatwiają widzenie nawierzchni w każdych warunkach (neutralizują niepożądane refleksy).
Rękawiczki na rower
Rękawiczki zapobiegają ześlizgiwaniu się rąk z kierownicy, a dzięki odpowiednio wszytej poduszce chronią przed urazami dłoni w czasie upadku. Zapobiegają także uciskom na nerw pośrodkowy i łokciowy (objawem tego jest mrowienie palców).
Dobre rękawiczki powinny mieć wszyte wkładki żelowe do absorpcji drgań, a na wierzchu mogą mieć warstwę frotte, którą można zetrzeć pot ze zmęczonego czoła.
Mistrzowie kolarstwa: Zenon Jaskuła i Czesław Lang radzą, czym w kryzysowej sytuacji zastąpić profesjonalny strój kolarski
Kolarze różnią się ubiorem od innych. To nie jest kwestia mody czy szpanu, lecz wygody i fizjologii. - W dżinsach i slipkach pod spodem daleko nie pojedziesz – twierdzi Zenon Jaskuła, mistrz kolarstwa, wicemistrz olimpijski. - Jeśli nie chcemy leczyć obtarć i odparzeń, to na dystanse powyżej 20 km wkładajmy specjalne kolarskie spodenki z tzw. pieluchą, czyli miękką wkładką. Ja dodatkowo smaruję ją kremem nivea.
Ponieważ jeździe na rowerze towarzyszy intensywne pocenie się, ubranie musi przepuszczać powietrze i dobrze odprowadzać pot, który jest jak trucizna. Zimą drogi goretex można zastąpić kilkoma podkoszulkami założonymi pod dres. Ale i latem trzeba się ubierać ciepło. - Już przy szybkości 30 km/godz. w niezbyt chłodne dni pęd powietrza może powodować marznięcie części ciała najdalej położonych od serca: dłoni i stóp - ostrzega Czesław Lang, medalista szosowych mistrzostw świata. - Pamiętajmy więc o rękawiczkach i ocieplaczach. Spocony tułów przed chłodnym powiewem można zabezpieczyć... choćby gazetą włożoną pod koszulkę.
Kolarskie buty również się różnią od zwykłych. Zenon Jaskuła na początku swej przygody z kolarstwem męczył się tzw. noskami przy pedałach. - Bez nosków kiepsko pokonywało się dłuższe dystanse. Ale paski zaciskające noski na butach obcierały mi palce. Wybawienie nadeszło, gdy założyłem kolarskie buty na sztywnej podeszwie, z zatrzaskami łączącymi ją z pedałem. Nie należy się ich bać; są bezpieczniejsze od nosków. Odpina się je łatwo – wystarczy przekręcić stopę piętą na zewnątrz.
Źródło: Miesięcznik "Zdrowie"
miesięcznik "Zdrowie"
Polecany artykuł: