Jod w ciąży: dlaczego i jak go suplementować?

2016-02-22 17:55
jod w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Jod w ciąży jest niezbędny dla zdrowia mamy i dziecka.

Jod w ciąży powinien być suplementowany nie tylko przez te przyszłe mamy, które mają problem z tarczycą, ale przez wszystkie panie spodziewające się dziecka. Przeczytajcie, dlaczego przyjmowanie jodu w ciąży jest takie ważne i w jaki sposób można go organizmowi dostarczać!

Przyszłe mamy bardzo o siebie dbają: dbają o przyjmowanie kwasu foliowego, kwasów omega-3, żelaza. Jednak warto pamiętać, że wśród niezbędnych kobiecie w ciąży składników znajduje się również jod. Wbrew powszechnej opinii, o jego suplementację powinny dbać nie tylko kobiety z chorobami tarczycy, ale wszystkie kobiety spodziewające się dziecka. Przeczytaj, dlaczego i jak przyjmować jod w ciąży.

Jod w ciąży: dlaczego należy go suplementować?

Jod znajduje się w hormonach produkowanych przez naszą tarczycę: w tyroksynie i w trójjodotyroninie. Aż 75 procent jodu, który nasz organizm przyjmuje, jest przekazywane właśnie na regulowanie pracy tego gruczołu. W czasie ciąży produkcja tyroksyny wzrasta aż o 50 procent. Dlaczego? Przyszła matka musi go suplementować nie tylko dla siebie - aby utrzymać właściwą równowagę hormonalną tarczycy - ale również rozwijającemu się płodowi. Już około 11 tygodnia ciąży zaczyna on samodzielnie produkować tyroksynę, a jod czerpie z organizmu mamy.

Co więcej, tyroksyna, a pośrednio również jod w ciąży, odpowiada za procesy podziału komórek. To od nich zależy rozwój mózgu dziecka, jego układu kostnego i wzrost. Brak jodu w ciąży może spowodować u dziecka kretynizm, który jest właśnie wrodzonym niedoborem jodu. Możliwe jest również wystąpienie kłopotów z tarczycą u dzieci: niedoczynność gruczołu, większe ryzyko wystąpienia nowotworu tarczycy w przyszłości.

Brak odpowiedniej ilości jodu w organizmie działa niekorzystnie na samopoczucie przyszłej mamy. Powoduje uczucie ciągłego zmęczenia, pozostawanie w ciągłym zdenerwowaniu, większą podatność na stres. Braki w jodzie w ciąży przyczyniają się również do powtarzających się bólów głowy.

Niedobór jodu w ciąży może się też przyczynić do komplikacji związanych z ciążą i porodem. Może więc spowodować poronienia samoistne, przedwczesny poród, urodzenie dziecka z wadami wrodzonymi, martwy poród.

Jod w ciąży: zapotrzebowanie na jod

Zapotrzebowanie na jod nie dla wszystkich wynosi tyle samo. Jest zależne m. in. od wieku i płci danej osoby. W szczególnych okresach: pierwszych latach dziecka lub w ciąży i okresie laktacji konieczność przyjmowania jodu zwiększa się. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca wszystkim kobietom w ciąży dodatkową suplementację jodu w ilości 200 µg dziennie. Dzięki takiej jego suplementacji, kobieta zapewni zdrowie sobie i rozwijającemu się płodowi. Warto jednak pamiętać, by z przyjmowaniem jodu nie przesadzić - jego nadmiar w organizmie również może mieć działanie niepożądane - między innymi wystąpienie autoimmunologicznych chorób tarczycy.

Jod w ciąży: w jaki sposób go suplementować?

W przeciętnej codziennej diecie nie znajduje się tyle produktów bogatych w jod, których spożywanie pokrywałoby zapotrzebowanie na jod w ciąży. Dlatego już przed ciążą, a później w jej trakcie, warto zmienić swoje żywieniowe nawyki, wprowadzając do diety więcej jodu. Jod znajduje się przede wszystkim w powszechnie dostępnej soli kamiennej, ale ze względu na jej wiele niepożądanych działań, jeśli jest spożywana w nadmiarze (zwiększenie ciśnienia tętniczego, zwiększone ryzyko chorób układu krążenia), lepiej nie zwiększać jej przyjmowania w ciąży. Warto za to wybrać nieoczyszczoną sól kamienną bądź sól morską.

Bogatym źródłem jodu są przede wszystkim ryby morskie: łosoś, makrela, tuńczyk, dorsz. Jod znajduje się również w warzywach i w mleku. Warto pamiętać, by tych produktów nie przyjmować razem z kapustą, grochem czy szpinakiem, która spowalniają przyswajanie pierwiastka.

Przyjęło się uważać, że aby nadrobić braki w ilości jodu dostarczanego do organizmu, warto wybrać się nad morze. To jak najbardziej słuszne postępowanie. Najłatwiej bowiem czerpać jod w ciąży z przyrody. Woda morska, nadmorskie powietrze to doskonałe źródło jodu. Tym przyjemniejsze, że wystarczy trochę pospacerować, a nasz organizm przyjmie jod przez skórę i pęcherzyki płucne. Jesli nad morze nam nie po drodze, warto wybrać się do miejscowości, w których znajdują się tężnie solankowe: do Ciechocinka, Rabki, Grudziądza czy Inowrocławia.

Jod dostępny jest również w postaci suplementów diety, ale taki sposób przyjmowania jodu w ciąży zawsze powinien być konsultowany z lekarzem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE