Tygodniowy jadłospis na 1 trymestr ciąży

2019-07-30 10:41 Julia Jaskowska
Jadłospis na 1 trymestr
Autor: Getty images

Przykładowy jadłospis na 1 trymestr ciąży pomoże ci dobrze komponować posiłki w początkowym okresie ciąży. Jak układać jadłospis na 1 trymestr ciąży, by zaspokoić wszystkie potrzeby dziecka i swoje?

Jadłospis na 1 trymestr ciąży nie musi być bardziej kaloryczny. Na tym etapie dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zrównoważona i zróżnicowana. Warto też pamiętać o suplementacji kwasu foliowego, by układ nerwowy dziecka rozwijał się prawidłowo.

Dzień 1

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), truskawki
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z masłem, sałatą, pełnotłustym twarożkiem i rzodkiewkami
  • Herbata z pokrzywy

Jakie warzywa i owoce służą ciąży? Wideo

Obiad:

  • Gulasz warzywny z soczewicą, kasza gryczana
  • Herbata z nagietka

Kolacja:

  • Sałatka wielowarzywna: liście zielonej sałaty, pomidory, oliwki, ser mozarella
  • Dressing z oleju lnianego, cytryny i ząbku czosnku
  • Sok wielowarzywny

Czytaj:

Kalkulator wagi w ciąży - sprawdź przyrost wagi w poszczególnych tygodniach ciąży

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej?

Dzień 2

Śniadanie:

  • 2 jajka na twardo
  • Kromka pełnoziarnistego pieczywa z masłem, ogórek zielony
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Koktajl: sok z 1 pomarańczy, ½ banana, 1 kiwi
  • 50 g serka tofu lub twarogu
  • 2 łyżki zarodków pszenicy

Obiad:

  • Kotlet z piersi indyka zapiekany pod pomidorami
  • Kasza pęczak z łyżeczką pesto
  • Herbata z nagietka

Kolacja:

  • Zupa krem z brokułów z czosnkowymi grzankami
  • Szklanka wody mineralnej

Czytaj: Dieta dla ciężarnych, czyli odżywianie przyszłej mamy pod lupą

Dzień 3

Śniadanie:

  • Kremowy twarożek z 2 łyżkami zarodków pszenicy, rzodkiewki
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • „wrap” z pełnoziarnistego naleśnika/tortilli z liśćmi sałaty, pomidorem, mozarellą i sosem pesto
  • Herbata z nagietka

Czytaj: Rozwój ciąży tydzień po tygodniu

Obiad:

  • Łosoś w zapiekany w papilotach
  • Duszone pory
  • Ryż
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Pieczone warzywa: bakłażany, cukinia, papryka, czerwona cebula, polane odrobiną oliwy, sól i pieprz
  • Herbata z melisy

Czytaj: Dieta w ciąży - co jeść, by nie przytyć nadmiernie w ciąży

Dzień 4

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), upieczone lub ugotowane jabłko
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • Kromka razowego pieczywa z masłem, pasta do smarowania z czerwonej fasoli, kiszony ogórek
  • Sok pomidorowy

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno jeść w ciąży

Obiad:

  • 2 jajka sadzone (dokładnie ścięte białko i żółtko)
  • Zielone szparagi
  • Ziemniak gotowany na parze
  • Woda mineralna

Kolacja:

  • Sałatka ze świeżych warzyw z upieczonym kurczakiem, rodzynkami i orzechami włoskimi
  • Herbata z mniszka lekarskiego

Dzień 5

Śniadanie:

  • Koktajl z płatków owsianych, soku ze świeżej pomarańczy i ½ banana

Drugie śniadanie:

  • „Wrap” z pełnoziarnistego naleśnika/tortilli, ogórek, czerwona papryka, czerwona cebulka, kostki sera typu feta (z pasteryzowanego mleka)
  • Szklanka wody mineralnej

Obiad:

  • Kotleciki z indyka: drobno pokrojone mięso, 2 jajka, 2 łyżki zarodków pszenicy, doprawione i wymieszane, usmażone na odrobinie oliwy z oliwek
  • Surówka z marchwi i jabłka
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Na zimno: plastry bakłażana upieczone z odrobiną oliwy i czosnku polane jogurtem naturalnym
  • Herbata z nagietka

Czytaj: Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo dla ciężarnych

Dzień 6

Śniadanie:

  • Pełnoziarnisty tost, kremowy serek, migdały w płatkach i plasterki truskawek
  • Kawa z cykorii

Drugie śniadanie:

  • Sałatka ze świeżych warzyw z jajkiem na twardo, dressingiem na jogurcie ze szczypiorkiem
  • Herbata z nagietka

Obiad:

  • Kotlety z grochu
  • Fasolka szparagowa z bułeczką
  • Szklanka wody mineralnej

Kolacja:

  • Galaretka z kurczaka z natką pietruszki skropiona sokiem z cytryny, kromka chleba razowego
  • Herbata z nagietka

Czytaj: Przykładowy jadłospis w 2 trymestrze ciąży.

Dzień 7

Śniadanie:

  • Płatki zbożowe (5 łyżek)  z jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), brzoskwinia
  • Herbata z nagietka

Drugie śniadanie:

  • Owocowe fondue: kawałki owoców maczane w naturalnym jogurcie z dodatkiem miodu i esencji waniliowej
  • Szklanka wody mineralnej

Obiad:

  • Kotlety z fasoli
  • Zielona sałatka z brokułów i zielonego groszku z dressingiem z jogurtu i natki pietruszki
  • Sok z marchwi

Kolacja:

  • Sałatka z kolorowej papryki, czerwoną, zieloną i żółtą paprykę należy podpiec i zdjąć skórę, pokroić, wyrzucić na rukolę, dresing balsamico
  • Herbata z melisy

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
m.
|

No jak ktoś chce schudnąć, to rewelka. Już widzę jak przetrwałabym cały dzień w pracy jedząc na śniadanie twarożek, a na drugie jedną kromkę chleba.