Podstawa programowa przedszkole 2023: zadania przedszkola, obszary rozwoju, umiejętności dzieci
Podstawa programowa w przedszkolu określa zadania wychowawczo-edukacyjne placówki, cele edukacji przedszkolnej oraz umiejętności, jakie powinny posiadać dzieci kończące edukację przedszkolną. Co zawiera podstawa programowa 2023?

Podstawa programowa do przedszkola to dokument określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zakłada on nie tylko cele wychowania przedszkolnego, ale określa również obowiązki, jakie musi spełniać placówka wychowawczo-edukacyjna. Co znajduje się w podstawie programowej na 2023 rok?
Spis treści
- Co to jest podstawa programowa?
- Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?
- Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023
- Zadania przedszkola 2023
- Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?
Co to jest podstawa programowa?
Podstawa programowa zawiera:
- zadania profilaktyczno-wychowawcze placówki przedszkolnej lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej
- cel wychowania przedszkolnego
- umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko przy zakończeniu edukacji przedszkolnej
Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?
Podstawa programowa 2023 roku to ta sama podstawa, która weszła w życie 1 września 2017 roku. Zgodnie z obecną podstawą, nie ma podziału na zajęcia plastyczne, matematyczne czy ruchowe, bo zakłada ona, że dziecko każdego dnia rozwija powyżej wymienione obszary w czasie różnych zabaw. Podstawa zakłada przewagę zabawy nad zajęciami kierunkowanymi. Porusza nie tylko obszary edukacyjne przedszkolaków, ale także te dotyczące rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz poznawczego dziecka.
Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023
Podstawa programowa zawiera wskazówki dotyczące umiejętności, które powinno nabyć dziecko w czasie edukacji przedszkolnej. Dotyczą one czterech obszarów:
- rozwoju poznawczego
- rozwoju emocjonalnego
- rozwoju społecznego
- rozwoju fizycznego
Zadania przedszkola 2023
Zgodnie z podstawą programową zadaniem przedszkola jest "wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju". Do zadań przedszkola należy również:
- stworzenie warunków zapewniających dzieciom poczucie bezpieczeństwa
- stworzenie warunków odpowiednich i bezpiecznych dla dzieci rozwijających się w sposób wolniejszy lub szybszy od rówieśników
- wspieranie dziecięcej ciekawości i eksploracji świata
- wspieranie potrzeby nawiązywania relacji w grupie
- wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności dziecka
- wspieranie procesu rozumienia własnych emocji i uczuć
- zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej warunkującej jego zdrowy rozwój
- stworzenie warunków pozwalających dziecku na samodzielną obserwację i eksplorację przyrody
- wspieranie mechanizmów rozwoju u dziecka pozwalające podjąć mu naukę w szkole
- tworzenie sytuacji edukacyjnych zachęcających dziecko do poznawania innych kultur i nauki języka obcego nowożytnego
Przedszkole ma również obowiązek organizacji zajęć języka mniejszości narodowej lub etnicznej np. kaszubskiego.
Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?
Podstawa programowa jasno określa umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko opuszczające zerówkę i podejmujące naukę w szkole. Dotyczą one zarówno umiejętności społecznych, jak i emocjonalnych czy fizycznych. Wszystkie razem oznaczają tzw. gotowość szkolną.
Zgodnie z podstawą programową 6-latek powinien:
- komunikować swoje potrzeby fizjologiczne
- samodzielnie wykonywać czynności higieniczne
- samodzielnie się ubierać (w tym wiązać sznurowadła)
- nakrywać do stołu, sprzątać po posiłku
- uczestniczyć w zabawach ruchowych
- inicjować zabawy konstrukcyjne np. z użyciem klocków
- potrafić wykonywać proste ćwiczenia pomagające wypracować nawyk prawidłowej postawy ciała
- wykazywać sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym rozpocząć mu naukę czytania i pisania
6-latek powinien posiadać również określone umiejętności:
- rozpoznawać litery i chętnie podejmować zabawy słowne
- przeczytać krótkie drukowane wyrazy dotyczące życia codziennego
- rozwiązywać zagadki logiczne
- recytować wierszyki
- wykonywać własne eksperymenty językowe
- odpowiadać na pytania
- opowiadać o zdarzeniach z przedszkola
- układać historyjki obrazkowe
- wykonywać eksperymenty graficzne i czytać obrazy
- rozpoznawać cyfry od 0 do 10
- przeliczać proste zbiory
- znać nazwę kraju oraz stolicy, rozpoznawać symbole narodowe
- wiedzieć, że Polska jest krajem należącym do Unii Europejskiej
6-latek powinien również emocjonalnie być gotowy do podjęcia nauki szkolnej:
- potrafić rozpoznawać i nazywać emocje
- rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne
- panować nad nieprzyjemnymi emocjami i radzić sobie z nimi
- przeżywać emocje w sposób, który umożliwia mu adaptację w nowej grupie rówieśników
- rozstawać się z rodzicami bez lęku
- wczuwać się w emocje innych osób
- dostrzegać, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania
Dziecko powinno również znać swoje imię, nazwisko i adres oraz potrafić używać zwrotów grzecznościowych wobec innych osób. Musi również potrafić przepraszać za swoje zachowanie, jeśli było ono nieadekwatne do sytuacji.
Więcej na temat podstawy programowej w przedszkolach można przeczytać na stronie Gov.pl
Czytaj: Zadania dla 6-latka. Przykładowe ćwiczenia wspomagające rozwój