Osteoporoza: coraz bardziej kruche dzieci

2008-12-16 14:04

Osteoporoza u dzieci wydaje się nieprawdopodobna? A jednak! Badania wykonane w łódzkich gimnazjach wykazały, że aż 40 procent uczniów zagrożonych jest osteoporozą – chorobą kojarzoną zwykle z podeszłym wiekiem! Poza rzadkimi przypadkami tzw. młodzieńczej osteoporozy idiopatycznej jest to związane z niedożywieniem, nieprawidłowym odżywianiem, a także brakiem ruchu.

Spis treści

  1. Osteoporoza u dzieci: skąd ten problem?
  2. Profilaktyka osteoporozy: jak zadbać o kości dziecka?

Łamliwość kości dziecka może wskazywać na to, że cierpi ono na osteoporozę. Jak uniknąć osteoporozy i jak z nią walczyć?

Osteoporoza u dzieci: skąd ten problem?

W naszych kościach stale przebiegają procesy tworzenia (odpowiedzialne za nie są komórki kościotwórcze – osteoblasty) i niszczenia (komórki kościogubne – osteoklasty). Procesy te przebiegają bez zakłóceń, jeśli osteoblasty i osteoklasty znajdują się w pełnej równowadze – umożliwia to np. uprzątnięcie odłamków kostnych po złamaniu, a następnie zrost kości.W ciągu całego życia człowiek w ten sposób trzykrotnie „wymienia” w całości swój kościec. Równowaga procesów tworzenia i niszczenia zależy od wielu czynników, m.in. prawidłowych stężen hormonów, obciążania szkieletu (ruch), dostarczania organizmowi substancji budujących kość (wapń i białko) oraz witamin (D3). Na prawidłową gęstość kości organizm pracuje od urodzenia, a szczyt masy kostnej przypada na 20.–30. rok życia. Później zaczynają przeważać procesy niszczenia – zmniejsza się gęstość kości w tempie 0,3–0,5 proc. rocznie (u kobiet po menopauzie 10 razy szybciej!). Jedną z gwarancji sukcesu jest dobry start. Dlatego tak istotna jest tzw. szczytowa masa kostna. Jeśli będzie wysoka, organizm będzie miał z czego tracić, a objawy osteoporozy będą łagodne lub nie wystąpią.Brak odpowiedniej ilosci substancji budulcowych wynika z nieprawidłowego, nieracjonalnego odzywiania: dużo tłuszczu i cukru, niewiele makro- (wapń) i mikroelementów (cynk, bor), witamin (D3, C) i wartościowego białka. Do tego dochodzą wypłukujące wapń z kości konserwanty i sól. Dzieci siedzą przed komputerem, nie uprawiają sportów, nie obciążają koścca. W efekcie ich kości nie przypominają gęstej sztucznej gąbki, ale naturalną – ażurową.

Profilaktyka osteoporozy: jak zadbać o kości dziecka?

Osiągniesz sukces i zainwestujesz w przyszłość swojego dziecka, przestrzegając trzech podstawowych zasad:

  1. Dzieci powinny zjadać 1,5 do 2 g wapnia dziennie. Duże jego ilości zawiera mleko (jest najbardziej dostępnym i najtańszym źródłem łatwo przyswajalnego wapnia) i jego przetwory (ser, jogurt, kefi r) oraz sok pomarańczowy wzbogacony wapniem. Nie mniej mają ryby z puszki (miękkie ości) i gotowane warzywa: kalarepa, rzepa, jarmuż, brokuły, ziarna soi, biała fasola. W wapń obfi tują suszone owoce czy serek sojowy tofu. Dodatkowo można podawać dostępne bez recepty preparaty wapnia.
  2. Witamina D3 ułatwia przyswajanie wapnia przez organizm. Jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem słońca (dużo ruchu na świeżym powietrzu!), a bogate w tę witaminę są ryby morskie (węgorz, szprotki, sardynki, łosoś, śledź, makrela i tuńczyk), jak również mleko.
  3. Ruch i obciążanie wzmacniają kości. Zachęć swoje dziecko do uprawiania sportu. Zwłaszcza godne polecenia są: tenis, koszykówka, pływanie, jazda na rowerze, gimnastyka artystyczna i sportowa, judo, akido, karate.
miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza