DIETA DZIECKA: JOGURT lepszym źródłem wapnia niż MLEKO

Jogurt
Autor: thinkstockphotos.com

Jednym z głównych problemów żywieniowych Polaków jest niedostateczne spożycie wapnia. Niedobory zaczynają się kształtować już w okresie niemowlęcym i z czasem tylko się pogłębiają. Jak się okazuje, można im zapobiec włączając do codziennej diety dziecka jogurty. Z badań wynika, że jogurty są nawet lepszym źródłem wapnia niż mleko!

Jednym z głównych problemów żywieniowych Polaków jest niedostateczne spożycie wapnia. To dziwna sytuacja, zwłaszcza że źródłem wapnia jest nie tylko mleko, ale cała gama produktów mlecznych, od których uginają się półki w sklepach. Jogurty, serki homogenizowane, kefiry, maślanki, twarogi to tylko niektóre z produktów, które znajdziemy w sklepach i które powinny stanowić podstawowy element diety dziecka. I nieprawdą jest myślenie, że nie będą one w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości wapnia - z badań Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych wynika, że jogurt jest lepszym źródłem wapnia niż mleko.

Niedobory wapnia w diecie dziecka

Niedobory zaczynają się kształtować już w okresie niemowlęcym i z czasem tylko się pogłębiają. Ich skutki są powszechne i niestety niewidoczne, pojawiają się dopiero po jakimś czasie. Niedobory wapnia w diecie dziecka prowadzą do różnych chorób (schorzeń kręgosłupa, szybszego powstawania ubytków w zębach) oraz do nadwagi i otyłości. To coraz poważniejszy problem w Polsce - już co piąty chłopiec i co dziesiąta dziewczynka mają nadwagę.

Produkty mleczne podstawą diety dziecka

Aby nie dopuścić do niedoborów wapnia, należy włączyć do codziennej diety dziecka produkty mleczne. Dostarczają one 77,3 procent tego pierwiastku w diecie dzieci i są jedyną grupą produktów, zawierającą łatwo przyswajalny wapń. Nie istnieje żadna inna, która byłaby w stanie dostarczyć taką ilość tego pierwiastka, dlatego podawanie dziecku przetworów mlecznych jest konieczne.

Czytaj także: Polskie dzieci spożywają zbyt dużo CUKRU. Winę za to ponoszą MAMY?

Najlepszym wyborem jest jogurt, ponieważ jest lepszym źródłem wapnia niż mleko. 100 g mleka zawiera 119 mg wapnia, 100 g jogurtu od 120 do 170 mg wapnia. Warto czytać etykiety i wybierać takie produkty, które mają najwięcej tego pierwiastka.

Dieta dziecka: ile jeść jogurtów, aby być zdrowym?

Dziecko powinno zjadać 4 porcje dziennie, człowiek dorosły - 2. Mogą to być 4 szklanki mleka, ale rzadko które dziecko chętnie będzie piło samo mleko. Nie należy podawać mu słodkich odpowiedników i wybierać mlek smakowych - nie tylko zawierają one mniej wapnia, ale również są źródłem cukrów.

Obowiązkowo w diecie dziecka powinien pojawiać się jogurt, ponieważ jest lepszym źródłem wapnia niż mleko. Jeśli dziecko nie lubi jogurtów naturalnych, spróbujcie przyrządzić je ze świeżymi, słodkimi owocami - truskawkami, brzoskwiniami, jagodami. Być może wtedy się przekona i chętniej będzie jadło taki deser. A jeśli dalej mu nie smakuje, sięgnijcie po jogurty smakowe, serki homogenizowane, twarożki.

Jogurty zapobiegają nadwadze

Z badań wynika, że jeśli w diecie dziecka znajduje się co najmniej 5 porcji jogurtów w tygodniu, rzadziej występują niedobory wapnia i otyłość. Jak widać, jogurt nie tylko jest lepszym źródłem wapnia niż mleko, ale pomaga kształtować odpowiednie nawyki żywieniowe i wpływa na poprawę kondycji całego organizmu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE