Nie chcesz, aby dziecko brało udział w Halloween? Sprawdź, jak je przekonać
Obchody Halloween odbywają się w przeddzień Wszystkich Świętych. Nie każdy rodzic z różnych względów pochwala tego tupu zabawę. O tym, czy warto przekonać dziecko, by zrezygnowało ze świętowania Halloween, rozmawiamy z Martą Michalik, psychologiem.

Mimo, że obchody Halloween są w Polsce coraz bardziej popularne, a imprezy z tej okazji odbywają się nawet w szkołach, to nie każdy rodzic chce, aby jego dziecko brało udział w zabawie halloweenowej. Dlaczego?
Halloween jest dla nich kontrowersyjnym świętem, nie przystającym do czasu zadumy, kiedy całymi rodzinami odwiedzamy groby naszych bliskich. Uważają je za święto pogańskie, kojarzone ze złymi duchami i magią.
Rodzice mają prawo, aby odradzić dziecku zabawę w Halloween czy wręcz nie zgodzić się na udział ich dziecka w tego typu zabawie w przedszkole lub szkole. Jednak czasem trudno jest przekonać malucha, gdy ten chce bawić się i przebierać razem z innymi dziećmi.
Jak wytłumaczyć mu, że np. ze względu na wyznawaną religię nie powinien tego dnia świętować? Przeczytaj wywiad z Martą Michalik.
Czytaj również: Więzienie za Halloween? Uspokajamy: dzieciom i rodzicom nic nie grozi!
Przyjęcie na Halloween: co założyć na bal halloweenowy?
Redakcja: Coraz częściej widuje się wydrążone dynie choćby na sklepowych witrynach, co oznacza, że zbliża się Halloween.
Marta Michalik: Halloween w Polsce to nowy zwyczaj, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Jego fenomen widać zwłaszcza wśród ludzi młodych, choć nie powinno to raczej dziwić. Młodzi ludzie bowiem chętnie spędzają czas we własnych grupach rówieśniczych, a zabawy związane z Halloween są jedną z wielu okazji w roku, która pozwala na wspólną zabawę oraz przeżycie chwil "grozy" w gronie kolegów i koleżanek.
Pojawiają się jednak głosy sprzeciwu. Jak zatem wytłumaczyć dziecku, że nie chcemy, aby angażowało się w Halloween?
Odpowiadając na to pytanie, należy uświadomić sobie jedną rzecz: wychowanie to proces przekazywania wartości oraz zasad, a także kształtowania postaw. To, jakie postawy będą prezentować dzieci jest uzależnione od tego, co przekażą im rodzice. Można podać dziecku własne argumenty: jasno i krótko przedstawić, jakimi wartościami kierujemy się w życiu, z których wynika decyzja o nieangażowaniu się w obchodzenie święta Halloween. Warto przy okazji wskazać, że inni ludzie mają prawo do własnych przekonań.
To może być trudna rozmowa. Nie każdy młody człowiek jest w stanie zrozumieć, co kryje się za naszym sprzeciwem w danej kwestii.
Dlatego zanim podejmiemy się rozmowy z dzieckiem o obchodach Halloween należy zastanowić się, z jakich powodów sami uważamy uczestniczenie w świętowaniu za zły pomysł. Być może warto zgłębić temat, aby móc szerzej wyjaśnić te powody.
Ważne, aby argumenty były dostosowane do wieku dziecka, a tym samym jego możliwości rozumienia naszego przekazu. W innych sposób będziemy rozmawiać z przedszkolakiem, który traktuje zabawy związane z Halloween jako ciekawą formę spędzania czasu, inaczej natomiast z nastolatkiem, który kształtuje własny system przekonań. Warto pamiętać, aby wysłuchać również argumentów dziecka i wspólnie zastanowić się nad wyjściem z sytuacji.
Czytaj również: Słodycze na Halloween: 5 sprawdzonych przepisów na przekąski!
Dekoracje na Halloween. Pomysły na dekoracje i ozdoby na Halloween
Zobacz GALERIĘ zdjęć dyni halloweenowych i zainspiruj się
Co zatem jest istotne w przypadku zwyczaju Halloween z perspektywy dziecka?
Należy pamiętać, że wszelkiego rodzaju obchody Halloween organizowane przez szkoły czy przedszkola mają na celu rozbudzenie aktywności społecznej dzieci, umożliwienie zdobywania doświadczenia w toku pracy zespołowej. Dziecku może zależeć na samej współpracy z pozostałymi, gdyż wspólne działania scalają grupę, a samo dziecko czuję się do niej włączone.
Marta Michalik – psycholog z Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej STYMULUS w Krakowie. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Posiada doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwojowymi oraz trudnościami w zakresie funkcjonowania społeczno-emocjonalnego.