Dieta Diamondów: na czym polega dieta niełączenia i jakie przynosi  efekty?

2019-05-27 11:05 Sonia Młodzianowska
Dieta Diamondów
Autor: GettyImages Dieta Diamondów to dieta niełączenia

Dieta Diamondów, nazywana także dietą niełączenia, to dieta umożliwiająca oczyszczenie organizmu i zredukowanie masy ciała. Chociaż wiele osób uważa, że jest to idealna dieta odchudzająca, to warto podkreślić, że jej działanie nie jest potwierdzone naukowo, a dodatkowo jest sprzeczna z zaleceniami żywieniowymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Osoby zastanawiające się, jak schudnąć, często mają dosyć liczenia kalorii i eliminowania z diety wielu produktów, których jedzenie sprawia im przyjemność. Z tego powodu coraz większą popularność zyskuje dieta Diamondów, której zwolennicy potwierdzają, że umożliwia szybko schudnąć, a kalkulator kalorii, obliczanie BMI i inne kwestie nie są w niej w ogóle brane pod uwagę.

Efektem jej stosowania ma być nie tylko redukcja masy ciała, ale także poprawa trawienia i lepsze samopoczucie. Czy jednak taka dieta niskotłuszczowa może być w dłuższej perspektywie czasu zdrowa dla organizmu?

Z artykułu dowiesz się:

  1. Na czym polega dieta Diamondów?
  2. Jakie są założenia diety Diamondów?
  3. Co można jeść w trakcie diety Diamondów?
  4. Czego nie można jeść w trakcie diety Diamondów?
  5. Jakie zalety ma dieta Diamondów?
  6. Czy dieta niełączenia jest zdrowa?
  7. Jakie są wady diety Diamondów?
  8. Czy dieta Diamondów to skuteczny sposób na odchudzanie?

Na czym polega dieta Diamondów?

Dieta Diamondów została stworzona w latach 80. XX wieku przez amerykańskiego dietetyka Harveya Diamonda i jego żonę Marley. Autorzy określili ją jako dietę oczyszczająco-odchudzającą, gdyż według nich umożliwia usunięcie toksyn z organizmu i tym samym redukcję masy ciała.

Jadłospis w tej diecie zakłada spożywanie dużej ilości warzyw oraz owoców, a jej główną zasadą jest niełączenie produktów węglanowych z białkowymi, co motywowane jest tym, że w takim połączeniu są trudne do strawienia i dłużej zalegają w żołądku.

Warto jednak podkreślić, że nie ma badań naukowych, które potwierdzałyby taką tezę i zalecały niełączenie tych produktów.

Czytaj:

Dieta ketogeniczna: co to jest? Zasady i efekty diety

Dieta kopenhaska: zasady, efekty, przykładowy jadłospis

Jakie są założenia diety Diamondów?

      • Dieta Diamondów zaleca spożywanie trzech posiłków dziennie – śniadania, obiadu i kolacji
      • Zgodnie z zaleceniami Diamondów należy spożywać je między godzinami 12 a 20, co według nich zakłada dobowy cykl biologiczny
      • Według założeń diety wynika to z faktu, że właśnie między godz. 12 a 20 organizm jest nastawiony na przyjmowanie pokarmu i trawienie, od godz. 20 do 4 z przyjętych produktów przyswaja składniki odżywcze, a od godz. 4 do 12 oczyszcza się.
      • Po przebudzeniu do godz. 12 wolno jeść wyłącznie surowe owoce i pić soki owocowe. Istotnym jest także to, że spożycie owoców traktowane jest jako samodzielny posiłek, którego nie można łączyć z innymi produktami. Po ich spożyciu należy zrobić 30-60 minut przerwy od kolejnego posiłku.
      • Do każdego posiłku należy jeść warzywa 
      • Nie wolno pić wody w trakcie jedzenia
      • Kolacja powinna składać się głównie z produktów bogatych w białko tj. ryb, mięsa, jaj, strączków i warzyw.

W ostatecznym rozrachunku ta dieta oczyszczająco-odchudzająca zawiera 60 procent węglowodanów, 30 procent białka i 10 procent tłuszczów.

Co można jeść w trakcie diety Diamondów?

Podstawą tej diety są warzywa i owoce, wśród których nie może zabraknąć m.in. pomidorów, papryki, brokułów, marchwi, fasoli, soi, owoców leśnych, jabłek, kiwi, ananasów, melonów itp.

Do najlepszych węglowodanów w diecie niełączonej zalicza się m.in. grube kasze, pełnoziarniste makarony, płatki owsiane oraz chleb pełnoziarnisty. Z kolei, aby dostarczyć białka do organizmu, twórcy zalecają, by spożywać chude mięso (np. drobiowe), ryby, nasiona roślin strączkowych i jajka.

Czego nie można jeść w trakcie diety Diamondów?

  • Nie zaleca się stosowania produktów nabiałowych, gdyż według jej twórców, ludzki organizm ich nie trawi. Tym samym, jadłospis diety Diamondów nie zawiera np. mleka, masła, serów, jogurtów itp.
  • Dodatkowo z diety należy wykluczyć również produkty przetworzone, cukier, alkohol, jasne pieczywo oraz ocet.

Komu polecana jest dieta Diamondów?

  • Dieta polecana jest osobom, które chcą zredukować masę ciała tj. mają nadwagę lub są otyłe
  • Oraz wszystkim, którzy chcą oczyścić swój organizm, pozbyć się z niego toksyn i zalegających produktów ubocznych, a przez to polepszyć swoje samopoczucie.

Ze względu na zasady, będzie to dieta dla osób, które zastanawiają się, jak schudnąć bez dużego nakładu pracy, liczenia kalorii czy wycieńczających ćwiczeń odchudzających. Spożywanie posiłków zgodnie z zasadami tej diety będzie mniej uciążliwe dla osób, które do tej pory ograniczały spożywanie mięsa i w ich jadłospisie przeważały warzywa.

Warto wiedzieć

Chociaż dieta niełączenia u wielu osób przynosi efekty, to nie każdy powinien ją stosować.

Nie jest zalecana m.in. dzieciom i młodzieży, kobietom w ciąży i w trakcie laktacji, seniorom, a także osobom mającym zaburzenia gospodarki glikemicznej.

Może wpłynąć negatywnie także na osoby prowadzące aktywny tryb życia i osoby mające niedobory pokarmowe.

Jakie zalety ma dieta Diamondów?

Osoby, które stosowały tę dietę, wśród jej zalet wymieniały przede wszystkim to, że w tej diecie odchudzającej nie musieli skrupulatnie liczyć kalorii, co było sporym ułatwieniem. Tym samym tego typu odchudzanie nie ograniczało wielkości zjadanych przez nich porcji.

Jako korzyść w tej diecie można uznać także ilość spożywanych warzyw i owoców, które stanowią produkty zdrowe i zawierające składniki odżywcze potrzebne organizmowi. Skutecznie zastępują one produkty przetworzone, używki i niezdrowe napoje.

Mimo powyższych zalet, warto jednak podkreślić, że dieta niełączenia ma także wiele istotnych minusów, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie, przez co nie jest rekomendowana jako sposób żywienia do stosowania przez dłuższy czas.

Czy dieta niełączenia jest zdrowa?

Dieta Diamondów jest popularna, gdyż wiele osób podczas jej stosowania osiągnęło oczekiwane skutki. Warto jednak podkreślić, że ta dieta niełączenia, chociaż została stworzona przez dietetyka, w rzeczywistości nie została nigdy poparta dowodami naukowymi.

Co ciekawe, w aktualnych zaleceniach żywieniowych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie ma twierdzenia, w którym zasadne jest oddzielanie pokarmów węglowodanowych od białkowych, a wręcz przeciwnie – podkreślane jest, by każdy posiłek był zbilansowany, czyli zawierał na talerzu (w odpowiednich proporcjach) białka, węglowodany i tłuszcze.

Jakie są wady diety Diamondów?

  • dieta ma niską podaż tłuszczów – zakłada, by w ciągu dnia spożywać ich zaledwie 10 procent, tymczasem według WHO powinno to być około 30 procent. Konsekwencją tego mogą być niedobory witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach tj. A, D, E i K, a także cynku, wapnia i żelaza. Ponadto, jeśli dieta niskotłuszczowa stosowana jest przez dłuższy czas, może to prowadzić do niedoboru kalorii i tym samym przestawienie metabolizmu w tryb oszczędzania, czyli magazynowanie tkanki tłuszczowej.
  • Organizm w takim stanie może odczuwać nadmierne zmęczenie i zmniejszoną wydolność fizyczną
  • Problemem osób, które stosują dietę Diamondów może być też ilość przyswajanych, surowych warzyw i owoców. Tak skomponowany jadłospis zawiera dużą ilość błonnika i może powodować objawy takie jak wzdęcia, biegunki i bóle brzucha. Warto wziąć wszystkie te kwestie pod uwagę i pamiętać o tym, że z pewnością taki rodzaj odżywiania stosowany przez dłuższy czas nie jest zgodny z zaleceniami żywieniowymi specjalistów i tym samym nie stanowi najlepszej diety.

Czy dieta Diamondów to skuteczny sposób na odchudzanie?

W diecie Diamondów nie ma drastycznego spadku podaży kalorii, dlatego też jest to dieta odchudzająca, w której ryzyko efektu jo-jo jest mniejsze niż np. w diecie Dukana, kopenhaskiej, Atkinsa, norweskiej i wielu innych.

Nie oznacza to jednak, że dieta niełączenia to idealny i zdrowy sposób na odchudzanie. Warto wiedzieć, że po wdrożeniu tej diety, najwięcej chudnie się na początku, gdy z organizmu wydalana jest woda, wtedy można schudnąć nawet 0,5-1 kg dziennie. Szybko jednak to się zmienia i z reguły chudnie się 2 kg tygodniowo.

Niestety, ze względu na niską podaż tłuszczów, metabolizm podczas tej diety spowalnia i zaczyna odkładać tkankę tłuszczową. Co za tym idzie, efekt tej diety jest krótkotrwały, a do tego może skutkować poważnymi, negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dlatego też osoby, które zastanawiają się, jak schudnąć powinny odwiedzić specjalistę, wdrożyć zdrową i zbilansowaną dietę odchudzającą oraz zacząć stosować ćwiczenia odchudzające. Taki sposób jest gwarantem odchudzania bez szkód dla zdrowia i zapewniający trwały efekt.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE