ODCHUDZANIE PO CIĄŻY: jak skutecznie schudnąć po ciąży?

2013-03-04 17:17 Anna Kuliberda

Kiedy najlepiej zacząć odchudzanie po ciąży, by jak najszybciej powrócić do swojej wagi sprzed ciąży? Pamiętaj, by nie robić niczego na siłę! Wszystko w swoim czasie. Zobacz, co możesz zrobić, by odchudzanie po ciąży przyniosło oczekiwane efekty. Pamiętaj też, że cudów nie ma. Jeżeli podczas ciąży przytyłaś o wiele więcej, powrót do wagi będzie wymagał od ciebie sporo pracy i wysiłku.

Wiele mam jest bardzo zaskoczonych wyglądem swojego ciała po ciąży. Zdarza się, że po porodzie wygląda tak, jakby nadal była w ciąży. To całkowicie normalne. Zmiana fizyczności następowała przez 9 miesięcy, więc nie ma takiej możliwości, by w ciągu kilku dni wszystko wróciło do normy. Oczywiście, są wyjątki, gdy mamy dwa tygodnie od porodu odzyskują dawną formę, ale zazwyczaj są to nieliczne przypadki i dobroczynne działanie genów. Czas kurczenia się macicy to okres około czterech tygodni i jest to najbardziej intensywny okres chudnięcia samego brzucha. Pozostaje jednak nadmiar tłuszczu i wody zgromadzony pod skórą, którego pozbycie się może trwać nawet 6 miesięcy od porodu. Odpowiednie ćwiczenia i dieta na pewno usprawni proces odchudzania po ciąży.

Sprawdź koniecznie
jesz co lubisz

Autor: redakcja

Chcesz bezpiecznie schudnąć po ciąży i porodzie? Wypróbuj nowy program dietetyczny i wróć szybko do dawnej formy.

Jak schudnąć po ciąży?

W drodze do utraty nadprogramowych kilogramów pomoże ci natura. Pierwszym etapem jest poród i obkurczanie się macicy. W drugim etapie dobroczynne hormony sprawiają, że organizm pozbywa się nadmiaru wody, polepsza się metabolizm i osłabia się apetyt. Takie wsparcie trwa około 6 miesięcy, więc warto to wykorzystać na szybszy powrót do formy. Jeśli karmisz piersią – możesz liczyć na dodatkowe wsparcie. Karmienie piersią pozwala pozbyć się nawet 500 kalorii dziennie, co wpływa na szybkie spalanie zgromadzonej w czasie ciąży tkanki tłuszczowej. Oprócz tego, jako matka karmiąca musisz przestrzegać zdrowej diety, a ta sprawia, że łatwiej chudniesz.

Kiedy zacząć odchudzanie po ciąży

Choć wiele mam już od razu po porodzie chciałoby się „wziąć za siebie”, przejście do ćwiczeń czy odchudzającej diety należy odroczyć w czasie. Pierwsze ćwiczenia można zacząć wykonywać w 2 tygodnie od porodu, ale tylko takie, które zbyt nie forsują organizmu np. delikatne rozciąganie (uwaga na ewentualne szwy po porodzie) lub niektóre ćwiczenia jogi. W poważne ćwiczenia można zaangażować się jakieś 4-8 tygodni po porodzie, jeśli organizm zdąży się dobrze zregenerować. Najlepiej zapytać o to swojego lekarza, który podpowie, jak intensywne ćwiczenia możesz wykonywać. W pierwszej fazie poporodowej, w trakcie połogu kobiety nie powinny uprawiać sportów wytrzymałościowych, a także tych, które mogą przyczyniać się do infekcji miejsc intymnych np. pływanie lub jazda na rowerze.
Karmienie piersią to nie jest dobry czas na przechodzenie na dietę odchudzającą. Zbytnie ograniczenie kalorii w posiłkach może sprawić, że będziesz produkować małe ilości mleka, które nie będzie zawierało wszystkich podstawowych składników odżywczych. Racjonalne odżywianie się podczas karmienia piersią to 30 proc. białka, 50 proc. węglowodanów i reszta składająca się z błonnika i tłuszczów.

Co utrudnia odchudzanie po ciąży

  • wyczerpanie i zmęczenie – zbyt trudne i obciążające ćwiczenia, niedostosowane do możliwości – mogą zniechęcić do ćwiczeń. Po porodzie organizm jest osłabiony i wymaga dłuższej regeneracji. Nie możesz więc liczyć na to, że dwa tygodnie od urodzenia dziecka  zrobisz 100 przysiadów albo 10 pompek. Na mniejszą energię może też wpływać naturalne karmienie.
  • brak regularności ćwiczeń – małe dziecko, które jeszcze nie ma ustalonego stałego rytmu dnia i jest karmione na żądanie, znacznie utrudnia ustalenie stałego harmonogramu ćwiczeń. Czasem zamiast godziny dla siebie, może się udać wygospodarować zaledwie 10 minut. Najważniejsze, by każdą nawet krótką chwilę efektywnie wykorzystać.
  • wahania nastroju – burza hormonów u młodej mamy może zniechęcać ją do pracy nad powrotem do formy. Depresje poporodowe, baby blues czy chwilowe pogorszenie nastroju – są demotywujące do ćwiczeń. Warto jednak podjąć próbę, bo ćwiczenia często pomagają wrócić nie tylko do dobrej formy fizycznej, ale i znacznie poprawiają samopoczucie.
  • zapominanie o swoich potrzebach – młode mamy czują winne, jeśli zamiast trwać przy maluchu, chcą realizować własne potrzeby. Bardzo trudno jest zrozumieć, że każda mama ma prawo do własnego szczęścia i myślenia o sobie. Czasem wymaga to uświadomienia młodej mamie, że szczęśliwa mama to również szczęśliwe dziecko.

Co zrobić, by skutecznie schudnąć po ciąży

  • Podziel treningi.

O wiele łatwiej wygospodarować czas na ćwiczenia, jeśli elastycznie będziemy dostosowywać je do dziecka. Krótkie, kilkukrotne treningi w ciągu dnia mogą być równie skuteczne jak jeden długi trening.

  • Ułatw to sobie.

Naucz się wykorzystywać okazję i dobieraj ćwiczenia do okoliczności. Gdy np. jesteś na spacerze z dzieckiem – prowadź wózek marszobiegiem. Gdy karmisz na siedząco – ćwicz nogi, gdy usypiasz malucha na rękach – kołysz biodrami.

  • Znajdź kogoś do pomocy

Nie bój się poprosić bliskich o pomoc w opiece nad dzieckiem, kiedy chcesz poćwiczyć. Na pewno zrozumieją, że chcesz wrócić do formy i będą cię w tym wspierać. Tobie znacznie ułatwi to życie, bo będziesz mogła regularnie trenować np. na siłowni.

Najważniejsza w powrocie do wagi sprzed ciąży jest motywacja i odpowiednie podejście do swojego wyglądu. Nie ulegaj presji otoczenia i nie załamuj się na widok celebrytek, które po urodzeniu dziecka w 3 tygodnie potrafią wrócić do swojego pierwotnego rozmiaru. Nie poddawaj się, jeśli nie widzisz spektakularnych efektów. Rób wszystko na miarę swoich sił, nie wymagaj od siebie zbyt dużo, a regularność przyniesie rezultat. Powodzenia!

Masz pytania do dietetyk, zadaj je na naszym forum.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE