Sezon na jabłka

2009-08-06 13:12 Iwona Krupa

Jabłka chronią serce, pomagają schudnąć, wzmacniają włosy. To tylko niektóre z ich zalet. Owoce te mają przede wszystkim zbawienny wpływ na nasze zdrowie, dlatego powinny odgrywać ważną rolę w naszym żywieniu. Jabłka są zbawienne szczególnie o tej porze roku. Dzieki witaminom, a szczególnie witaminie C, wzmacniają odporność. Poza tym jabłka zawierają dużo związków, które chronią nas przed nowotworami i szkodliwym działaniem słońca. Powinny się znaleźć w diecie osób cierpiących na kłopoty z przemianą materii. Zawierają bowiem pektyny, ułatwiające trawienie.

Jabłka są najsilniejszymi przeciwutleniaczami. Jeden z nich - kwercetyna - uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega osadzaniu się cholesterolu. Hamuje więc rozwój miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Działa też antybakteryjnie, antynowotworowo i przeciwwirusowo. W jabłkach jest jej tyle co w czerwonym winie.  Dwa jabłka dziennie zaspokajają jedną trzecią zapotrzebowania na witaminę C. Jabłka zawierają potas, żelazo, magnez, cynk, miedź, krzem, beta-karoten (prowitaminę A), a głównie błonnik w postaci pektyn.

W jakiej postaci najlepiej jeść jabłka?

Najwięcej pektyn znajduje się w gniazdach nasiennych, których, niestety, nie jadamy.  Ideałem byłoby jeść jabłka starte wraz z gniazdami nasiennymi na plastikowej tarce. W tej postaci zajmują więcej miejsca i działają na większej powierzchni przewodu pokarmowego. Jedzmy przynajmniej nieobrane i surowe, ponieważ przetworzone tracą cenny błonnik. Pektyny zapobiegają próchnicy, ułatwiają trawienie. Pęczniejąc, dają nam poczucie sytości, dlatego jabłka są składnikiem diet odchudzających.

Dobrze wiedzieć

Wszystkie znane dziś odmiany jabłek powstały z krzyżówek dzikich jabłoni z Azji Środkowej. Szlachetnych odmian jest obecnie 10 tysięcy. Na świecie są drugim, po winogronach, najczęściej uprawianym gatunkiem owoców. Rosną niemal wszędzie, choć najsmaczniejsze pochodzą z umiarkowanej strefy klimatycznej.

Dlaczego warto jeść jabłka?

Również dlatego, że mają niewiele kalorii: od 36 do 57 kcal w 100 g.  Kto je dużo jabłek, ma piękną skórę, włosy i paznokcie. Dzieje się tak dzięki zawartemu w owocach krzemowi, którego z wiekiem mamy coraz mniej.

Jakie jabłka wybierać na przetwory?

Na kompoty najlepsze są owoce kwaśne, aromatyczne, o białym lub kremowym miąższu i małej zawartości garbników. Takie są odmiany beforets, wealthy i spartan. Do suszenia - mięsiste, np. idared albo jonatan.  A na marmolady, galaretki czy przeciery - bogate w cukry oraz pektyny antonówki i james grieve.

Nie róbmy przetworów z zepsutych jabłek. Brązowe plamy to trucizna - rakotwórczy alkaloid zwany patuliną. Przenika cały miąższ, więc nie wystarczy wykrojenie zgniłego kawałka. Nasze polskie jabłka bywają nieodpowiednio przechowywane, dlatego wiosną parcieją i gniją. Wtedy warto kupować owoce z importu.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE