Co robić, aby potrawy wielkanocne były nie tylko smaczne, ale i zdrowe?

2020-03-04 11:43 Dorota Kalita-Typa
Co robić, aby potrawy wielkanocne były nie tylko smaczne, ale i zdrowe?
Autor: Getty images

Na świątecznym stole nie może zabraknąć jaj, mazurków, świątecznych bab oraz różnego rodzaju mięs, galaret i sałatek. Co robić, aby te potrawy wielkanocne były nie tylko smaczne, ale i wartościowe oraz zdrowe? Trzeba pamiętać o odpowiednim komponowaniu świątecznych potraw.

Wielkanocny stół to bogactwo potraw, kolorów i składników. Jak w każde święta, Polacy zajadają się pysznymi tradycyjnymi potrawami świątecznymi. Niestety, potem często cierpią na ból brzucha.

Co robić, aby potrawy wielkanocne były nie tylko smaczne, ale i wartościowe odżywczo i aby nie doprowadziły do problemów żołądkowych? Warto pokusić się o drobne korekty tradycyjnych, często ciężkostrawnych potraw.

W Wielkanoc postaw na różnorodność. Pamiętaj, że odpowiednio skomponowany, nieco zmodyfikowany wielkanocny stół, może połączyć podczas tych szczególnych świąt zarówno zwolenników tłustej tradycji, jak i entuzjastów zdrowego odżywiania.

Oto kilka rad dotyczących komponowania wielkanocnych potraw i przepisów.

Spis treści:

  1. Jajka - czy warto z nich rezygnować?
  2. Zamień majonez na jogurt
  3. Jedz chrzan na zdrowie!
  4. Postaw warzywa na wielkanocnym stole
  5. Zmień recepturę słodkich ciast
  6. Napojom gazowanym powiedz „nie”

Jajka - czy warto z nich rezygnować?

Jajko króluje na wielkanocnym stole pod wieloma postaciami, ale najczęściej przyrządzane jest jajo faszerowane lub gotowane na twardo i podawane z majonezem. Pomimo dużej zawartości cholesterolu trudno w czasie świąt z niego zrezygnować, warto jednak ograniczyć zjadane porcje do trzech sztuk jaj dziennie.

Jajka zawierają dużo cholesterolu, ale jednocześnie wiele witamin i minerałów oraz kwasów tłuszczowych i lecytyny, które działają korzystnie na poziom dobrego HDL i zmniejszają zły wpływ LDL.

Zamień majonez na jogurt

Majonez nie jest najzdrowszy, ale stanowi główny składnik sałatek i wspomnianych potraw z jajek. Kaloryczność nadużywanego w czasie świąt wielkanocnych majonezu obniżysz mieszając go z jogurtem naturalnym. Jeśli chcesz, żeby powstały sos miał bardziej wytrawny smak, dodaj do niego łyżeczkę musztardy.

Możesz również zastąpić majonez zmiksowanym awokado z cytryną. Zaskoczysz wszystkich, a efekt będzie piorunująco smaczny i zdrowy.

Czytaj: Wielkanoc dla alergików. 3 przepisy wielkanocne na bezjajeczne dania

Śniadanie wielkanocne - co powinno się znaleźć na stole? Oto 5 przepisów!

Jedz chrzan na zdrowie!

Stałym elementem świątecznego stołu jest chrzan - wykorzystywany jest on w wielu świątecznych przepisach. Chrzan to nie tylko smaczna i aromatyczna przyprawa, to również niezastąpiony lek profilaktyczny na niestrawność, o którą nietrudno podczas świątecznego ucztowania. Można go podać w formie ćwikły lub sosu ze śmietaną bądź jogurtem naturalnym.

Ze względu na właściwości poprawiające trawienie, chrzan warto podawać do potraw mięsnych, wędlin i pasztetów. Mięso przygotowywane w domu dopraw ziołami wspomagającymi trawienie, np. aromatycznym anyżem, bazylią.

Dodany do mięs cząber, estragon lub imbir nie tylko dodadzą mu smaku, ale również wspomogą wydzielanie kwasów trawiennych. Podobne działanie ma kminek, majeranek czy oregano oraz czosnek i cebula.

Postaw warzywa na wielkanocnym stole

Zadbaj o różnorodność warzyw na świątecznym stole. Wiosennych kolorów potrawom dodadzą surówki i sałaty z sezonowych nowalijek i kiełków bogatych w witaminy i mikroelementy. Nie zapomnij o sosach, niezbędnych do wchłaniania witamin zawartych w warzywach. W tym celu sprawdzi się doskonale nierafinowany olej lub oliwa czy sos na bazie jogurtu naturalnego.

Jeśli chcesz, żeby wielkanocny stół wyglądał efektownie, ozdób go też rzeżuchą. Możesz dodać ją do jaj, surówek, a także postawić jako ozdobę w dekoracyjnej doniczce. Pamiętaj jednak, żeby nie pozwolić jej zakwitnąć - nabierze wtedy gorzkiego posmaku. Najzdrowsza jest jej zielona część, bez korzenia.

Zmień recepturę słodkich ciast

Święta to doskonała okazja do łasuchowania. Żeby piramida zdrowego żywienia nie stanęła na głowie, do ciast przemyć mąkę z pełnego przemiału i nierafinowany cukier trzcinowy lub niemal bezkaloryczną stewię.

Pamiętaj o owocach! Dodawaj do ciast soczyste winogrona, jabłka lub banany. Różnorodność owoców docenią zwłaszcza dzieci z reguły stroniące od tradycyjnych potraw.

Czytaj: 3 ciasta na Wielkanoc, którymi zachwycisz domowników!

Przepisy na mazurki - 4 pomysły na wielkanocne ciasta

Napojom gazowanym powiedz „nie”

Przesłodzone, sztucznie barwione napoje gazowane zastąp kompotem lub wodą aromatyzowaną świeżymi owocami. Kompot możesz dosłodzić cukrem trzcinowym lub ulubionym zdrowszym zamiennikiem cukru.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE