Asertywność u nastolatka to nie tylko mówienie „nie”. Dlaczego może być kluczowa dla jego szczęścia?

2025-11-14 15:17

Rodzice martwią się, czy ich nastoletnie dzieci naprawdę szczęśliwe. Najnowsze dane są alarmujące: presja w szkole i social mediach po cichu odbiera młodym ludziom poczucie bezpieczeństwa. Okazuje się jednak, że kluczem do ochrony dziecka nie są zakazy, a wzmocnienie jednej, często pomijanej umiejętności.

Asertywność to umiejętność, która jest czymś więcej niż mówieniem nie

i

Autor: LightFieldStudios/ Getty Images Asertywność to umiejętność, która jest czymś więcej niż mówieniem "nie"
  • Najnowszy raport UNICEF ujawnia alarmujący spadek poczucia szczęścia u polskich nastolatków i wskazuje na rosnące problemy w szkole
  • Nastolatki dostrzegają negatywny wpływ social mediów na rówieśników, ale nie widzą realnego zagrożenia dla siebie
  • Badania dowodzą, że nauka asertywności to jedna z najskuteczniejszych metod na obniżenie lęku i budowanie pewności siebie u nastolatka
  • Niska samoocena u dziecka jest bezpośrednio powiązana z poczuciem samotności i problemami w nawiązywaniu relacji rówieśniczych
Pozytywna Dyscyplina- Plac Zabaw odc. 21

Poziom szczęścia polskich nastolatków spada. Co o problemach w szkole mówi raport UNICEF?

Zastanawiasz się czasem, czy twoje nastoletnie dziecko jest naprawdę szczęśliwe? Raport UNICEF Polska z zeszłego roku przynosi dane, które rzucają nowe światło na problemy nastolatków i mogą niepokoić wielu rodziców. Okazuje się, że odsetek polskich dzieci w wieku 12-17 lat deklarujących, że czują się szczęśliwe, spadł z 75 proc. w 2019 roku do zaledwie 59 proc.

Za tymi liczbami kryje się rosnący niepokój związany z presją i odrzuceniem przez rówieśników, a także dramatyczny spadek poczucia bezpieczeństwa w szkole. Zgodnie z tym samym raportem, odsetek dzieci, które czują, że nauczyciele szanują ich prawa, zmalał z 70 proc. do zaledwie 38 proc. To wszystko sprawia, że młodzi ludzie stają się bardziej podatni na negatywny wpływ otoczenia, co może prowadzić do poważniejszych kłopotów, takich jak stany lękowe czy nawet depresja u nastolatków.

Wpływ social mediów na nastolatki. Dlaczego twoje dziecko nie widzi zagrożenia?

Media społecznościowe to codzienność naszych dzieci, ale czy one same widzą, jak na nie wpływają? Dane opublikowane przez Pew Research Center w kwietniu tego roku pokazują ciekawy paradoks. Aż 48 proc. nastolatków uważa, że social media mają głównie negatywny wpływ na ich rówieśników, jednak tylko 14 proc. przyznaje, że szkodzą im osobiście.

Ta różnica w postrzeganiu wskazuje na brak samoświadomości i sprawia, że presja cyfrowego świata działa po cichu. Wspomniane badanie ujawnia, jak to wygląda w praktyce: 39 proc. nastolatków czuje się przytłoczonych wszechobecną „dramą”, 31 proc. odczuwa presję publikowania popularnych treści, a 27 proc. przez media społecznościowe czuje się gorzej ze swoim życiem, co może być prostą drogą do niskiej samooceny u dziecka. To właśnie te mechanizmy napędzają cyfrową presję rówieśniczą.

Jak nauczyć dziecko asertywności? Badania dowodzą, że to skuteczny sposób na lęk

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”, ale potężne narzędzie do budowania odporności psychicznej, co potwierdzają badania naukowe. Publikacja w bazie PMC z zeszłego roku opisuje program treningu asertywności dla licealistów, który w zaledwie ośmiu 45-minutowych sesjach przyniósł imponujące rezultaty. Przed treningiem blisko połowa uczniów (49,2 proc.) odczuwała wysoki poziom lęku - po nim ten odsetek spadł do zaledwie 11,1 proc., a efekty utrzymywały się przez co najmniej dwa miesiące. To dowód, że nauka zdrowych granic i pewności siebie to konkretna i skuteczna odpowiedź na pytanie, jak budować pewność siebie u nastolatka.

Niska samoocena a samotność nastolatka. Jak te dwa problemy są ze sobą powiązane?

Silna samoocena to fundament, na którym dziecko buduje zdrowe relacje z innymi i radzi sobie z presją, co jest kluczowe w walce z problemem, jakim jest samotność wśród młodzieży. Badanie przeprowadzone na grupie 191 uczniów, którego wyniki opublikowano w bazie PMC w 2024 roku, ujawniło, jak silna jest zależność między tymi elementami. Uczniowie z wysoką samooceną byli bardziej otwarci w komunikacji z rówieśnikami, co z kolei znacząco zmniejszało ich poczucie osamotnienia. Dla rodzica to ważny sygnał, że wspieranie poczucia własnej wartości u dziecka jest inwestycją, która przekłada się na jego zdolność do tworzenia więzi i chroni przed izolacją.

M jak Mama Google News