Jadacie w domu taką owsiankę? Przez ten błąd traci swoje cenne właściwości

2023-08-30 14:22

Owsianka jest smaczna, zdrowa, pełna cennych składników odżywczych i jest doskonałym pomysłem na śniadanie dla dziecka. To prawdziwy superfood! Ale jeśli ją źle przygotujesz, straci swoje wspaniałe właściwości. Podpowiadamy, jakich błędów unikać przy przygotowaniu owsianki.

Owsianka z kolorowymi łyżkami
Autor: GettyImages Owsianka to zdrowy superfood, ale musi być dobrze przygotowana i zbilansowana

Owsianka to kultowe danie dla dzieci. Od wieków stanowi główny posiłek maluchów, głównie ze względu na niezwykłe właściwości odżywcze. Do tego to potrawa, które można przygotować na wiele sposobów, więc nigdy się nie znudzi.

Ale kluczem do sukcesu, czyli do tego, aby dziecko otrzymało wraz z owsianką zdrowy i smaczny posiłek, jest jej przygotowanie. Eksperci podpowiadają, jak przygotować owsiankę, aby nie straciła cennych właściwości odżywczych i pysznego smaku. 

Spis treści

  1. Owsianka - zdrowe śniadanie dla dziecka
  2. Jak przygotować owsiankę, aby nie straciła swoich właściwości? 
  3. Z czym mieszać owsiankę?
Poradnik Zdrowie: Zdrowo Odpytani, odc. 19 Śniadanie

Owsianka - zdrowe śniadanie dla dziecka

Płatki owsiane, z których przygotowuje się owsiankę, są zdrowe i pełne cennych składników odżywczych. Dlatego są chętnie zalecane przez specjalistów od diety małych dzieci, jako idealny pokarm w czasie rozszerzania diety, ale i potem, gdy nasze dziecko rozkocha się w stałych posiłkach.

Owsianka zawiera ogromne ilości błonnika, białka, witamin i minerałów: magnezu, żelaza i cynku. Ale jest też dobrym daniem do nauki jedzenia łyżeczką - jej konsystencja sprawdza się w treningu jedzenia, ponieważ płatki owsiane są miękkie, ale nadal zachowują swoją strukturę i stymulują malca do nauki rozdrabniania pokarmów. 

Płatki owsiane dla niemowląt można łatwo wymieszać z mlekiem matki, mlekiem modyfikowanym, wodą lub jogurtem. Możesz dodawać do nich owoce, warzywa, miód, konfitury, przez co dieta dziecka będzie bardziej urozmaicona i zdrowsza. 

Owies jest łagodny dla układu pokarmowego dziecka, zapobiega wzdęciom i zaparciom, które często dokuczają maluszkom. Błonnik w płatkach owsianych zwiększa objętość stolca, dzięki czemu proces wypróżniania jest łatwiejszy i łagodniejszy.

Czytaj również: Pierwsze produkty zbożowe w diecie niemowlęcia. Na co zwracać uwagę przy ich wyborze?

Omlet dla dziecka - czy podawać go maluchowi i jak go zrobić?

Jak przygotować owsiankę, aby nie straciła swoich właściwości? 

Eksperci z serwisu kulinarnego Beszamel.pl podkreślają, że nieprawidłowe przygotowanie owsianki może sprawić, że z określenia "superfood" nic nie zostanie - ani wartości odżywcze, ani smak. Czego nie robić przygotowując owsiankę dla dziecka?

Na pewno nie wolno jej długo gotować. Proces ten zabija cenne składniki odżywcze, ponadto sprawia, że owsianka staje się kleista i niesmaczna. Im dłużej gotowana, tym wyższy jest jej indeks glikemiczny, a to nie jest dobre dla organizmu.

Aby nie zniszczyć wartości odżywczych owsianki, płatki należy zalać gorącą wodą i odczekać aż zmiękną. 

A jak długo? Eksperci twierdzą, że zostawienie płatków owsianych w wodzie na cała noc zmniejsza ilość kwasu fitynowego, który wpływa negatywnie na przyswajanie witamin i minerałów. Dlatego lepiej zalać płatki wieczorem i podać je dziecku rano, bo w tym czasie ilość kwasu fitynowego może się zmniejszyć nawet o 37 procent.

Z czym mieszać owsiankę?

Najlepsza owsianka to ta zmieszana z mlekiem, wodą. Nie dopuszczalne jest jej słodzenie cukrem lub syropami. Taka owsianka to bomba kaloryczna, podobnie jak sklepowe płatki dla dzieci, których unikamy właśnie ze względu na obecność cukru.

Słodyczy - i to zdrowej - dodadzą owsiance owoce, które zawierają witaminy, ewentualnie miód, który jest naturalnym antybiotykiem i ma wspaniały smak. Uważać należy na suszone owoce i rodzynki, one również są bardzo słodkie i lepiej unikać ich w diecie najmłodszych. 

Do owsianki warto dodać również nieco tłuszczu, np. masła czy smacznego oleju z awokado czy orzechów (jeśli nikt w rodzinie nie ma uczulenia). Dzięki tłustemu dodatkowi owsianka staje się pełnowartościowym posiłkiem, a uczucie sytości pozostaje na dłużej!