Dietetyk wyjaśnia, jak powinno wygladać odżywianie w czasie laktacji

2020-07-31 12:32 Artykuł przygotowany w ramach akcji Karmię Piersią Naturalnie
Dietetyk wyjaśnia, jak powinno wygladać odżywianie w czasie laktacji
Autor: Getty Images

Odżywianie w czasie laktacji to dość kontrowersyjny temat. Jeszcze kilka lat temu karmiące matki przestrzegały ścisłej diety, aby uchronić dziecko przed alergią, kolkami i bólami brzuszka. Dziś podejście do odżywiania w czasie laktacji zmieniło się diametralnie. Dietetyk wyjaśnia, jak to naprawdę jest z odżywianiem w trakcie laktacji.

Czy karmiąca mama powinna trzymać specjalną dietę?

Trzymanie diety dla mam karmiących piersią powinno oznaczać przede wszystkim stosowanie zasad zdrowego żywienia. Dieta podczas laktacji powinna być urozmaicona oraz pełnowartościowa.

Nie ma wskazań do stosowania diety łatwostrawnej czy też eliminacyjnej, chyba że wymaga tego stan zdrowia matki karmiącej lub stwierdzona alergia pokarmowa u dziecka. W diecie mamy najbardziej wartościowe produkty to te, które są nieprzetworzone oraz naturalne. W ciągu dobry powinno się spożywać 5 posiłków co 3-4 godziny. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa i owoce.

Pełnoziarniste produkty zbożowe powinny stanowić główne źródło energii w diecie. Należy włączyć do diety naturalne produkty mleczne oraz mleko, które są bardzo dobrym źródłem wapnia. Należy także uwzględnić w diecie produkty będące źródłem białka: chude mięsa, chude wędliny, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych. Do posiłków ważnym dodatkiem są tłuszcze roślinne, orzechy, nasiona, pestki.

Warto wyeliminować z diety produkty będące źródłem kwasów tłuszczowych o konfiguracji trans, to znaczy produkty wysokoprzetworzone: wyroby cukiernicze, margaryny twarde, gotowe dania, sosy w proszku, słodycze, słone przekąski (chipsy, paluszki), dania typu fast food.

Bardzo istotne jest także dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu – zapotrzebowanie podczas laktacji wynosi 2,5-3 litrów płynów na dobę.

Czytaj: Karmisz piersią? Pij dużo wody. Sprawdź, dlaczego to takie ważne

Czy kolki u maluszków mają związek z dietą matki?

Występowanie kolki niemowlęcej nie ma związku z dietą matki. Wbrew popularnym opiniom produkty wzdymające w diecie mamy (np. nasiona roślin strączkowych, warzywa kapustne, ostre przyprawy, warzywa cebulowe) nie nasilają objawów kolki u dziecka.

Czy to, co je mama, może powodować alergię pokarmową u dziecka?

Zgodnie z aktualnymi rekomendacjami dotyczącymi sposobu żywienia kobiet karmiących piersią nie zaleca się stosowania żadnych diet eliminacyjnych ani ograniczeń żywieniowych jako metody zapobiegania alergii pokarmowej u dziecka.

Nie ma dowodów naukowych na to, że profilaktyczne wykluczenie przez mamę w diecie produktu potencjalnie alergizującego, np. mleka krowiego, spowoduje, że alergia u dziecka nie rozwinie się.

W przypadku wystąpienia u dziecka objawów alergii pokarmowej (takich, jak: zmiany w zachowaniu dziecka, spadek masy ciała, nawracające zmiany skórne, niechęć do jedzenia) należy skonsultować się z lekarzem pediatrą, który zadecyduje o ewentualnym zastosowaniu diety eliminacyjnej.

Stosowanie diety eliminacyjnej u matki karmiącej piersią powinno odbywać się pod kontrolą lekarza oraz dietetyka ze względu na ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych.

Czy są produkty całkowicie zakazane dla mamy podczas karmienia dziecka?

Należy zwrócić uwagę na podaż kofeiny w ciągu dnia. W trakcie laktacji ilość kofeiny nie powinna przekraczać 300 mg. W praktyce oznacza to, że dozwolone są 2-3 filiżanki kawy na dobę lub około 5 szklanek herbat. Należy wziąć pod uwagę także inne źródła kofeiny w diecie: kakao, czekoladę, napoje typu cola. Nie zaleca się także spożywania alkoholu w okresie karmienia piersią. Rekomenduje się także ograniczenie spożycia produktów wysokoprzetworzonych, takich jak: słodycze, dania typu fast food, wyroby cukiernicze.

Ile kalorii kalorii powinna przyjmować karmiąca mama?

W czasie karmienia piersią zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o około 500 kcal na dobę w stosunku do zapotrzebowania energetycznego sprzed ciąży.

Czytaj: Jak odzyskać figurę po ciąży? Pomogą ci w tym dieta i odpowiednia aktywność fizyczna

Czy można się odchudzać podczas karmienia piersią?  Jeśli tak, to jak to robić zdrowo?

Podczas karmienia piersią nie należy stosować niskoenergetycznych, restrykcyjnych diet odchudzających. Takie diety mogą doprowadzić do niedożywienia, niedoborów składników odżywczych, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na ilość produkowanego przez mamę mleka.

Podczas karmienia piersią można jednak odchudzać się w sposób racjonalny, to znaczy zmieniając swoje nawyki żywieniowe na lepsze. Kaloryczność diety dobrze jest skonsultować z dietetykiem w celu dopasowania jej w odniesieniu do: należnej masy ciała, wydatku energetycznego na produkcję mleka oraz aktywności fizycznej.

Przeciętnie zapotrzebowanie energetyczne w trakcie laktacji wynosi 2500-3000 kcal na dobę. Dobór kaloryczności diety to jeden z elementów zdrowego odchudzania. Bardzo istotna jest także jakość diety, wybór wartościowych produktów oraz spożywanie 5 posiłków w ciągu dnia. Najlepszym sposobem na poprawę jakości żywienia jest stosowanie zasad zdrowego żywienia przedstawionych na Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Czytaj: Dieta karmiącej: tygodniowy jadłospis matki karmiącej

Jak najlepiej przechowywać pokarm matki - w lodówce czy w zamrażarce i jak długo?

Pokarm matki można przechowywać w określonych warunkach. Należy umieścić odciągnięty pokarm do pojemników lub specjalnych woreczków przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Powinny być one szczelnie zamknięte oraz opisane datą i godziną odciągnięcia pokarmu. Pokarm świeży w temperaturze pokojowej (19-25°C) optymalnie można przechowywać do 4 godzin, maksymalnie 6-8 godzin. Jeśli temperatura otoczenia wynosi powyżej 25°C, wtedy należy takie mleko wykorzystać w jak najkrótszym czasie - maksymalnie do 4 godzin. Jeśli przechowujemy pokarm w lodówce (4°C), to jego okres przydatności wynosi 4 dni (96 godzin).

Odciągnięte mleko można także zamrozić w temperaturze -20°C i przechowywać do 6 miesięcy. Najlepiej rozmrażać porcję mleka, którą dziecko spożyje w ciągu jednego karmienia. Mleko można rozmrażać na kilka sposobów. W lodówce – wtedy należy je zużyć do 24 godzin. Jeśli jest ono rozmrażane w temperaturze pokojowej, wtedy jego okres przydatności wynosi maksymalnie 4 godziny. Najlepiej jest rozmrażać mleko w podgrzewaczu w temperaturze 37°C. Nie należy rozmrażać mleka za pomocą mikrofali, na palniku kuchenki. Niewskazane jest także mieszanie pokarmu rozmrożonego ze świeżym oraz ponowne zamrażanie pokarmu rozmrożonego.

Monika Kaczorek
Monika Kaczorek

Autor: archiwum prywatne

Dietetyk zatrudniona w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego – Państwowym Zakładzie Higieny. Na co dzień pracuje w Centrum Dietetyki Online Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej, gdzie udziela darmowych porad żywieniowych klientom platformy www.poradnia.ncez.pl
Specjalizuje się w temacie diety roślinnej, diety dla kobiet karmiących piersią oraz w ciąży.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE