Jak napisać list? To zadanie dla dzieci z klas 1-3. Zobacz, jak napisać poprawnie list

2021-01-29 15:33
Jak napisać list? To zadanie dla dzieci z klas 1-3.
Autor: Getty images Zobacz, jak napisać poprawnie list

W erze smartfonów listy papierowe straciły na popularności i zostały wyparne przez messengera i wiadomości elektroniczne. Jednak umiejętność napisania poprawnego listu powinien posiadać każdy, gdyż w niektórych przypadkach, wciąż jest to jedyna forma kontaktu. Jak napisać list?

Jak napisać list? To coraz mniej przydatna czynność, ale i ważne zadanie dla ucznia szkoły podstawowej. List jest to pisemna wiadomość, która tradycyjnie jest pisana odręcznie na kartce papieru, a następnie pakowana w zaadresowaną kopertę i wysyłana do odbiorcy. Obecnie akceptowalne są również listy pisane na komputerze i drukowane.

Spis treści

  1. Co to jest list i jakie są rodzaje listów?
  2. Czy w dzisiejszych czasach piszemy listy?
  3. Reguły, o których należy pamiętać pisząc list

Co to jest list i jakie są rodzaje listów?

 Wyróżniamy dwa rodzaje listów:

  • listy prywatne - adresatem takich wiadomości są bliscy znajomi lub rodzina;
  • listy oficjalne - odbiorcą takiego listu może być instytucja, osoba, której dobrze nie znamy lub z którą łączą nas oficjalne kontakty. Pisząc taki list, musimy przestrzegać konkretnych zasad.

Czy w dzisiejszych czasach piszemy listy?

Częściej już wysyłamy kartki świąteczne lub urodzinowe... W pewnym stopniu pisani e-maili wyparło tradycyjną pocztę i listy pisane odręcznie. Jednak mimo to dobrze jest znać zasady pisania listu. Być może ten zwyczaj powróci, wszak na napisanie listu i wysłanie go trzeba poświęcić dużo więcej czasu niż na e-maila, co może być uznawane za wyjątkowy okaz szacunku i pamięci. Zwłaszcza w dzisiejszej dobie cyfryzacji i pościgu za czasem.

Czytaj również:  Edukacja alternatywna - czy wiesz, co to jest i czy warto z niej skorzystać?

Dni wolne w roku szkolnym 2020/2021 – Kiedy dzieci nie idą do szkoły

List do Mikołaja - napisz list do Świętego Mikołaja [WZÓR]

Reguły, o których należy pamiętać pisząc list

  • Data i miejsce napisania listu

W prawym górnym rogu listu należy umieścić miejsce, oraz datę napisania listu. Przykładowo: Bydgoszcz, 3 stycznia 2021 r.

  • Adresowanie

Każdy list musi być poprawnie zaadresowany. Dane nadawcy takie jak imię i nazwisko lub nazwa firmy, nazwa ulicy, numer domu lub mieszkania i kod pocztowy oraz nazwa miejscowości powinny znajdować się po lewej stronie, na samym początku listu. Identyczne dane dotyczące adresata, czyli odbiorcy powinny znajdować się po stronie lewej.

  • Nagłówek, czyli zwrot do adresata

Wysyłając list do bliskich nam osób, w nagłówku możemy pozwolić sobie na większą swobodę pisząc „Kochana mamo” czy „Droga babciu”. Jednak list oficjalny wymaga zachowania sztywniejszych zasad. W takiej sytuacji sprawdzić mogą się formuły „Szanowna Pani/Panie”. W niektórych przypadkach warto też zadbać o właściwe tytułowanie adresata.

Przykładem może być zwrot „Szanowna Pani Dyrektor”. W przypadku konkretnych tytułów naukowych również należy je uwzględnić. Do magistra wypada napisać „Szanowny Panie Magistrze”, do doktora „Szanowny Panie Doktorze”. Gdy adresujemy list do władz akademickich, niezmiernie ważna jest uczelniana hierarchia.

Zwrot do rektora powinien brzmieć: „Szanowny Panie Rektorze” lub „Magnificencjo”, zaś do dziekana: „Szanowny Panie Dziekanie”.

Nagłówek kończymy przecinkiem, bądź wykrzyknikiem. Druga opcja dotyczy tylko listów nieoficjalnych, gdyż wykrzyknik nadaje wiadomości zabarwienia emocjonalnego.

  • Treść listu

Początek treści zawartej w liście należy dopasować do użytego zakończenia zwrotu do adresata.

Uwaga - korzystając z wykrzyknika na końcu formuły, nowe zdanie zaczynamy od wielkiej litery. Jednak w sytuacji, w której na końcu nagłówka znalazł się przecinek, pierwsze zdanie jest kontynuacją, więc litera pozostaje mała.

List powinien być napisany starannie. Jeśli używamy w tym celu komputera, warto dopasować odpowiednio dużą czcionkę, aby nie było problemu jego rozczytaniem, niewolno także zapominać o stosowaniu polskich znaków.

W przypadku listu pisanego odręcznie, pismo musi być wyraźne i estetyczne, należy unikać skreśleń i błędów ortograficznych. Treść listu dobrze jest podzielić na akapity. Taka forma jest bardziej przejrzysta, jednak nie sprawdzi się w przypadku bardzo krótkich wiadomości.

  • Zakończenie listu

Kończąc swoją wypowiedź pisemną żegnamy się z adresatem. W tym celu można użyć zwrotu „Serdecznie pozdrawiam” lub bardziej formalnie „Z wyrazami szacunku”. Formuła ta powinna znajdować się po prawej stronie.

  • Podpis

Pod pożegnaniem, również z prawej strony listu powinien znaleźć się odręczny podpis nadawcy.

  • Postscriptum

W nieoficjalnych listach istnieje możliwość dodania pod podpisem dodatkowej krótkiej wiadomości. Używa się w tym celu zapisu „PS.” po którym dopisuje się nieuwzględnioną wcześniej informację. "PS." można napisać nawet kilka razy, co jest zarezerwowane dla bardziej zażyłej i koleżeńskiej znajomości.

Czytaj również: Jak napisać rozprawkę? Konstrukcja i zwroty stosowane w rozprawce

Jak napisać wypracowanie?

Jak napisać zaproszenie?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza