Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży to ogólnopolska kampania społeczna zwracająca uwagę na sytuację ciężarnych w Polsce.W ósmej edycji projektu zwróciliśmy szczególną uwagę na prawa ciężarnych oraz bobasa w brzuszku, który wciąż musi się domagać o więcej życzliwości dla swojej mamy.
Celem kampanii były:
-
edukacja społeczeństwa - zachęcaliśmy do okazywania życzliwości kobietom w ciąży w przestrzeni publicznej: w autobusach, sklepach, przychodniach i innych miejscach
- edukacja kobiet w ciąży - przedstawialiśmy praktyczne porady dot. prawa pracy, przywilejów i świadczeń finansowych przysługujących ciężarnym
Efekty kampanii Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży
Poprosiliśmy mamy o wypełnienie ankiety związanej z kampanią Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży. Pytaliśmy o to, z jakimi przejawami życzliwości spotykały się w ciąży, w jakich miejscach, na jakie komentarze były narażone. Byliśmy ciekawi również, czego - zdaniem mam - najbardziej brakuje kobietom ciężarnym: praw, przywilejów, ułatwień. Wyniki badania mocno dają do myślenia.
Infografika Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży
Pobierz infografikę w wersji PDF
Wyniki badania przeprowadzonego w serwisie Mjakmama.pl
Okazuje się, że na co dzień mamy z życzliwością nieco na bakier. Aż 71 procent mam zwróciło uwagę na to, że z najmniejszą serdecznością odnoszą się do nich... osoby starsze. Najwięcej zainteresowania i troski okazują im z kolei mężczyźni - taką odpowiedź wskazało 43 procent mam.
Z jakimi przejawami życzliwości mamy spotykają się najczęściej? 35 procent mam wskazało na możliwość obsługi bez kolejki w sklepach, a 30 procent na możliwość wykonania badań lekarskich bez kolejki.
"Ciąża to nie choroba", czyli negatywne komentarze wobec ciężarnych
98 procent ciężarnych zwróciło uwagę na to, że kampanie dotyczące życzliwości są potrzebne. W środkach komunikacji publicznej, centrach handlowych i w urzędach mamy wciąż spotykają się z negatywnymi komentarzami otoczenia.
Najczęściej padają słowa: "Ciąża to nie choroba". Takie stwierdzenie usłyszało aż 77 procent kobiet. Inne często wskazywane sformułowanie to: "Nie widać brzucha" (35 procent mam).
Praca a ciąża
W pracy wiele mam wciąż spotyka się z negatywnymi reakcjami otoczenia. Najwięcej negatywnych sytuacji związanych było z brakiem serdeczności i empatii (29 procent). 14 procent mam było narażonych na przykre uwagi. 6 procent - na nadgodziny i utratę pracy.
Kampania Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży "M jak Mama" oraz Mjakmama.pl
Partnerzy strategiczni kampanii: Velvet Baby, Marko, Prenatal
Partnerzy: Pelafen Mama, Carrefour, Koleje Mazowieckie