Dieta i suplementy w ciąży

Niezwykle ważna jest zdrowa i urozmaicona dieta w ciąży. Aby rozwój dziecka przebiegał prawidłowo, kobieta ciężarna powinna spożywać o ok. 300 kcal dziennie więcej niż dotychczas, ale dopiero w drugim i trzecim trymestrze. Przede wszystkim liczy się jednak jakość i różnorodność spożywanych posiłków – rozwijający się płód potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki witamin i minerałów.

Dieta w trakcie ciąży jest szczególnie ważna, bo jedzenie ma wpływ nie tylko na zdrowie i urodę przyszłej mamy, ale również dziecka. Niektórych produktów warto unikać, inne są zalecane. Mogą pojawić się również wątpliwości, czy kobiety powinny jeść orzechy, które często są źródłem alergii pokarmowych. Czy warto sięgać po tę przekąskę? Odpowiedź poniżej.
Niedobór witamin zawsze ma negatywne skutki, jednak niektóre są ważniejsze niż inne jeśli chodzi o kobiety w ciąży. Jedną z nich jest B12, która jest niezbędną dla zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jej niedobór może być niebezpieczny dla ciężarnych. O czym warto pamiętać?
Preparaty o ziołowym i naturalnym pochodzeniu zyskują coraz większą popularność. Wśród ciężarnych kobiet coraz większą popularność zyskuje olej z wiesiołka, który często nazywa się "olejem dla kobiet". Jak bezpiecznie go stosować i jakie ma działanie?
Jajka, często określane jako superfood, są niezwykle ważnym elementem diety zarówno dla przyszłych mam, jak i dla małych dzieci. Zawierają one wysokiej jakości białko, niezbędne witaminy, minerały oraz kwasy tłuszczowe omega-3, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju dziecka.
To, jak dużo i jak szybko tyjemy w ciąży nie pozostaje bez znaczenia dla naszego zdrowia a nawet dla długości życia. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące 45 tysięcy kobiet.
Co robić, aby ciąża przebiegała bezproblemowo, a dziecko urodziło się silne i zdrowe? To pytanie zadaje sobie każda mama, a także naukowcy, którzy przebadali ponad 11 tys. kobiet pod kątem ich diety w okresie prokreacyjnym. Znaleźli produkty, które - ich zdaniem - najlepiej wpływały na ciążę.
Zielony stolec przyszłej mamy może być związany z problemami zdrowotnymi, ale niekoniecznie. W okresie oczekiwania na dziecko z naszym organizmem dzieje się wiele dziwnych rzeczy. Zielona kupa może mieć jakąś banalną przyczynę, ale i być powodem do niepokoju.
Cukrzyca w ciąży to nie dramat: zwykle wystarczy odpowiednia dieta, aby ciąża rozwijała się prawidłowo. Zobacz, jak komponować menu, aby nie dać się cukrzycy ciążowej i pobierz przykładowy jadłospis dla kobiet z cukrzycą ciążową na cały dzień. 
Nie wszystko, co wydaje nam się zdrowe, rzeczywiście takie jest. Zwłaszcza w ciąży i zwłaszcza w tych porach roku, gdy brakuje świeżych warzyw i owoców. Jakich składników dostarczać organizmowi, aby zapewnić zdrowie sobie i dziecku? Podpowiadamy, jak powinna wyglądać dieta ciężarnej na jesień i zimę?
Czekolada nie tylko jest pyszna i zaspokaja zachcianki ciążowe, ale może też przynosić przyszłej mamie wiele innych korzyści. A co z dzieckiem? Szwedzkie badania zaskakują! Zobacz, jak czekolada wpływa na nienarodzonego maluszka.
Przyspiesza trawienie, zapobiega zgadze, pomaga kontrolować wagę. Oto zalety błonnika, który jest bardzo ważny w diecie przyszłej mamy. Sprawdź, dlaczego warto jeść błonnik w ciąży!
Okazuje się, że do korzyści płynących z przyjmowania witaminy D dochodzi kolejna ważna zaleta, szczególnie istotna dla kobiet oczekujących dziecka. Badania jasno pokazują, że suplementacja zwiększa szansę na poród naturalny.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza

W diecie kobiety ciężarnej powinno znaleźć się pełnowartościowe białko i wapń, dlatego powinna pić mleko oraz fermentowane napoje mleczne, jeść jajka, chude mięso i warzywa strączkowe. Dwa razy w tygodniu należy jeść obfitujące w kwasy omega-3 ryby morskie. Zdrowa dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też produkty pełnoziarniste oraz dużą ilość warzyw i owoców. Warto pamiętać, że leki i suplementy diety w ciąży powinny być przyjmowane po konsultacji z lekarzem. Ciąża wiąże się ze zmianą stylu życia. Kobiety powinny bezwzględnie unikać alkoholu, papierosów i większości leków. Dziecku szkodzi również nadmiar kofeiny, dlatego ciężarne powinny ograniczyć picie kawy i zrezygnować z napojów gazowanych typu cola.