Prawdy i mity o DHA. Co musisz wiedzieć o tym kwasie tłuszczowym w ciąży?

DHA
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Kwas DHA przyjmowany w ciąży wpływa korzystnie na rozwój dziecka oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia u niego alergii. Młode mamy, które brały w czasie ciąży DHA rzadziej cierpią na depresję poporodową. Poznaj prawdy i mity o DHA!

DHA to jeden z najważniejszych składników odżywczych w ciąży. Jeśli myślisz, że nie musisz go przyjmować, bo jesz ryby i oleje – jesteś w błędzie. Co musisz wiedzieć o kwasie tłuszczowym w ciąży? Oto ważne prawdy i mity o DHA!

Wiemy to już od ładnych  paru lat: suplementacja kwasu DHA w czasie ciąży bardzo korzystnie wpływa na rozwój dziecka. Mimo to można spotkać opinie kwestionujące jej celowość albo błędnie utożsamiające DHA z wszystkimi kwasami omega-3. Warto więc przypomnieć prawdy i mity o DHA.

Prawdy i mity o DHA. Co musisz wiedzieć o tym kwasie tłuszczowym w ciąży?

Kapsułki z kwasem DHA powinna przyjmować każda kobieta w ciąży - PRAWDA

To jeden z najważniejszych dla rozwoju płodu składników odżywczych. Jest potrzebny do tego, aby u dziecka prawidłowo wykształcił się i funkcjonował mózg oraz narząd wzroku, czyli oczy. Według zaleceń polskich ekspertów każda przyszła mama powinna przyjmować 500–600 mg DHA dziennie, a w ciąży zagrożonej porodem przedwczesnym – jeszcze więcej.

>> Zobacz: Jak kwas DHA wpływa na kobiety w ciąży? >>

DHA suplementuje się dopiero od 20. tygodnia ciąży, ale nie wcześniej - MIT

Prawdy i mity o DHA to także teoria o tym, kiedy należy zacząć suplementację. W zaleceniach Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego czytamy: „rekomenduje się suplementację DHA przynajmniej od 20. tygodnia ciąży”, ale to nie znaczy, że nie można zacząć jej wcześniej. Po 20. tygodniu ciąży intensywnie rozwija się ośrodkowy układ nerwowy i dlatego od tego momentu DHA jest szczególnie ważne, ale suplementację najlepiej prowadzić przez całą ciążę. Zwłaszcza w Polsce, gdzie większość kobiet je bardzo mało ryb, a to główne źródło DHA w diecie.

Przyjmowanie DHA przez ciężarną z alergią zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u dziecka - PRAWDA

Istnieją badania, z których wynika, że suplementacja kwasów tłuszczowych DHA i EPA zmniejsza ryzyko alergii u dziecka. Okazało się, że dzieci kobiet ze skłonnością do alergii, którym podawano kwasy tłuszczowe w ostatnich miesiącach ciąży (a po urodzeniu suplementy dostawało dziecko) miały kilkakrotnie rzadziej alergię pokarmową niż dzieci mam z grupy kontrolnej. Jakie jeszcze warto poznać prawdy i mity o DHA?

>> Przeczytaj również: Ciąża bez suplementów. Czy to możliwe? >>

Przedawkowanie DHA może być groźne - MIT

Nie musisz się obawiać, że duże dawki tej substancji mogą być dla ciebie niebezpieczne. Stwierdzono, że nawet przyjmowanie dawek rzędu 2–3 g DHA dziennie nie powoduje żadnych szkodliwych skutków ubocznych. Co nie zmienia faktu, że nie należy przyjmować go więcej, niż zaleci lekarz.

Przyjmowanie DHA zmniejsza ryzyko depresji poporodowej - PRAWDA

Takie wyniki przyniosły m.in. badania przeprowadzone przez dr Marlene Freeman z Uniwersytetu w Teksasie w 2006 r., a także przez naukowców z University of Connecticut School of Nursing (USA) w 2011 r. Wykazały one, że suplementacja kwasem DHA w czasie ciąży zmniejsza objawy depresji po porodzie.

Niedobór DHA może powodować wiele chorób neurologicznych - PRAWDA

Kwas DHA stanowi aż 97 proc. wszystkich kwasów tłuszczowych obecnych w mózgu. Odgrywa on więc niezwykle istotną rolę w funkcjonowaniu tego organu. Duże niedobory DHA stwierdza się m.in. u dzieci z ADHD, u osób z depresją i demencją starczą.

Czytaj także: >> Kwasy Omega-3 dla dziecka: co musisz o nich wiedzieć? >>

Źródłem DHA w diecie są tylko tłuste ryby morskie, algi i owoce morza - PRAWDA

Dlatego kobieta w ciąży powinna jeść ryby dwa–trzy razy w tygodniu. Polecane gatunki to: łosoś, śledź, makrela, dorsz. Jednak to wciąż za mało, aby dziecko otrzymało tyle DHA, ile potrzebuje, dlatego każda ciężarna powinna stosować suplementację.

Kwas DHA jest też w olejach roślinnych i orzechach - MIT

Prawdy i mity o DHA - gdzie spotykany jest ten kwas tłuszczowy? DHA występuje tylko w produktach pochodzenia morskiego. Oleje roślinne i orzechy zawierają inny kwas tłuszczowy z rodziny omega-3 – alfa-linolenowy (ALA). Jest on nam też potrzebny, ale w ciąży znacznie cenniejszy i ważniejszy jest kwas dokozaheksaenowy (DHA). Wprawdzie ALA jest przetwarzany w ludzkim organizmie na DHA, ale w bardzo małym stopniu: zwykle konwersja kwasu ALA do kwasu DHA nie przekracza 1 proc.

Suplementację warto kontynuować po porodzie - PRAWDA

Kwas DHA jest potrzebny dziecku także po porodzie, a jego źródłem jest pokarm mamy: im więcej DHA zjada (bądź suplementuje) mama karmiąca piersią, tym więcej tego składnika otrzymuje dziecko. Zalecana podczas laktacji dawka to 200–300 mg DHA na dobę, a przy diecie ubogiej w ryby: 400–600 mg.

>> Dołącz do dyskusji o witaminach stosowanych w ciąży na forum Mjakmama24.pl >>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE