Suplementy żelaza w ciąży: działanie, przyjmowanie, skutki uboczne

2016-04-11 17:54 Anna Szubińska
suplement, żelazo, ciąża
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Żelazo jest jednym z pięciu najważniejszych suplementów w ciąży.

Suplementy żelaza w ciąży, umożliwiają uzupełnienie codziennej diety młodej mamy w niezbędne składniki odżywcze. Sprawdź, jak przyjmowac żelazo w ciąży, jakie działanie na organizm przyszłej mamy ma żelazo,a  jakie skutki uboczne może przynieść jego nadmiar w organizmie.

Na zdrowie przyszłej mamy oraz optymalny rozwój dziecka bardzo duży wpływ ma regularne dostarczanie organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Służy do tego właściwa dieta w ciąży, którą zazwyczaj należy wspomóc odpowiednimi preparatami mineralnymi. Suplementy w ciąży dostarczają organizmowi składniki odżywcze w skoncentrowanej formie. Specjaliści jako niezbędne w tym czasie zalecają przyjmowanie kwasu foliowego, DHA, witaminy D3 i jodu. Do tego zestawu coraz częściej dołącza żelazo.

Żelazo jest niezwykle ważnym elementem zrównoważonej diety kobiety w ciąży. Jest ono składnikiem zawartej w czerwonych krwinkach hemoglobiny. Erytrocyty (czerwone krwinki) odpowiadają za dostarczanie krwi do wszystkich tkanek organizmu – zarówno matki, jak i dziecka. Niedobór żelaza może spowodować niewydolność tego mechanizmu, a w konsekwencji doprowadzić do anemii u przyszłej mamy. Odpowiednia dawka żelaza w organizmie zapewnia też sprawne działanie systemu odpornościowego kobiety.

Żelazo w ciaży jest niezbędne do właściwego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego dziecka, a jego duże niedobory mogą spowodować opóźnienie rozwoju umysłowego płodu. Co istotne – organizm dziecka musi zmagazynować taką ilość żelaza, aby móc z niego korzystać podczas pierwszych miesięcy życia.

>> Jak działa cholina i czy warto ją przyjmować w ciąży?

Jak przyjmować żelazo w ciąży

Ze względu na zwiększenie liczby erytrocytów w organizmie kobiety ciężarnej oraz zapotrzebowanie płodu i łożyska, przyszłe mamy powinny zadbać o odpowiednią dawkę dostarczanego do organizmu żelaza. Normy tego pierwiastka zalecane dla kobiet w ciąży są, mimo zaprzestania miesiączkowania, zwiększone w stosunku do zapotrzebowania kobiet niebędących w ciąży. Co istotne, przyjmowanie żelaza od początku ciąży zdecydowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoboru tego pierwiastka w dwóch ostatnich trymestrach.

Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca wprowadzenie tego rodzaju suplementów w ciąży, jeśli u kobiety zostanie zdiagnozowana anemia. Zagraniczne stowarzyszenia coraz częściej zalecają jednak profilaktyczne stosowanie suplementów żelaza na poziomie 30 mg dziennie u wszystkich ciężarnych.

Wszystkie suplementy w ciąży należy bezwzględnie zażywać zgodnie z zaleceniami producenta umieszczonymi na ulotce informacyjnej. Warto zapoznać się także z opiniami dietetyków odnośnie ich przyjmowania. Suplementów nie należy przyjmować na czczo. Preparaty wieloskładnikowe najlepiej stosować w trakcie lub bezpośrednio po śniadaniu, popijając czystą wodą – przegotowaną lub źródlaną. Woda mineralna nie jest zalecana, gdyż jej składniki mogą tworzyć niekorzystne połączenia ze składnikami suplementu, natomiast soki owocowe i herbata mogą hamować wchłanianie zawartych w preparacie substancji odżywczych.

>> Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

Preparaty jednoskładnikowe, zawierające jedynie żelazo warto natomiast przyjmować w trakcie posiłku bogatego w witaminę C lub popijać podobnym sokiem owocowym. Witamina ta wielokrotnie zwiększa przyswajanie żelaza zarówno z pożywienia, jak i suplementów, hamuje je natomiast herbata, a także produkty bogate w wapń, mangan, miedź, cynk oraz błonnik pokarmowy.

Preparaty wieloskładnikowe z żelazem

Najlepszym źródłem żelaza jest odpowiednio zbilansowana dieta przyszłej mamy. Dużą ilość tego pierwiastka zawiera wątroba wieprzowa i wołowa, czerwone mięso, biała fasola i słynący z tego składnika szpinak oraz inne zielone warzywa, ale w diecie bogatej w żelazo warto uwzględnić także m.in. płatki owsiane, kaszę gryczaną i czerwone buraki. Ponieważ jednak żelazo jest pierwiastkiem bardzo słabo przyswajanym – wykorzystujemy zaledwie niewielki procent dostarczanego składnika – należy stosować jego suplementy w ciąży. Na rynku dostępne są preparaty, które łączą w sobie składniki rekomendowane przez specjalistów na ten czas. To wygodna opcja, gdyż nie trzeba kupować kilku różnych suplementów i pamiętać o ich przyjmowaniu. Warto zwrócić uwagę, czy dany preparat zawiera rzeczywiście składniki niezbędne, czy też cały wachlarz dodatków o niekoniecznie udowodnionym działaniu na organizm ciężarnej kobiety. Ponadto każdy suplement należy stosować rozsądnie i z rozwagą, gdyż ich przedawkowanie jest równie niebezpieczne, co niedobór.

Żelazo – suplementy diety: skutki uboczne

Przyjmowanie żelaza powoduje niekiedy skutki uboczne w postaci mdłości, dolegliwości żołądkowych, biegunek lub zaparć, które często w połączeniu z naturalnymi w czasie ciąży niedyspozycjami powodują pogorszenie samopoczucia kobiety. Pewnym rozwiązaniem jest stosowanie w takiej sytuacji organicznych suplementów żelaza w postaci chelatu. Gama preparatów żelaza dostępnych w tej formie jest dość duża, jednak zawsze należy skonsultować zażywanie tego typu preparatów z lekarzem prowadzącym ciążę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
marla
|

Mi ginekolog zalecał przyjmowanie żelaza dopiero od drugiego trymestru więc się do tego stosowałam i nie czułam się po nim źle. Nie brałam go akurat osobno tylko w takim bardziej złożonym suplemencie ale przynajmniej miałam wszystko w jednym