Elektrolity na wagę złota

2017-06-20 11:38 Materiał sponsorowany
elektrolity
Autor: _materialy_prasowe

Organizm człowieka prawidłowo funkcjonuje, kiedy zachowany jest odpowiedni poziom elektrolitów. Są to jony soli znajdujące się we krwi, osoczu i innych płynach ciała. Najważniejsze z nich to sód, potas, wapń i magnez. Ich niedobór może doprowadzić do zaburzeń pracy serca oraz układu nerwowego i mięśniowego. Dlatego w przypadku utraty elektrolitów, musimy je szybko uzupełnić.

Elektrolity pełnią bardzo ważna funkcję, gdyż dzięki swoim elektrycznym właściwościom przewodzą impulsy nerwowe, niezbędne dla działania mózgu i całego układu nerwowego. Pobudzają też kurczenie się i rozkurczanie mięśnia sercowego, który pompuje krew, dostarczając tlen do wszystkich komórek. Dbają też o prawidłowe nawodnienie organizmu.

Co sprawia, że je tracimy

Są one wypłukiwane wraz z wodą. Dlatego bardzo często przyczynę utraty elektrolitów stanowią dolegliwości układu pokarmowego z towarzyszącą biegunką i intensywnymi wymiotami, które wywołują np. rotawirusy (to infekcja szczególnie częsta u dzieci chodzących do przedszkola). Podczas biegunki woda jest ściągana z organizmu do jelit i wydalana, a w wyniku torsji jest ona zwracana z treścią żołądka i nie może dostać się do jelit. Niedobory mogą też być spowodowane wzmożoną potliwością, np. przy wysokiej temperaturze na zewnątrz, wzmożonym wysiłku fizycznym czy gorączce – wówczas organizm traci dużo wody i soli mineralnych. Niedostatek elektrolitów bywa też wynikiem nadużywania leków moczopędnych i zbyt skąpym przyjmowaniem płynów.

Objawy niedoboru 

Bywają różnorodne ze względu na to, którego elektrolitu najbardziej nam brakuje. Przy spadku stężenia sodu w osoczu pojawiają się bóle głowy, drażliwość i osłabienie siły mięśni. Spadek jego stężenia poniżej <115mmol/l może prowadzić do obrzęku mózgu. Brak odpowiedniej ilości potasu, który najczęściej występuje przy niewydolności nerek, może wywołać wzrost ciśnienia tętniczego, skurcze mięśni, arytmię serca, natomiast niedostatek magnezu objawia się zaburzeniami widzenia, zawrotami głowy i drganiem mięśni. Ogólnie, przy obniżonym poziomie elektrolitów mamy gorsze samopoczucie i czujemy się osłabieni.

Jak uzupełnić elektrolity

Trzeba przede wszystkim pić wody o wysokim stopniu zmineralizowania. Przy niedoborach potasu pomocny jest sok pomidorowy, który jest bogatym źródłem tego pierwiastka. Ważne jest także stosowanie odpowiedniej diety, pełnej składników zawierających sód, potas oraz magnez. Potas znajdziemy w roślinach strączkowych, suszonych owocach, nasionach i orzechach, ziemniakach, awokado, zielonych warzywach liściastych, pomidorach, bananach oraz winogronach. Magnez jest w kakao, kaszy gryczanej, grochu, fasoli, pestkach dyni, orzechach, płatkach owsianych, razowych produktach zbożowych. Wapń dostarczymy organizmowi jedząc nabiał, ryby, zielone warzywa. Jeżeli chodzi o sód znajduje się przede wszystkim w soli, znajdziemy go w takich słonych produktach jak ogórki kiszone czy oliwki. 

Pamiętajmy o uzupełnianiu elektrolitów podczas letnich upałów, zatroszczmy się szczególnie o dzieci. Dobrym sposobem może być podawanie im suplementów w formie musujących tabletek, które w składzie mają niezbędne jony soli, np. Plusssz Junior Elektrolity. Tabletki po rozpuszczeniu tworzą pyszny, orzeźwiający, pomarańczowy napój, który z pewnością zasmakuje maluchom.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, co jeść w ciąży, by nie mieć anemii i jakie nazwisko może nosić nowo narodzone dziecko. Przeczytaj również o tym, jak uniknąć błędów przy karmieniu piersią i dowiedz się, co czuje rodzący się maluch

Sprawdź
okladka m jak mama 1/20
KOMENTARZE