Owoce w diecie dziecka. Dlaczego dzieci powinny jeść owoce?

2013-07-22 14:56 Anna Lenar, Konsultacje: dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia

Owoce są niezbędne w prawidłowej dziecie dziecka. Na szczęście lato obfituje w owoce sezonowe - truskawkowy czerwiec, malinowo-poziomkowy lipiec, porzeczkowo- jeżynowy sierpień. Są jagody, wiśnie i czereśnie. Na straganach pojawiają się jabłka, gruszki śliwki i morele. Korzystajmy z nich. Przeczytaj, dlaczego owoce w diecie dziecka są tak ważne.

Owoce jagodowe czyli  truskawki, poziomki, maliny, porzeczki, borówka amerykańska, jeżyny, czarna jagoda to bomba witamin - dlatego dieta dziecka powinna być bogata w owoce. Najważniejsze są A, C i E zwane są antyoksydacyjnymi czyli takimi, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniem. Jak uważają naukowcy, takie uszkodzenia prowadzą nie tylko do wcześniejszego starzenia ale i rozwoju wielu chorób, w tym miażdżycy i  nowotworów. Już sam ten fakt zachęca do polubienia owoców pełnych małych pestek. „Pesteczkowce” mają i tę zaletę, że zawierają mało sodu, co dla osób z nadciśnieniem jest bardzo istotne, za to dużo potasu i magnezu, które pomagają uporać się ze skurczami mięśni, stresem, kłopotami z zasypianiem, skłonnością do tycia.

 >> Owoce dla niemowlaka: musy, przeciery, soki – jak podawać niemowlakowi owoce?

Owoce w diecie dziecka - flawonoidy i błonnik

Owoce jagodowe pełne są tych roślinnych substancji czynnych, które pełnią podobną do witamin rolę- przeciwutleniaczy blokujących niszczenie komórek naszego organizmu. Ponadto działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie, przeciwalergicznie a także wzmacniają odporność organizmu, uszczelniają naczynia krwionośne, są moczopędne.

Trzecim ważnym powodem, dla którego warto jeść poziomki, maliny, jeżyny, agrest czy truskawki, jest błonnik pokarmowy. Jego  bogactwo w tych owocach jest ogromne  a znaczenie dla naszego zdrowia jeszcze większe. Błonnik to zespół substancji  nie rozpuszczanych przez enzymy trawienne przewodu pokarmowego człowieka. Ich działanie jest nie do przecenienia – to za ich sprawą organizm oczyszcza się ze związków toksycznych (dlatego jest tak ważny dla odchudzających się).

>> Owoce w diecie dziecka. Jak zachęcić DZIECKO do jedzenia OWOCÓW? PRZEPISY

Dobrze wiedzieć

  • myj  wszystkie owoce pod bieżącą wodą - nawet te zerwane z krzaka we własnym ogrodzie, sąsiad mógł opryskać swoje krzaki
  • arbuzy kupuj w całości, nigdy dzielone na części - na nożu, którym były krojone mogły być bakterie, a dla nich słodycz owocu jest świetną pożywką i zatrucie gotowe
  • owoce, szczególnie truskawki, mogą uczpać
  • chorzy na cukrzycę, powinni ograniczyć ilość zjadanych  owoców (zawierają cukry proste)
  • jeśli chcesz schudnąć, traktuj owoce jak rodzaj posiłku - drugie śniadanie czy podwieczorek; nadmiar cukru może odłożyć się w postaci tkanki tłuszczowej; no i nie słódź, nie dodawaj śmietany, jogurtu
  • Owoce w diecie dziecka - morele, wiśnie, arbuz

    A jeśli ktoś nie lubi, kiedy drobne pestki plączą mu się między zębami? Może wybrać kwaśne, pyszne wiśnie pełne m.in. kwasu foliowego, potasu, magnezu i cynku. Mają one działanie przeciwwirusowe, pomagają w leczeniu reumatyzmu, uszczelniają naczynia krwionośne.  Warto też sięgnąć po morele, które zawierają dużo beta-karotenu chroniącego przed chorobami nowotworowymi i miażdżycą a także poprawia jakość wzroku i chroni system immunologiczny. Źródłem beta- karotenu jest także soczysty arbuz, który ugasi największe pragnienie. Arbuz  zawiera również potas, magnez, żelazo, fosfor,  kwas foliowy i witaminy z grupy B. Polecany jest osobom anemicznym i, z racji swego moczopędnego działania -  chorym na nerki.

    >> Maliny na 7 sposobów, czyli przepisy dla dzieci na potrawy z malinami

    Kiedy wprowadzać owoce do diety dziecka

    • maliny - po 4. miesiącu
    • jagody - po 4. miesiącu ale tylko sok, owoce po 9.
    • morele - po 7. miesiącu
    • porzeczki – po 7. miesiącu sok, owoce po 9.
    • czereśnie - jak po 8. miesiącu
    • brzoskwinie - po 8. miesiącu
    • śliwki węgierki - po 8.
    • wiśnie - po 9. miesiącu
    • truskawki – po 2. urodzinach

    >> JAGODY I BORÓWKA AMERYKAŃSKA: źródło witamin, fitoestrogenów i przeciwutleniaczy

    Wartość energetyczna owoców jagodowych w 100 g

    • agrest – 41 kcal
    • czarne jagody – 45 kcal
    • maliny – 29 kcal
    • porzeczki – 31-33 kcal
    • poziomki – 33 kcal
    • truskawki – 28 kcal

    Zawartość błonnika pokarmowego w 100 gramach owoców

    • agrest – 3
    • borówki – 1,1
    • czarne jagody-3,2
    • jeżyny- 7,3
    • maliny – 6,7
    • porzeczki białe – 6,4
    • porzeczki czarne- 7,9
    • porzeczki czerwone- 7,7
    • poziomki-2
    • truskawki – 1,8
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

    Czytaj więcej
    Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
    KOMENTARZE