Żywienie dziecka: zdrowe przekąski zamiast chipsów i słodyczy

2008-06-03 14:32 Katarzyna Hubicz
Co zamiast chipsów?
Autor: photos.com

Zdrowe żywienie dziecka to jedno, ale jak pogodzić to z wszechobecnymi batonikami, chipsami i fast foodami, bez których najmłodsi nie wyobrażają sobie zazwyczaj życia? Przecież nie należą one do zdrowych produktów, nie zawierają witamin tylko puste kalorie. Czy twoje dziecko lubi podjadać między posiłkami? Jeśli nie potrafisz go od tego odzwyczaić, dawaj mu wyłącznie zdrowe przekąski.

Zdrowe żywienie dziecka trudno pogodzić z jego chęcią zjedzenia parówki, frytek, chipsów, batonika, żelek czy kremu czekoladowego. To ulubione, choć niezdrowe przekąski dla dzieci. Mają wyrazisty, słony lub słodki smak, dlatego chętnie jedzą je nawet niejadki. Ale wcale nie są zdrowe.  W nadmiarze powodują bóle brzuszka, zaparcia, nadwagę, odbierają też apetyt na bardziej wartościowe pokarmy. Dowiedz się, jak zastąpić chipsy i słodycze zdrowymi i smacznymi przekąskami.

Przekąski niezdrowe zastąp zdrowymi

  • Bakalie. Czyli orzechy – laskowe, włoskie, pistacjowe, nerkowca lub macadamia, ale uwaga – nie solone!. Także rodzynki, migdały, pestki dyni i słonecznika. Są cennym źródłem witamin i mikroelementów. Na początku podawaj je dziecku pojedynczo by sprawdzić, czy nie jest uczulone na któryś z nich.
  • Owoce sezonowe. Latem niech będą to truskawki, czereśnie, brzoskwinie i nektarynki, arbuzy, zimą – banany, pomarańcze, mandarynki. Ważne, by były soczyste i słodkie, by malec się nie zniechęcił.
  • „Drzewka warzywne” – ugotowane na parze kawałki brokuł czy kalafiora można ustawić pionowo tak, by wyglądały jak małe drzewka. Jeśli się przewracają, ubij ziemniaki ustaw je w ubitych ziemniakach.
  • Miniomlety z jajek – masę omletową smaży się tak, jak racuszki.
  • Suszone owoce – banany, śliwki (bez pestek), daktyle. Są zdrowe, a przy tym sycące i słodkie, zaspakajają więc apetyt na słodycze.
  • Chipsy jabłkowe – ze sklepu lub domowe. Jabłko wystarczy pociąć na cienkie plasterki i suszyć w nagrzanym piekarniku, aż zrobią się chrupkie.
  • Lody sorbetowe – rozdrobnione owoce wymieszaj z twarożkiem homogenizowanym i zamroź w pojemniczkach. Możesz też zrobić lody z samych owoców – np, soczystych truskawek czy brzoskwiń – rozdrobnionych  w blenderze na papkę i zamrożonych.
  • Żółty ser w fantastycznym kształcie. W grubym (około pół centymetrowym) plasterku sera wystarczy wykrawać wzory np. gwiazdek czy motylków – można to zrobić choćby za pomocą foremek do ciasta. W ten sposób zapewnisz dziecku codzienną porcję wapnia.
  • Mini pizza – mały drożdżowy placuszek (albo połówkę bułeczki) możesz posmarować sosem pomidorowym, posypać startym serem i włożyć na chwilę do piekarnika, by się rozpuścił.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

NOWY NUMER! W magazynie Dziecko Zakupy i My: mnóstwo inspiracji dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży – nie tylko na Święta! W najnowszym numerze przeczytasz o wirusach, o dobrym śnie, diecie alergika i życiu bez telewizora.

Czytaj więcej
DZiM 12/20
KOMENTARZE