Przysłówek: co to za część mowy? Pytania, stopniowanie, ćwiczenia

2018-08-20 10:17 redakcja
przyslowek
Autor: Getty images

Przysłówek to nieodmienna część mowy, określająca przede wszystkim czynności i stany, wprowadzane na ogół przez czasowniki, przymiotniki lub imiesłowy. Dowiedz się, na jakie pytania odpowiada przysłówek i kiedy można go stopniować.

Na jakie pytania odpowiada przysłówek?

W języku polskim przysłówki najczęściej tworzy się od przymiotników, dodając końcówkę –e lub –o.

Przymiotnik odpowiada na pytania jaki?, jaka?, jakie? (np. ładny, gorąca, mocne), podczas gdy przysłówek – pytanie jak? (ładnie, gorąco, mocno; także np. powoli, naprędce, ukradkiem, ciemno; jest to tzw. przysłówek sposobu, bo mówi nam, w jaki sposób dokonuje się dana czynność, określony proces lub stan).

Trzeba jednak pamiętać, że przysłówek odpowiada także na pytania: gdzie? (np. wszędzie, nigdzie, gdziekolwiek, daleko, blisko – tzw. przysłówek miejsca) i kiedy? (np. dziś, wczoraj, zawsze, nigdy, czasem, dawno, wcześnie – tzw. przysłówek czasu).

Kiedy można stopniować przysłówki?

Przysłówek to nieodmienna część mowy – nie polega odmianie przez przypadki, liczby, czasy ani osoby.

Część z nich natomiast można stopniować ze stopnia równego (np. ładnie), wyprowadzając wyższy (ładniej) i najwyższy (najładniej).

Przysłówki utworzone od przymiotników, czyli odprzymiotnikowe, na ogół można stopniować – podobnie jak przymiotniki, od których pochodzą (np. ładniej, najładniej; goręcej, najgoręcej; mocniej, najmocniej).

Pozostałe są niestopniowalne. Wynika to ze znaczenia poszczególnych słów. Dlatego np. odprzymiotnikowy przysłówek sposobu "boso" nie stopniuje się (podobnie jak przymiotnik bosy; wynika to z logiki – nie da się chodzić boso w mniejszym lub większym stopniu, jedynie albo boso, albo nie), podczas gdy wiele innych przysłówków tego rodzaju – tak.

Zobacz: 

Rzeczownik: co to za część mowy i na jakie odpowiada pytania?

Liczebnik: rodzaje, odmiana, ćwiczenia

Nie z czasownikami - jak prawidłowo piszemy nie z czasownikami?

Nie z przysłówkami – zasady pisowni i przykłady

Nie z przymiotnikami – zasady pisowni i ćwiczenia

Jak pomóc dziecku z dysleksją?

Przymiotnik: pytania, stopniowanie, ćwiczenia

Przysłówek – ćwiczenia

Aby bliżej zaprzyjaźnić się z przysłówkami, wykonaj garść ćwiczeń:

  1. Utwórz przysłówki od przymiotników: częsty, wczesny, mocny, zielonkawy.
  2. Czy od tych przymiotników można utworzyć przysłówek? Sportowy, muzyczny, drewniany.
  3. Które z tych przysłówków można stopniować? Dawno, dziś, boso, sekretnie, sportowo, powoli.
  4. Zaznacz przysłówki w zdaniu: Janek wstał dziś wcześnie, a z łóżka wyskoczył chętnie, bardzo lekko, bo wiedział, że niedziela spędzona z dziadkami minie mu przyjemnie jak nigdy!
  5. Zaproponuj po trzy przysłówki, którymi można wypełnić luki w zdaniach: Kibice … dopingowali sportowców (np. głośno, chętnie, ochoczo, żywo, mocno, skutecznie). Słońce ... przedzierało się przez chmury (np. szybko, wolno, chętnie, niechętnie, powoli, wcześnie, rano). Tęsknię do wakacji, mam ochotę wyjechać … (np. szybko, zaraz, daleko, dokądkolwiek, gdziekolwiek).

Jak zachęcić dziecko do nauki – 5 sposobów [SŁUCHAJ online]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE