Edukacja zdrowotna jeszcze nie trafiła do szkół, a już wzbudza wiele emocji. Przedmiot ma zastąpić wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ), a uczniowie w końcu doczekają się prawdziwej edukacji seksualnej. I chociaż dojrzewanie oraz zdrowie seksualne - tu mogą być poruszane „te” tematy - to zaledwie dwa z 11 działów tematycznych, to właśnie o nich jest głośno.
Rodzice protestowali, ministerstwo zdecydowało: edukacja zdrowotna nie będzie obowiązkowa. „Muszę ochronić polskie szkoły przed polityczną awanturą. Edukacja zdrowotna w roku szkolnym 2025 będzie nieobowiązkowa. Później zrobimy ewaluację” - ministra Barbara Nowacka mówiła w styczniu na antenie RMF FM.
W Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 7 kwietnia 2025 r. w którym mowa o szczegółach zajęć edukacyjnych „edukacja zdrowotna”.
W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą przeprowadza co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach, materiałach edukacyjnych, materiałach ćwiczeniowych oraz o środkach dydaktycznych
- wskazano w rozporządzeniu. Wiadomo już, do kiedy można zrezygnować z uczestnictwa z zajęciach.

Rezygnacja z edukacji zdrowotnej - data złożenia oświadczenia
W rozporządzeniu podano szczegóły dotyczące rezygnacji z edukacji zdrowotnej. Pisemną rezygnację z udziału w zajęciach mogą złożyć:
- rodzice niepełnoletniego ucznia,
- pełnoletni uczniowie.
Rezygnację zgłasza się dyrektorowi szkoły. Należy to zrobić do 25 września danego roku szkolnego.
W rozporządzeniu podano także więcej szczegółów dotyczących zajęć. Lekcje edukacji zdrowotnej będą realizowane w:
- klasach IV-VIII szkoły podstawowej - w wymiarze jednej godziny tygodniowo w każdej z klas (w ostatniej klasie SP nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego),
- w szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia) - w klasach I i II albo w klasach II i III, albo I i III - w wymiarze jednej godziny tygodniowo, łącznie dwie godziny w okresie nauczania.
Wiadomo, że zajęcia będą organizowane dla klas lub grup złożonych z uczniów różnych klas - liczących nie więcej niż 24 uczniów. W przypadku niektórych bloków tematycznych (zdrowie psychiczne, zdrowie seksualne, dojrzewanie) grupy mogą zostać podzielone na mniejsze.
Studia podyplomowe dla nauczycieli chcących uczyć edukacji zdrowotnej
Jak wskazywało Ministerstwo Edukacji Narodowej, głównym celem nowego przedmiotu jest „kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia”. Edukacji zdrowotnej będą uczyły:
- osoby, które ukończyły studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne,
- osoby, które ukończyły inne studia magisterskie, posiadają przygotowanie pedagogiczne i ukończyły studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
Kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu będą posiadali także:
- nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz nauczyciele psycholodzy,
- osoby, które ukończyły studia przygotowujące do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, ratownika medycznego, albo studia w zakresie zdrowia publicznego i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
Przygotowujące do nauczania edukacji zdrowotnej studia podyplomowe dla nauczycieli trwają trzy semestry. Są finansowane z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej, a więc bezpłatne dla nauczycieli.
Chętnych do nauczania edukacji zdrowotnej nie brakuje, ale czy będzie kogo uczyć?