- Nowy przedmiot w szkołach, edukacja zdrowotna, wywołuje dyskusje, a rodzice mogą wypisać z niego dzieci do 25 września 2025 r.
- Główny Inspektorat Sanitarny wspiera wprowadzenie przedmiotu, wskazując na jego kluczową rolę w poprawie zdrowia Polaków i zapobieganiu dezinformacji.
- GIS podkreśla, że rzetelna wiedza z edukacji zdrowotnej zmniejszy ryzyko otyłości, uzależnień i poprawi jakość życia młodych ludzi.
- Co dokładnie obejmie program edukacji zdrowotnej i dlaczego GIS uważa go za niezbędny?
W roku szkolnym 2025/2026 w planach lekcji pojawił się nowy przedmiot - edukacja zdrowotna. Uczyć się go będą uczniowie w szkole podstawowej (od czwartej klasy), a także w szkole ponadpodstawowej. Jest nieobowiązkowy, rodzice (i pełnoletni uczniowie) do 25 września 2025 r. mogą zgłosić dyrektorowi szkoły rezygnację z zajęć (trzeba to zrobić w formie pisemnej).
O tym, aby zapisywać dzieci na edukację zdrowotną apelowali m.in. rektorzy uczelni medycznych. Innego zdania są członkowie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, którzy apelują do rodziców, aby nie wyrażali zgody na udział dzieci w tych zajęciach.
I tutaj, proszę państwa, mamy chyba odpowiedź na to, czy ten przedmiot jest potrzebny
- mówiła w programie „Poranek polityczny” TVP Info Magdalena Pernet. To komentarz do odpowiedzi polityków, którzy nie wiedzieli, czym się różni okres od owulacji.
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej wspiera Główny Inspektorat Sanitarny. To przedmiot, który może realnie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia Polaków.
Namawianie rodziców do składania deklaracji rezygnacji z uczestnictwa ich dzieci w tych zajęciach w oparciu o dezinformację na temat podstawy programowej jest głęboko nieetyczne i może przełożyć się na zwiększenie nierówności w zdrowiu, wzrost poczucia niepewności poprzez ograniczony dostęp do wiedzy opartej na dowodach naukowych i obniżenie zaufania do nauczycieli
- wskazuje dr Paweł Grzesiowski, Główny Inspektor Sanitarny.
GIS ma argumenty „za” edukacją zdrowotną
W opublikowanym na stronie GIS-u komunikacie znajdziemy argumenty, które wskazują, że edukacja zdrowotna jest niezbędnym przedmiotem. Podkreślono znaczenie profilaktyki i edukacji zdrowotnej, która - właściwie prowadzona - może przynieść szereg korzyści. To:
- zmniejszenie ryzyka otyłości, chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2,
- wsparcie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci,
- zmniejszenie zachowań ryzykownych, takich jak palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy używanie substancji psychoaktywnych,
- poprawa ogólnej jakości życia młodych ludzi i ich rodzin.
GIS podkreśla, że dzieci potrzebują rzetelnej wiedzy. Kiedyś młodzi ludzie odpowiedzi na nurtujące je pytania znajdowali w popularnych gazetach, później przenieśli się do Internetu. Tam uczą ich anonimowi ludzie, którzy dzielą się różnymi, nierzadko szkodliwymi informacjami.
Edukacja zdrowotna to wiedza oparta na faktach i rekomendacjach naukowych, obejmująca zagadnienia związane m.in. z żywieniem, zdrowiem fizycznym, bezpieczeństwem fizycznym i emocjonalnym. To również nauka bezpiecznego korzystania z nowych technologii i podkreślenie dbałości o środowisko naturalne.
W komunikacie GIS podkreśla również, że edukacja zdrowotna ma na celu wczesne rozpoznawanie problemów, budowanie świadomości i wspieranie dzieci oraz ich rodzin w zdrowym rozwoju.
Lepsza wiedza o zdrowiu to: mniej hospitalizacji i obciążeń dla systemu ochrony zdrowia, wyższa jakość życia obywateli, większa świadomość społeczna i odpowiedzialność za własne zdrowie i w końcu... więcej lat przeżytych w zdrowiu
- czytamy na stronie GIS-u.
Czego uczniowie będą uczyć się na lekcjach edukacji zdrowotnej?
Zakres zagadnień, poznawanych przez uczniów na lekcjach edukacji zdrowotnej, znajdziemy w ulotce informacyjnej przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Uczniowie będą uczyć się m.in. o zdrowiu fizycznym i psychicznym, aktywności fizycznej, higienie osobistej, dojrzewaniu, profilaktyce uzależnień i bezpieczeństwie cyfrowym. Lekcje będą prowadzone przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami (będą to nauczyciele posiadający wykształcenie kierunkowe w zakresie edukacji zdrowotnej oraz m.in. nauczyciele wychowania do życia w rodzinie, biologii, wychowania fizycznego), a treści podstawy programowej zostały dostosowane do wieku uczniów.
