W szkołach trwa reforma edukacji „Reforma26. Kompas Jutra”, opracowywane są nowe podstawy programowe poszczególnych przedmiotów. Niedawno pisaliśmy o nowej podstawie programowej dla przedszkoli, za to w szkołach już od tego roku szkolnego uczniowie zyskali dwa nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską.
Pierwszy przedmiot wciąż wzbudza spore kontrowersje, co może dziwić, bo trudno wyobrazić sobie rodzica, który świadomie rezygnuje z możliwości edukowania swojego dziecka w zakresie profilaktyki zdrowia.
Przysposobienie obronne już od 1 września 2026 roku
Wprawdzie sama nazwa przedmiotu brzmi inaczej niż ten, który był obowiązkowy w „naszych czasach” szkolnych. Obecnie uczniowie od 2022 uczą się „edukacji dla bezpieczeństwa”, jednak jest to tylko jedna godzina tygodniowo w VIII klasie szkoły podstawowej i w klasie I szkół ponadpodstawowych.
Już od 1 września 2026 roku, a więc od kolejnego roku szkolnego, edukacja dla bezpieczeństwa znajdzie się w planie lekcji uczniów I i IV klasy podstawówki.
W kolejnych latach przedmiot będzie obowiązkowy także w innych klasach. Prawdopodobnie zmieni również nazwę - powróci jako przysposobienie obronne.
Zdaniem ministry edukacji Barbary Nowackiej, dzieci i młodzież jak najszybciej powinny nauczyć się radzenia sobie w sytuacjach różnych zagrożeń.
To nie tylko wojna, to także zagrożenia środowiskowe (powódź, pożar, konieczność ewakuacji). Bardzo ważną umiejątnością jest także umiejętność udzielania pierwszej pomocy.
Żyjemy w trudnych czasach. Nawet ostatnie wydarzenie - inwazja dronów ze strony Rosji - pokazuje, że naprawdę musimy przygotowywać dzieci i młodzież. I najlepszym miejscem do przygotowania ich - również na sytuacje kryzysowe i radzenie sobie z nimi - jest szkoła
- powiedziała ministra Barbara Nowacka w rozmowie z PAP.
Obecnie w podstawie programowej przedmiotu możemy przeczytać, że „służy przygotowaniu uczniów do właściwego zachowania i odpowiednich reakcji w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia oraz w stanach nadzwyczajnych. Przedmiot obejmuje treści kształcenia z zakresu bezpieczeństwa państwa, treści dotyczące organizacji działań ratowniczych, pierwszej pomocy oraz edukacji obronnej”.

Uczniowie dowiedzą się, gdzie są schrony
Niedawne wydarzenia pokazały, że nawet dorośli mają problem z odczytywaniem sygnałów alarmowych, nie wiedzą, jak zachować się słysząc sygnał modulowany i co robić, gdy słychać sygnał ciągły.
Cała reforma edukacji ma opierać się na praktyce, dlatego uczniowie na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa dowiedzą się nie tylko tego, że w Polsce istnieją schrony, lecz także sprawdzą, gdzie konkretnie się znajdują.
Zdaniem ministry Nowackiej najważniejsze jest to, by jak najszybciej opracować materiały dla nauczycieli, podręczniki nie są konieczne.
Oczywiście, bywa pomocą, natomiast tu będzie też bardzo duża potrzeba z naszej strony szybkich działań (...) Rozmawiałam też o tym z departamentem, który odpowiada za kształcenie ogólne, że podstawa programowa musi być skonsultowana, ale trzeba się przygotować do tego, żeby od 2026 r. zaczęła obowiązywać. To jest cel, który sobie wyznaczyłam
- dodała ministra edukacji Barbara Nowacka.
Wiadomo, że resort nie chce zwiększać liczby godzin lekcyjnych, dlatego treści zapewne przynajmnej częściowo będą przekazywane w ramach godzin wychowawczych.