Jak pokazuje ostatni raport Centrum Edukacji Obywatelskiej, cudzoziemcy stanowią już 5,3% uczniów w polskim systemie edukacji. Szkoły zmieniają się na naszych oczach, w ostatnich latach dostrzec można coraz większą wielokulturowość.
Przeważającą większość stanowią dzieci ukraińskie. Wprowadzony od 1 września 2024 roku obowiązek szkolny i roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci uchodźczych z Ukrainy sprawiło, że do szkół zapisano tysiące ukraińskich dzieci. Najwięcej uczy się w szkolach podstawowych.
Tyle ukraińskich dzieci uczy się w polskich szkołach
Dane z raportu „Uczniowie-cudzoziemcy w polskich szkołach w roku szkolnym 2024/2025”, przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Fundacją International Rescue Committee Polska (IRC) pokazują, ile dzieci-cudzoziemców uczy się w polskim systemie edukacji. Choć w polskich szkołach uczą się dzieci 148 różnych narodowości, najwięcej jest dzieci ukraińskich: aż pięć razy więcej niż wszystkich pozostałych dzieci.
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych uczy się 237 tysięcy dzieci-cudzoziemców. Aż 203 tysiące pochodzi z Ukrainy. Jednak we wszystkich placówkach (łącznie z przedszkolami i szkołami dla dorosłych) uczy się 353 tysiące osób innej narodowości niż polska.:
- Ukraińcy: 295,5 tys.,
- Białorusini: 31 tys.,
- Rosjanie: 4,2 tys.,
- uczniowie z innych państw: 22,3 tys.
Okazję, by w klasie lub szkole spotkać kolegę z innego kraju, ma wiele naszych dzieci. Uczniowie-cudzoziemcy są obecni w 65% szkół podstawowych, 81% liceów ogólnokształcących, 89% techników.
To oznacza, że 4 miliony polskich uczniów uczy się w szkole, do której uczęszczają również uczniowie-cudzoziemcy.
W środowisku międzykulturowym przynajmniej kilka godzin dziennie spędza co trzeci uczeń. Uczniowie z Ukrainy obecni są w co trzeciej klasie.
Choć MEN szacowało, że uzależnienie wypłaty 800plus od realizowania obowiązku szkolnego sprawi, że do polskich szkół trafi od 60 do 80 tysięcy ukraińskich dzieci, w rzeczywistości liczby te były dużo mniejsze. Jak pokazuje raport CEO, najpierw liczba ta wzrosła o 18,1 tys. a potem spadła o 3,7 tys.

Uczniowie-cudzoziemcy znikają ze szkół jeszcze przed maturą
Tym, co niepokoi ekspertów zajmujących się wspieraniem integracji edukacyjnej jest fakt, że wielu uczniów nie kontynuuje nauki, ale „wypada” z systemu jeszcze przed maturą.
Okazuje się, że między III a IV klasą liceum oraz po I klasie technikum i szkoły branżowej z systemu „znika” nawet ok. 35% rocznika.
Nastolatkowie kończą przygodę z polskim systemem edukacji przed uzyskaniem matury czy przed ukończeniem szkoły. Być może to jest kwestia wyjazdu z Polski, kwestia zarobkowania, a być może po prostu nie otrzymują w szkole wsparcia, którego potrzebują
– mówi w rozmowie z „Newserią” Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej i współautor raportu.
Z pewnością tym, co staje na przeszkodzie w integracji z polskimi uczniami jest nieznajomość języka polskiego. Tylko 36% dzieci-cudzoziemców uczy się języka polskiego jako drugiego języka w ramach zajęć dodatkowych.