Tyle dzieci innej narodowości uczy się w polskich szkołach. Z systemu często znikają jednak przed maturą

2025-10-03 12:28

W Polsce uczą się tysiące dzieci-cudzoziemców, najwięcej uczniów pochodzi z Ukrainy. Sporo przybyło po wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla ukraińskich dzieci mieszkających w Polsce. Jednak wiele dzieci swoją edukację kończy jeszcze przed maturą.

Dzieci innej narodowości w polskich szkołach

i

Autor: Ton Photograph/ Getty Images

Jak pokazuje ostatni raport Centrum Edukacji Obywatelskiej, cudzoziemcy stanowią już 5,3% uczniów w polskim systemie edukacji. Szkoły zmieniają się na naszych oczach, w ostatnich latach dostrzec można coraz większą wielokulturowość. 

Przeważającą większość stanowią dzieci ukraińskie. Wprowadzony od 1 września 2024 roku obowiązek szkolny i roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci uchodźczych z Ukrainy sprawiło, że do szkół zapisano tysiące ukraińskich dzieci. Najwięcej uczy się w szkolach podstawowych.

Triki matematyczne- Plac Zabaw, odc. 15

Tyle ukraińskich dzieci uczy się w polskich szkołach

Dane z raportu „Uczniowie-cudzoziemcy w polskich szkołach w roku szkolnym 2024/2025”, przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Fundacją International Rescue Committee Polska (IRC) pokazują, ile dzieci-cudzoziemców uczy się w polskim systemie edukacji. Choć w polskich szkołach uczą się dzieci 148 różnych narodowości, najwięcej jest dzieci ukraińskich: aż pięć razy więcej niż wszystkich pozostałych dzieci.

W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych uczy się 237 tysięcy dzieci-cudzoziemców. Aż 203 tysiące pochodzi z Ukrainy. Jednak we wszystkich placówkach (łącznie z przedszkolami i szkołami dla dorosłych) uczy się 353 tysiące osób innej narodowości niż polska.:

  • Ukraińcy: 295,5 tys.,
  • Białorusini: 31 tys.,
  • Rosjanie: 4,2 tys.,
  • uczniowie z innych państw: 22,3 tys.

Okazję, by w klasie lub szkole spotkać kolegę z innego kraju, ma wiele naszych dzieci. Uczniowie-cudzoziemcy są obecni w 65% szkół podstawowych, 81% liceów ogólnokształcących, 89% techników.

To oznacza, że 4 miliony polskich uczniów uczy się w szkole, do której uczęszczają również uczniowie-cudzoziemcy.

W środowisku międzykulturowym przynajmniej kilka godzin dziennie spędza co trzeci uczeń. Uczniowie z Ukrainy obecni są w co trzeciej klasie.

Choć MEN szacowało, że uzależnienie wypłaty 800plus od realizowania obowiązku szkolnego sprawi, że do polskich szkół trafi od 60 do 80 tysięcy ukraińskich dzieci, w rzeczywistości liczby te były dużo mniejsze. Jak pokazuje raport CEO, najpierw liczba ta wzrosła o 18,1 tys. a potem spadła o 3,7 tys.

M jak Mama Google News

Uczniowie-cudzoziemcy znikają ze szkół jeszcze przed maturą

Tym, co niepokoi ekspertów zajmujących się wspieraniem integracji edukacyjnej jest fakt, że wielu uczniów nie kontynuuje nauki, ale „wypada” z systemu jeszcze przed maturą.

Okazuje się, że między III a IV klasą liceum oraz po I klasie technikum i szkoły branżowej z systemu „znika” nawet ok. 35% rocznika.

Nastolatkowie kończą przygodę z polskim systemem edukacji przed uzyskaniem matury czy przed ukończeniem szkoły. Być może to jest kwestia wyjazdu z Polski, kwestia zarobkowania, a być może po prostu nie otrzymują w szkole wsparcia, którego potrzebują

– mówi w rozmowie z „Newserią” Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej i współautor raportu.

Z pewnością tym, co staje na przeszkodzie w integracji z polskimi uczniami jest nieznajomość języka polskiego. Tylko 36% dzieci-cudzoziemców uczy się języka polskiego jako drugiego języka w ramach zajęć dodatkowych.