Jak wzmocnić odporność dziecka - 7 sposobów na wzmocnienie odporności dziecka

2020-09-08 10:11
Odporność niemowlaka
Autor: thinkstockphotos.com

Jak wzmocnić odporność dziecka, by nie chorowało jesienią zbyt często? Przedstawiamy 7 prostych i skutecznych sposobów na wzmocnienie odporności dziecka, dzięki którym twój maluch uniknie jesiennego przeziębienia.

Aby zapobiec częstym przeziębieniom, trzeba wzmacniać odporność dziecka. Niemowlęta bardziej niż starsze dzieci są narażone na choroby, bo ich układ odpornościowy jest jeszcze niedojrzały, dlatego warto wzmacniać odporność od pierwszych dni życia, aby zarówno w wieku niemowlęcym jak też później dziecko cieszyło się zdrowiem. Mądrze postępując, możesz ustrzec malca przed zmasowanym atakiem wirusów i bakterii.

Czytaj: Infekcja wirusowa, czy bakteryjna? Jak sprawdzić, z jaką infekcją mamy do czynienia

Odporność dziecka: 7 sposobów na lepszą odporność niemowlaka

1. Codziennie spacerujcie. Świeże powietrze nawilża błony śluzowe gardła i noska, dzięki czemu stanowią one lepszą barierę dla drobnoustrojów. Spaceruj z dzieckiem godzinę lub dwie dziennie – nawet jeśli jest chłodno albo pada deszcz. Przeciwwskazaniem do spacerów jest silny wiatr i mróz (poniżej –10ºC).

2. Dbaj o urozmaiconą dietę dziecka. Najlepszym sposobem na dobrą odporność niemowlaka jest karmienie piersią. Pokarm mamy zawiera wiele cennych składników, np. immunoglobulinę A, która pokrywa błonę śluzową jelit cienką warstewką, dzięki czemu szkodliwe bakterie nie mogą się na niej osadzać.

Są w nim też prebiotyki stanowiące pokarm dla probiotyków – dobrych bakterii, które pobudzają układ odpornościowy i hamują rozwój chorobotwórczych wirusów i bakterii. Jeśli nie karmisz piersią, możesz podawać maluchowi mleko wzbogacone probiotykami albo prebiotykami. Niemowlęciu, które je już coś więcej niż mleko, dawaj warzywa bogate w cenny dla odporności beta-karoten, np. marchew.

U starszego dziecka również należy dbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Codzienna porcja warzyw i owoców dostarczy dziecku dużej dawki witamin, które są niezbędne w budowaniu odporności dziecka.

3. Nie przegrzewaj dziecka. Za ciepło ubierany malec będzie miał rozregulowany system termoregulacji, co pogorszy jego odporność. Ubieraj więc dziecko stosownie do pogody, najlepiej na cebulkę. To, czy nie jest mu za ciepło, sprawdzisz, dotykając dłonią jego karku – jeśli jest rozgrzany, trzeba dziecku zdjąć jedną warstwę odzieży.

Czytaj: Przegrzanie niemowlaka: objawy, skutki, jak uniknąć przegrzania dziecka?

4. Nawilżaj powietrze. Centralne ogrzewanie wysusza śluzówki. Przez pozbawione śluzu błony bakterie i wirusy łatwiej wnikają do organizmu. Kilka razy dziennie wietrz pokój dziecka (ostatni raz tuż przed snem) i nawilżaj powietrze nawilżaczem albo pojemnikiem z kamionki wypełnionym wodą i powieszonym na grzejniku.

5. Reaguj na przeziębienie. Katar może zmienić się w zapalenie ucha, które trzeba leczyć antybiotykiem. Antybiotyki osłabiają zaś układ odpornościowy. Dlatego, gdy tylko zauważysz pierwsze objawy przeziębienia – reaguj: oczyszczaj nosek, nawilżaj powietrze...

6. Nie pal przy dziecku. Bierne palenie upośledza odporność, podrażnia nos, gardło, oskrzela i płuca, powodując kaszel i kichanie, zwiększa również ryzyko infekcji i alergii.

Czytaj: Palenie papierosów przy dziecku - jak bierne palenie tytoniu wpływa na zdrowie dziecka?

7. Podawaj prebiotyki po antybiotyku. Jeśli malec miał przepisany antybiotyk, podawaj mu preparaty osłonowe, które odbudowują zniszczoną florę bakteryjną jelit. Sposób dawkowania znajdziesz w ulotce.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
Mateusz
|

Można dla wzmocnienia odporności podać maluchowi Estabiom w kropelkach. Jest to probiotyk, który jest bezpieczny już do 1go miesiąca życia. Wspomaga mikrobiom i działa na wzmocnienie odporności.