Dieta na płodność - co to jest dieta propłodnościowa?

2017-08-17 13:49 Sylwia Leszczyńska
Dieta na płodność
Autor: thinkstockphotos.com Dieta na płodność

Jedzenie zgodnie ze wskazówkami w trakcie planowania dziecka i zgodnie z dietą propłodnościową jest czymś, co może zrobić każdy niezależnie od miejsca zamieszkania, płodności czy aktualnych zaburzeń płodności, wieku, czasu i pieniędzy. Wszyscy jemy, więc czemu jedzenia nie wykorzystać do poprawy samopoczucia, wpłynąć na lepsze zdrowie swoje i przyszłego dziecka, prawidłowy przebieg ciąży czy zwiększenie płodności?

Czy wiesz, że określone składniki diety są potrzebne dla płodu, zanim jeszcze będziesz w ciąży, a ich odpowiednia ilość może zmniejszyć ryzyko powikłań w ciąży oraz wystąpienia w przyszłości chorób u dziecka?

Dieta na płodność

Dieta propłodnościowa to właściwe przygotowanie do ciąży, zmniejszenie ryzyka poronień oraz wzmocnienie płodności. Przestawienie się na nią jest jedną z lepszych zmian dla zdrowia twojego i przyszłego dziecka. Dowodzą tego liczne badania. Odżywianie wpływa na zdrowie twojego organizmu i układu rozrodczego. Składniki budulcowe dla hormonów dostarczasz z produktami, które jesz. Antyoksydanty, które pomagają w ochronie komórek jajowych i plemników, znajdziesz w produktach, które jesz. Tak jak są składniki w diecie, które mogą stymulować płodność, istnieją też szkodliwe produkty i dodatki do żywności, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie, układ rozrodczy i płodność.

Wypróbuj nasz kalkulator - oblicz swoje dni płodne

Sposób odżywiania a płodność

Wyniki badań Chavarro i wsp. opublikowane w Obstetrics and Gynecology zwracają uwagę na zależność między sposobem odżywiania a płodnością. Na ich podstawie wysunięto wnioski, że określone zachowania żywieniowe oraz składniki pożywienia, jak również składowe stylu życia, mogą zmniejszyć problemy z zajściem w ciążę z powodu zaburzeń owulacji nawet o 80%. Tymczasem szacuje się, że co piąta para w Polsce w wieku rozrodczym ma problem z poczęciem dziecka (około 20% par, w sumie 1,5 mln kobiet i mężczyzn; niektóre statystyki mówią nawet o 3 mln niepłodnych Polaków). To problem nasilający się z każdym rokiem. Uważa się, że problem niepłodności obecnie w 40% jest zależny od kobiety i w 40% od mężczyzny, w 20% dotyczy obojga partnerów. Powyższe szacunki dotyczą osób z niepłodnością, a miesiąc, dwa, trzy czy nawet cztery starań o dziecko to jeszcze nie niepłodność.

Jedną z przyczyn mogących stać na przeszkodzie w prokreacji jest zaawansowany wiek kobiety – decydujemy się na macierzyństwo coraz później, dlatego warto zadbać o wsparcie organizmu poprzez dietę i styl życia, dzięki którym nie tylko czujemy się młodsze, ale i organizm lepiej funkcjonuje. Planowanie ciąży to nie tylko kwestia płodności. Warto przygotować swój organizm. Jakie korzyści z tych działań wynikają dla ciebie i dziecka? Dostarczenie odpowiedniej ilości witamin i minerałów w okresie przedkoncepcyjnym ma pozytywny wpływ na wewnątrzmaciczne wrastanie płodu, zdrowie dziecka w przyszłości, lepszy przebieg ciąży i zdrowie przyszłej mamy.

Dieta propłodnościowa to wspomaganie organizmu i układu rozrodczego. To dieta bogata w kluczowe dla płodności składniki potrzebne do produkcji i działania hormonów, tworzenia komórki jajowej i plemników, zachowania regularnych owulacji, rozwoju płodu i zachowania zdrowia dziecka w  przyszłości. To dieta, która skupia się na tym, aby dać tobie i twojemu przyszłemu dziecku jak najlepszy start. Chciałam dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż pacjenci, z którymi spotykam się w poradni i podzielić się pomysłami na zmianę odżywiania, a tym samym poprawę stanu odżywienia i funkcjonowania organizmu. Chciałam podzielić się wiedzą również z innymi specjalistami żywienia. Dzięki współpracy z endokrynologiem, psychologiem, ginekologiem, fizjoterapeutką uroginekologiczną wzmacniamy wzajemne efekty – pary osiągają wyczekiwany sukces, a my w pracy mamy ogromną radość i satysfakcję. Dziś rano otrzymałam kolejne podziękowania. Niezmiernie się cieszę, że mogę przekazać wam moją wiedzę i doświadczenia z tego zakresu. Mam nadzieję, że będę pomocna. Każdy kolejny rok pracy uświadamia mi, że warto podejmować takie działania i zmieniać swoje życie, samopoczucie, tworzyć życie. Nie wymagaj od siebie doskonałości, ale postępów. Zacznij, kiedy będziesz gotowy, ale nie czekaj zbyt długo. Zmiany wprowadzaj stopniowo, ciesz się nimi, bo każda z nich przynosi korzyści dla twojego zdrowia i przyszłego dziecka.

Więcej na temat diety propłodnościowej przeczytacie w poradniku Sylwi Leszczyńskiej "Dieta dla płodności", wydanej przez Wydawnictwo Zwierciadło

Dieta dla plodności
Autor: materiały prasowe
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE