Jako rodzicom zależy nam, by nasze dziecko rozwijało się jak najlepiej. Dlatego staramy się wiedzieć jak najwięcej na temat tego, jakich błędów nie popełniać. Jednym z nich - jak przekonuje Jen Lumanian w Psychology Today - jest stosowanie identycznych sposobów wsparcia dzieci, bez względu na ich wiek.
Jak wspierać rozwój emocjonalny 2-latka? Nazywaj uczucia i bądź blisko
Dwuletnie dzieci dopiero uczą się, że uczucia zmieniają się i mają sens – dlatego każdy powód do płaczu może wyglądać jak katastrofa. W tym wieku kluczowe jest, by:
- Pomagać dziecku nazywać emocje, np. pytając “Czy czujesz złość, bo zabawka się zepsuła?” – pomaga to budować słownictwo emocjonalne.
- Oferować wsparcie zamiast kary, zwłaszcza podczas napadów złości dziecka. W ten sposób dajemy 2-latkowi do zrozumienia, że widzimy jego emocje i że jesteśmy blisko.
- Czytać i opowiadać historie z uczuciami w tle. Podczas przerw można zapytać dziecko o to, co czuje w danej chwili bohater historyjki.
- Regulować własne emocje, np. "Ale się zdenerwowałam, muszę odetchnąć głęboko kilka razy". W ten sposób pokazujemy, że emocje da się oswoić.
- Dbać o to, by nie zabrakło zabawy z rówieśnikami. Najlepiej będąc w pobliżu w razie konfliktu lub gdy dziecko będzie potrzebować bliskości mamy.
Jak wspierać rozwój emocjonalny 3- i 4-latka?
W trzecim i czwartym roku życia dzieci coraz łatwiej mówią o emocjach (np. co je przestraszyło, wprawiło w złość czy dumę) i umieją się coraz zgodniej bawić w grupie innych dzieci.
Jak wspierać rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w tym wieku?
- Mówiąc o emocjach, używaj bogatszego słownictwa. Opowiadając o emocjach dziecka i swoich, obserwuj reakcje przedszkolaka.
- Zachęcaj do zabaw symbolicznych i teatralnych (zabawa w lekarza, w dom, w sklep – to ćwiczenie negocjacji, współpracy i wspólnych decyzji).
- Ucz odwracania perspektywy: “Jak myślisz, co czuł Twój kolega, gdy…” – to ćwiczy empatię.
- Niech czymś naturalnym będzie rozmowa na tematy takie jak: “Co czujesz teraz? Co możemy zrobić, by się uspokoić?” – to pokazuje, że o emocjach można rozmawiać, a także uczyć się "zapanować" nad nimi.
Dostosowanie wsparcia rozwoju do wieku to najprostszy sposób, by nasze dzieci poczuły się rozumiane, szanowane i bezpieczne. To ważne o tyle, że według ekspertów, kluczowe dla rozwoju inteligencji emocjonalnej jest pierwszych 6 lat życia dziecka.
