Dzieci spędzające dużo czasu w internecie mogą mieć cechy spektrum autyzmu. Psychologowie alarmują

2025-06-16 10:17

Dzieci zanurzone godzinami w świecie internetu coraz częściej wykazują zachowania przypominające cechy spektrum autyzmu — alarmują psychologowie. Choć korzystanie z nowych technologii nie powoduje autyzmu, może wpływać na rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy najmłodszych, szczególnie tych wrażliwszych neurologicznie.

Dzieci spędzające dużo czasu w internecie mogą mieć cechy spektrum autyzmu. Psychologowie alarmują

i

Autor: GettyImages Dzieci spędzające dużo czasu w internecie mogą mieć cechy spektrum autyzmu. Psychologowie alarmują

Co powoduje autyzm

„Kiedyś to żadnego autyzmu nie było” — znacie to? Te (i podobne) stwierdzenia są szczególnie irytujące, a zarazem trudne do przyjęcia dla rodziców dzieci w spektrum.

Przyczyny autyzmu nie są do końca poznane, ale kolejne badania wskazują, jakie czynniki mogą sprzyjać występowaniu objawów spektrum.

Badacze z Kobe University wykazali, że edycja genu CRISPR powoduje dysfunkcje mózgu charakterystyczne dla spektrum autyzmu — jak niezdolność mózgu do usuwania wadliwych białek.

Webinar mjakmama - Czy warto iść do fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Badania komórek macierzystych z edytowanymi genami związanymi z autyzmem ujawniają, w jaki sposób „kontrola jakości” białek w mózgu może być kluczowa dla tego zaburzenia — i prawdopodobnie innych, takich jak schizofrenia.

To istotne informacje, bo choć wiadomo, że genetyka odgrywa znaczącą rolę w rozwoju zaburzeń ze spektrum autyzmu, jednoznaczne określenie przyczyn i mechanizmów wciąż nie jest możliwe.

- Jednym z problemów jest jednak brak znormalizowanego modelu biologicznego do badania skutków różnych mutacji związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Utrudnia to na przykład ustalenie, czy mają one wspólne skutki, czy też są specyficzne dla określonych typów komórek

—wyjaśnił Takumi Toru, neurobiolog z Uniwersytetu Kobe. Wyniki omawianych badań opublikowano w Cell Genomics. Analiza danych wskazała, że mutacje powodują, iż neurony nie są w stanie wyeliminować zdeformowanych białek.

Quiz wiedzy o objawach chorób dziecięcych

Quiz wiedzy o objawach chorób
Pytanie 1 z 11
Na początek pytanie o wysoką gorączkę. Temperatura od 39,5 do nawet 40,5 stopni może być pierwszym objawem:

- Co ciekawe, warianty genetyczne, które badaliśmy, są również powiązane z innymi zaburzeniami neuropsychiatrycznymi, takimi jak schizofrenia i choroba afektywna dwubiegunowa

—zauważył Takumi Toru. A co z wpływem technologii? Wiele osób zwraca równolegle uwagę na fakt, że rozwój sztucznej inteligencji rzutuje na zachowania dzieci i młodzieży.

Choć korzystanie z social mediów, AI czy internetu samo w sobie nie powoduje spektrum autyzmu, to może prowadzić do objawów przypominających niektóre cechy autystyczne — zwłaszcza u dzieci i nastolatków wrażliwych neurologicznie lub emocjonalnie. Możliwe podobieństwa do objawów ze spektrum autyzmu:

  • Wycofanie społeczne - Dzieci spędzające dużo czasu online mogą ograniczyć kontakt twarzą w twarz, co prowadzi do trudności w rozwijaniu umiejętności społecznych i empatii.
  • Zaburzenia komunikacji niewerbalnej - Przebywanie głównie w środowisku cyfrowym ogranicza praktykę komunikacji niewerbalnej (mimika, ton głosu, gesty), co może dawać złudzenie „sztywności” społecznej.
  • Sztywne zainteresowania - Algorytmy mediów społecznościowych i internetu wzmacniają koncentrację na jednej tematyce (np. konkretnym hobby, influencerze), co może przypominać zawężone zainteresowania występujące w spektrum.
  • Trudności z regulacją emocji - Nadmiar bodźców online, szczególnie treści wrażliwych, może prowadzić do trudności z samoregulacją, wybuchami emocji, nadwrażliwością – podobnie jak w spektrum.
  • Zaburzenia sensoryczne i koncentracji - Intensywne bodźce wizualne i dźwiękowe z mediów cyfrowych mogą prowadzić do przeciążenia sensorycznego i trudności w skupieniu uwagi.

Niektóre badania sugerują związek między nadmiernym używaniem ekranów a objawami przypominającymi autyzm, ale nie udowodniono związku przyczynowo-skutkowego. Mówi się o zjawisku tzw. "zaburzenia przetwarzania społecznego związane z technologią" (ang. tech-related social processing impairments), które mogą występować u dzieci intensywnie korzystających z urządzeń.

M jak Mama Google News

Psychologowie raportują, jak AI wpływa na rozwój dzieci

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (APA) w nowym raporcie wskazuje, że wpływ sztucznej inteligencji na nastolatków jest zróżnicowany i złożony.

- AI oferuje nowe możliwości i wydajność, ale jej głębsza integracja z codziennym życiem wymaga starannego rozważenia, aby zapewnić bezpieczeństwo narzędzi AI, zwłaszcza dla nastolatków.

- Wzywamy wszystkie zainteresowane strony do zadbania o to, aby bezpieczeństwo młodzieży było brane pod uwagę stosunkowo wcześnie w ewolucji AI. Nie możemy powtarzać tych samych szkodliwych błędów popełnionych w mediach społecznościowych. 

Raport zauważa, że okres dojrzewania — definiowany jako wiek 10–25 lat — to czas krytycznego rozwoju mózgu

„- Podobnie jak media społecznościowe, AI nie jest z natury ani dobra, ani zła. Jednak widzieliśmy już przypadki, w których nastolatkowie nawiązywali niezdrowe, a nawet niebezpieczne 'relacje' z chatbotami. Niektórzy mogą nawet nie wiedzieć, że wchodzą w interakcję z AI, dlatego tak ważne jest, aby programiści wprowadzili już teraz zabezpieczenia

— powiedział dr Mitch Prinstein, który przewodził opracowaniu raportu. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne zaleca:

  • Ustalanie zdrowych granic – nastolatki łatwiej ufają botom niż ludziom, więc relacje z AI wymagają jasnych granic i ostrożności.
  • Domyślne ustawienia prywatności – odpowiednie do wieku limity interakcji i treści, z przejrzystością, nadzorem i testami.
  • Promowanie pozytywnego wykorzystania AI – wspieranie rozwoju poprzez pomoc w nauce, ale z edukacją o ograniczeniach AI.
  • Ograniczanie szkodliwych treści – tworzenie zabezpieczeń chroniących nastolatki przed nieprawdziwymi i szkodliwymi materiałami.
  • Ochrona danych i wizerunku – zakaz wykorzystywania danych nastolatków do reklam i przekazywania ich stronom trzecim.