Dzieci w czasie pandemii nie mają W-F. Jak pomóc dziecku utrzymać sprawność fizyczną?

Dzieci w czasie pandemii nie mają W-F.
Autor: Getty images Jak pomóc dziecku utrzymać sprawność fizyczną?

Wytrzymałość fizyczna i sprawność to podstawa zdrowia dziecka. Jak zadbać o nie w czasie pandemii, gdy dzieci nie mają W-F-u i rzadziej wychodzą na dwór?

Nowe badania przeprowadzone na University of Georgia kolejny raz potwierdziły, że aktywność dzieci jest niezmiernie ważnym elementem profilaktyki. Ale jak dbać o sprawność fizyczna dzieci w czasie pandemii, gdy uczniowie nie mają zajęć wychowania fizycznego?    

Wychowanie fizyczne w szkole powinno koncentrować się na doskonaleniu sprawności uczniów, ale i na przekazywaniu im wiedzy na temat korzyści płynących z ćwiczeń oraz motywowania do aktywności. 

Jak wiadomo, aktywność fizyczna w przypadku małych dzieci jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju. Badania naukowców z University of Georgia wykazały, że aby zachęcić dziecko do ćwiczeń i do aktywności fizycznej, trzeba najpierw zadbać o jego kondycję, czyli zbudować wydolności krążeniowo-oddechową.

Dobra kondycja to podstawa

Jak donosi serwis ScienceDaily dobra wytrzymałość krążeniowo-oddechowa sprawia, że uczniowie są bardziej aktywni podczas WF, nawet jeśli ciepią na nadwagę czy nie lubią ćwiczeń. Badanie, które to wykazało, przeprowadzono w Finlandii, gdzie dzieci mają - w porównaniu do innych krajów – bardzo dużo zajęć W-F. 

Zgodnie z wcześniejszymi obserwacjami okazało się, że chłopcy byli bardziej aktywni niż dziewczęta. Ale, co zaskakujące, siła mięśni i zdolności motoryczne nie odgrywały roli w poziomie ich zaangażowania w zajęcia. Aktywni byli ci, którzy mieli kondycję, a ćwiczenia ich nie męczyły.

Jak dbać o sprawność dziecka w czasie pandemii?

Wyniki badań amerykańskich naukowców warto rozważyć w kontekście naszej obecnej sytuacji. Polskie, i nie tylko, dzieci nie mają obecnie regularnych zajęć wychowania fizycznego z powodu nauczania zdalnego. Zamknięte są również siłownie i baseny, na których wielu uczniów spędzało czas po szkole.

To wszystko sprawia, że zarówno wydolność oddechowo-krążeniowa dzieci, jak i ich sprawność fizyczna obniżają się. Za kilka tygodni, gdy W-F powróci do planu lekcji może okazać się, że nasze dzieci nie będą miały siły, a więc i ochoty do podejmowania aktywności.

Co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji?

Warto zadbać o kondycję kilku- i kilkunastolatka w czasie pandemii.

  • Zapewnij mu maksymalna w obecnych warunkach dawkę ruchu, która rozrusza jego układ oddechowo-krążeniowy. Niech to będzie wspólny jogging lub gra w piłkę na szkolnym boisku, do którego na razie dostęp nie jest zakazany. Jeśli jeździcie na rowerach, regularnie organizujcie krótsze i dłuższe (np. w weekend) wyprawy rowerowe. 
  • Niestety zbliża się zima, więc aktywność na świeżym powietrzu będzie trudniejsza ze względu na niskie temperatury. Nie rezygnujcie jest z wysiłku fizycznego z tego powodu, lecz zadbajcie o dobre wyposażenie dziecka w czasie zimowych aktywności – termiczne ubranie, ciepły dres, dobre buty sportowe, zapewniające ochronę stawów dziecka.
  • Mówcie też dziecku o korzyściach z uprawniania sportu zwłaszcza w tym okresie, kiedy zajęcia z W-F są odwołane lub opierają się wyłącznie na teorii.

Czytaj: Nadwaga u dzieci w wieku szkolnym - aktywność fizyczna sposobem na zdrowe odchudzanie

Rozwój ruchowy dziecka: 5 propozycji wiosennych aktywności dla twojego dziecka

Wychowanie fizyczne: dlaczego nie powinnaś zwalniać dziecka z tych lekcji?

Zajęcia sportowe dla dzieci: jakie przynoszą korzyści i jak często ćwiczyć?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE