Zajęcia sportowe dla dzieci: jakie przynoszą korzyści i jak często ćwiczyć?

2021-08-16 12:37
Zajęcia sportowe dla dzieci
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Zajęcia sportowe dla dzieci rozwijają i ciało, i umysł najmłodszych.

Zajęcia sportowe dla dzieci to doskonały sposób, by wcielić w życie powiedzenie "W zdrowym ciele zdrowy duch". Jak często powinno ćwiczyć dziecko i dlaczego nie można go do uprawiania sportu zmuszać?

Zajęcia sportowe dla dzieci stanowią jedną z możliwych form spędzania przez nie wolnego czasu. Kilkuletnie dzieci i ich trochę starsi koledzy z klas 4-6 szkół podstawowych chętnie biorą w nich udział. Później, niestety, jest już dużo gorzej.

Najchętniej w zajęciach sportowych dla dzieci biorą udział najmłodsi - przedszkolaki są zazwyczaj pełne ruchu i energii, a ćwiczenia nie kojarzą im się z koniecznością czy zmęczeniem. Dlatego warto wykorzystać naturalną chęć dzieci do wykonywania ćwiczeń, by zaszczepić ją w nich na długie lata i by nigdy nie kojarzyła im się ona z nieprzyjemnym obowiązkiem.

Zobacz, co warto wiedzieć o zajęciach sportowych dla dzieci. 

Spis treści

  1. Zajęcia sportowe dla dzieci: zapisać dziecko czy nie?
  2. Jakie korzyści dają najmłodszym zajęcia sportowe?
  3. Zajęcia sportowe dla dzieci: byle z umiarem
Dlaczego dzieci powinny uprawiać sport?

Zajęcia sportowe dla dzieci: zapisać dziecko czy nie?

O kondycję dziecka najlepiej dbać od wczesnych lat. Przedszkola oferują całkiem dużą gamę zajęć sportowych dla dzieci. Przedszkolaki ćwiczą podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, ćwiczeń muzyczno-ruchowych, marszów, zabaw terenowych i zabaw sezonowych. Zajęcia sportowe dla dzieci w przedszkolu są dostosowane do ich wieku.

Zobacz także: Jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu?

W szkole podstawowej w klasach 1-3 ilość godzin wychowania fizycznego zależy od nauczyciela w przypadku, gdy wf-u uczy nauczyciel nauczania zintegrowanego. Jeśli najmłodsze klasy mają swojego własnego nauczyciela wychowania fizycznego, liczba tych zajęć w tygodniu to 3 godziny.

Najbardziej efektywne są zajęcia sportowe dla dzieci w wieku 5-6 lat. Człowiek przechodzi wtedy swój złoty okres motoryczności. Wtedy dziecko nie ma już żadnych problemów z osiągnięciem płynności ruchów, umie poruszać się rytmicznie. 

Jakie korzyści dają najmłodszym zajęcia sportowe?

Lista korzyści, jakie dają zajęcia sportowe dla dzieci jest długa. Przede wszystkim - aktywność fizyczna najczęściej sprawia dziecku przyjemność. Dlaczego więc mu na nią nie pozwolić, jeśli przy okazji pojawią się i inne zalety?

Pierwsza z nich brzmi: ruch zbawiennie działa na ciało. Dorośli trenują najczęściej po to, by schudnąć, uzyskać wymarzoną sylwetkę.

Zajęcia sportowe dla dzieci spełniają jeszcze inną funkcję: rozwijają ich zmysły, przede wszystkim równowagi i koncentracji. Wzmacniają się również wzmocnione kości i mięśnie dziecka, organizm zostaje dotleniony. A skoro o dotlenieniu mowa - próbujmy zorganizować dziecku jak najwięcej zabaw na świeżym powietrzu.

Czytaj także: Dieta młodego sportowca - co powinno jeść dziecko, które uprawia sport

Zajęcia sportowe dla dzieci można przecież dobrać do każdej pory roku. Wiosną i latem nie ma z tym najmniejszych problemów: wyjazd nad jezioro, spacer po parku, jazda na rowerze, hulajnodze, gry zespołowe na otwartym boisku albo w ogrodzie w rodzinnym gronie - wybór jest naprawdę szeroki. Jesienią i zimą również warto się wybierać na rodzinne spacery, pobawić wśród opadających liści albo pobuszować na sankach w śniegu. 

Zajęcia sportowe dla dzieci ćwiczą nie tylko ich ciało, ale i umysł. Aktywność fizyczna to doskonała okazja do pozbycia się nadmiaru energii u bardzo ruchliwych dzieci. Jeśli dziecko ma gorszy dzień, jest zdenerwowane, skupienie się na sporcie skutecznie odwróci jego uwagę od złych myśli

Przeczytaj: Gra w piłkę idealnie wpływa na rozwój dziecka. Dlaczego warto kupić dziecku piłkę?

Zajęcia sportowe dla dzieci uczą współpracy z innymi, organizowania zadań w grupie. Dziecko uczy się również, że czasem, by odnieść sukces, trzeba bardzo się postarać, za to zwycięstwo smakuje wtedy szczególnie mocno.

Sport nieodmiennie wiąże się z przegrywaniem - jeśli rodzic czy trener wytłumaczą dziecku, że w przegrywaniu nie ma nic złego, łatwiej wejdzie ono w życie szkolne i późniejsze. Nie będzie tak mocno przeżywało niepowodzeń, bo spotka się z nimi nie po raz pierwszy. Dziecko będzie wiedziało, że jedna porażka nie oznacza nic złego, że zdarza się każdemu i że warto starać się, by w przyszłości jej uniknąć.

W sporcie obowiązują z góry przyjęte zasady, których nie można łamać. Ten, kto ich nie akceptuje, zostaje pozbawiony możliwości wzięcia udziału w grze. Zajęcia sportowe dla dzieci wychowują najmłodszych w przekonaniu, że trzeba zachowywać się uczciwie, że każdy, kto przystępuje do zawodów, ma na starcie takie same szanse.

Producenci odzieży i sprzętu sportowego, szkoły, fundacje - przeróżne jednostki organizują akcje, które uświadamiają dzieciom, jak ważne jest stosowanie zasady fair play nie tylko w sporcie, ale i w życiu.

Zobacz również: Otyłość u dzieci, a sport: korzystny wpływ sportu na rozwój dziecka

Podawane są przykłady wielu znanych sportowców, którzy sami zrezygnowali z udziału w wyścigu, a nawet z pewnej wygranej i postanowili pomóc swoim sportowym rywalom, którzy doświadczyli kontuzji, niedyspozycji. Nie da się ukryć, że podczas zajęć sportowych dla dzieci najmłodsi ze sobą rywalizują.

W dobrze pojętej rywalizacji nie ma nic złego, a wręcz przeciwnie - dziecko uczy się doskonalić własne umiejętności, skupia na konkretnym zadaniu, dąży do osiągnięcia celu po to, by zostać zwycięzcą.

Zajęcia sportowe dla dzieci: byle z umiarem

Nierzadko rodzice zapisują swojego syna czy córkę na zajęcia sportowe dla dzieci w bardzo wczesnym wieku. To im bardziej zależy na sportowym sukcesie dziecka niż samemu maluchowi. Bywa, że takie postępowanie wynika z własnych niespełnionych ambicji rodzica lub z przemożnego pragnienia, by uczynić z dziecka gwiazdę.

Dziecko, zamiast cieszyć się ruchem, aktywnym spędzaniem czasu, jest zestresowane, bo czuje się zobowązane spełnić oczekiwania mamy lub taty. Dorośli inwestują ogromne sumy w treninigi dziecka, które czasem nie ma na nie najmniejszej ochoty. 

Czytaj też: Rozwój ruchowy dziecka - 5 propozycji aktywności dla twojego dziecka

Jeśli dziecko wyraża chęci, by zabawę w sport zamienić w jego profesjonalne uprawienie, lepiej, żeby zajął się tym profesjonalista, czyli trener, a nie rodzic. Mama lub tata mogą mieć zbyt emocjonalne podejście do ewentualnej przyszłej kariery sportowej dziecka i, świadomie bądź nie, wywierać na nie presję. 

Zajęcia sportowe dla dzieci, które nie marzą o karierze sportowca, ale chcą się ruszać, powinny być przeprowadzane regularnie, ale bez przesady - jeśli dziecko uczęszcza na nie dwa razy w tygodniu, ale zdarzy się, że nie weźmie udziału w kilku spotkaniach, nic się nie stanie.

Warto pamiętać, że dziecko wcale nie musi brać udziału w zorganizowanych zajęciach, by w dostateczny sposób być aktywnym fizycznie. Jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze, basen, jazda konna, wspinaczki po ściankach dla dzieci świetnie się sprawdzą jako inne niż domowe formy spędzania wolnego czasu.

Dzieci chętnie bawią się z rodzicami i rodzeństwem, a aktywność fizyczna to także najprostsze zajęcia, jak spacery. Warto o tym pamiętać i znaleźć w każdym tygodniu chociaż jeden dzień, by na taki wspólny spacer się wybrać.

Sprawdź także: Wychowanie fizyczne - czy zwalniać dziecko z lekcji WFu?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza