Zajęcia sportowe dla dzieci: jakie przynoszą korzyści i jak często ćwiczyć?

2015-03-25 12:55
Zajęcia sportowe dla dzieci
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Zajęcia sportowe dla dzieci rozwijają i ciało, i umysł najmłodszych.

Zajęcia sportowe dla dzieci to doskonały sposób, by wcielić w życie powiedzenie "W zdrowym ciele zdrowy duch". Jak często powinno ćwiczyć dziecko i dlaczego nie można go do uprawiania sportu zmuszać?

Zajęcia sportowe dla dzieci stanowią jedną z możliwych form spędzania przez nie wolnego czasu. Kilkuletnie dzieci i ich trochę starsi koledzy z klas 4-6 szkół podstawowych chętnie biorą w nich udział. Później, niestety, jest już dużo gorzej. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzała w latach 2009-2012 badania dotyczące chęci dzieci do uprawiania sportu. Przez jeden tydzień roku szkolnego 2012/2013 sprawdzano, jak często uczniowie uczęszczają w zajęciach wychowania fizycznego. Okazało się, że nie wzięło w nich udziału 15 procent uczniów klas IV-VI i aż 30 procent uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Najchętniej w zajęciach sportowych dla dzieci biorą udział najmłodsi - przedszkolaki są zazwyczaj pełne ruchu i energii, a ćwiczenia nie kojarzą im się z koniecznością czy zmęczeniem. Dlatego warto wykorzystać naturalną chęć dzieci do wykonywania ćwiczeń, by zaszczepić ją w nich na długie lata i by nigdy nie kojarzyła im się ona z nieprzyjemnym obowiązkiem.

>>  WF na pierwszej lekcji zmniejsza nadpobudliwość u dzieci

Zajęcia sportowe dla dzieci: zapisać dziecko czy nie?

O kondycję dziecka najlepiej dbać od wczesnych lat. Przedszkola oferują całkiem dużą gamę zajęć sportowych dla dzieci. Przedszkolaki ćwiczą podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, ćwiczeń muzyczno-ruchowych, marszów, zabaw terenowych i zabaw sezonowych. Zajęcia sportowe dla dzieci w przedszkolu są dostosowane do ich wieku.

W szkole podstawowej w klasach 1-3 ilość godzin wychowania fizycznego zależy od nauczyciela w przypadku, gdy wf-u uczy nauczyciel nauczania zintegrowanego. Jeśli najmłodsze klasy mają swojego własnego nauczyciela wychowania fizycznego, liczba tych zajęć w tygodniu to 3 godziny.

Najbardziej efektywne są zajęcia sportowe dla dzieci w wieku 5-6 lat. Człowiek przechodzi wtedy swój złoty okres motoryczności. Wtedy dziecko nie ma już żadnych problemów z osiągnięciem płynności ruchów, umie poruszać się rytmicznie. 

>> Jak aktywnie spędzić popołudnie z dzieckiem? Sprawdź nasze pomysły!

Mundial w Rosji. Czym zachwyci piłkarskich kibiców? WIDEO

Jakie korzyści dają najmłodszym zajęcia sportowe?

Lista korzyści, jakie dają zajęcia sportowe dla dzieci jest długa. Przede wszystkim - aktywność fizyczna najczęściej sprawia dziecku przyjemność. Dlaczego więc mu na nią nie pozwolić, jeśli przy okazji pojawią się i inne zalety? Pierwsza z nich brzmi: ruch zbawiennie działa na ciało. Dorośli trenują najczęściej po to, by schudnąć, uzyskać wymarzoną sylwetkę, zajęcia sportowe dla dzieci spełniają jeszcze inną funkcję: rozwijają ich zmysły, przede wszystkim równowagi i koncentracji. Wzmacniają się również wzmocnione kości i mięśnie dziecka, organizm zostaje dotleniony. A skoro o dotlenieniu mowa - próbujmy zorganizować dziecku jak najwięcej zabaw na świeżym powietrzu.

Zajęcia sportowe dla dzieci można przecież dobrać do każdej pory roku. Wiosną i latem nie ma z tym najmniejszych problemów: wyjazd nad jezioro, spacer po parku, jazda na rowerze, hulajnodze, gry zespołowe na otwartym boisku albo w ogrodzie w rodzinnym gronie - wybór jest naprawdę szeroki. Jesienią i zimą również warto się wybierać na rodzinne spacery, pobawić wśród opadających liści albo pobuszować na sankach w śniegu. 

>> Jak zapobiegać wadom postawy u dzieci?

Zajęcia sportowe dla dzieci ćwiczą nie tylko ich ciało, ale i umysł. Aktywność fizyczna to doskonała okazja do pozbycia się nadmiaru energii u bardzo ruchliwych dzieci. Jeśli dziecko ma gorszy dzień, jest zdenerwowane, skupienie się na sporcie skutecznie odwróci jego uwagę od złych myśli. Zajęcia sportowe dla dzieci uczą współpracy z innymi, organizowania zadań w grupie. Dziecko uczy się również, że czasem, by odnieść sukces, trzeba bardzo się postarać, za to zwycięstwo smakuje wtedy szczególnie mocno. Sport nieodmiennie wiąże się z przegrywaniem - jeśli rodzic czy trener wytłumaczą dziecku, że w przegrywaniu nie ma nic złego, łatwiej wejdzie ono w życie szkolne i późniejsze. Nie będzie tak mocno przeżywało niepowodzeń, bo spotka się z nimi nie po raz pierwszy. Dziecko będzie wiedziało, że jedna porażka nie oznacza nic złego, że zdarza się każdemu i że warto starać się, by w przyszłości jej uniknąć.

>> Kalendarz rozwoju dziecka - sprawdź, jak wyglądają poszczególne etapy rozwoju dziecka

W sporcie obowiązują z góry przyjęte zasady, których nie można łamać. Ten, kto ich nie akceptuje, zostaje pozbawiony możliwości wzięcia udziału w grze. Zajęcia sportowe dla dzieci wychowują najmłodszych w przekonaniu, że trzeba zachowywać się uczciwie, że każdy, kto przystępuje do zawodów, ma na starcie takie same szanse. Producenci odzieży i sprzętu sportowego, szkoły, fundacje - przeróżne jednostki organizują akcje, które uświadamiają dzieciom, jak ważne jest stosowanie zasady fair play nie tylko w sporcie, ale i w życiu.

Podawane są przykłady wielu znanych sportowców, którzy sami zrezygnowali z udziału w wyścigu, a nawet z pewnej wygranej i postanowili pomóc swoim sportowym rywalom, którzy doświadczyli kontuzji, niedyspozycji. Nie da się ukryć, że podczas zajęć sportowych dla dzieci najmłodsi ze sobą rywalizują. W dobrze pojętej rywalizacji nie ma nic złego, a wręcz przeciwnie - dziecko uczy się doskonalić własne umiejętności, skupia na konkretnym zadaniu, dąży do osiągnięcia celu po to, by zostać zwycięzcą.

>> Przeczytaj, dlaczego sport jest najlepszym sposobem na walkę z otyłością u dzieci!

Zajęcia sportowe dla dzieci: byle z umiarem

Nierzadko rodzice zapisują swojego syna czy córkę na zajęcia sportowe dla dzieci w bardzo wczesnym wieku. To im bardziej zależy na sportowym sukcesie dziecka niż samemu maluchowi. Bywa, że takie postępowanie wynika z własnych niespełnionych ambicji rodzica lub z przemożnego pragnienia, by uczynić z dziecka gwiazdę. Dziecko, zamiast cieszyć się ruchem, aktywnym spędzaniem czasu, jest zestresowane, bo czuje się zobowązane spełnić oczekiwania mamy lub taty. Dorośli inwestują ogromne sumy w treninigi dziecka, które czasem nie ma na nie najmniejszej ochoty. O  rozwagę w tej materii apelują sami sportowcy. 

 Trenowanie dzieci to ważne i odpowiedzialne zajęcie. Trener to ważna postać dla dziecka, jeden z pierwszych autorytetów, człowiek, który w pewien sposób je kształtuje. Sposób podejścia do treningu, radzenia sobie ze stresem, popełnianymi błędami i podejściem do wysiłku, to bardzo ważne kwestie i nie można wywierać na nie u dziecka presji, bo będzie w stanie zrobić sobie krzywdę, byle zadowolić trenera, rodzica - zauważa w "Dzień dobry TVN" Radosław Majdan, były piłkarz, a obecnie m. in. trener dzieci.

>> Jak zachęcić dziecko do sportu?

Jeśli dziecko wyraża chęci, by zabawę w sport zamienić w jego profesjonalne uprawienie, lepiej, żeby zajął się tym profesjonalista, czyli trener, a nie rodzic. Mama lub tata mogą mieć zbyt emocjonalne podejście do ewentualnej przyszłej kariery sportowej dziecka i, świadomie bądź nie, wywierać na nie presję. Konrad Niedźwiecki wspomina, że jego treningi trwały około 1,5 godziny dziennie, trenował po pięć dni w tygodniu. Sam tego chciał, nikt go nie zmuszał, była to dla niego przyjemność.

Zajęcia sportowe dla dzieci, które nie marzą o karierze sportowca, ale chcą się ruszać, powinny być przeprowadzane regularnie, ale bez przesady - jeśli dziecko uczęszcza na nie dwa razy w tygodniu, ale zdarzy się, że nie weźmie udziału w kilku spotkaniach, nic się nie stanie. Warto pamiętać, że dziecko wcale nie musi brać udziału w zorganizowanych zajęciach, by w dostateczny sposób być aktywnym fizycznie. Jazda na rowerze, rolkach, hulajnodze, basen, jazda konna, wspinaczki po ściankach dla dzieci świetnie się sprawdzą jako inne niż domowe formy spędzania wolnego czasu. Dzieci chętnie bawią się z rodzicami i rodzeństwem, a aktywność fizyczna to także najprostsze zajęcia, jak spacery. Warto o tym pamiętać i znaleźć w każdym tygodniu chociaż jeden dzień, by na taki wspólny spacer się wybrać.

>> A jakie Ty masz pomysły na aktywne spędzanie wolnego czasu? Dołącz do dyskusji na forum Mjakmama24.pl!>>

Dzień Dobry TVN/x-news
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE