Uczniowie z Ukrainy są objęci obowiązkiem szkolnym, od tego jest uzależniona m.in. wypłata 800 plus. Dzieci muszą odnaleźć się w nowym środowisku, wciąż mierząc się z trudnymi doświadczeniami, związanymi z opuszczeniem własnego kraju.
Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów uchwały w sprawie programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła”. Jest on współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Na jego realizację przeznaczono niemal 500 mln zł - dokładnie 499 903 491,80 zł (budżet środków europejskich - 412 513 516,80 zł, budżet państwa - 87 389 975,00 zł).
Dla kogo „Przyjazna szkoła”?
Rządowy program „Przyjazna szkoła” jest skierowany do szkół, w których uczą się uczniowie z Ukrainy oraz innych krajów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa. Realizowane w ramach programu działania mają uwzględniać ich szczególne i zróżnicowane potrzeby, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej czy doświadczenia traumy wojennej. Podkreślono, że realizacja programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej.
Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach „Przyjaznej szkoły” jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia w szkole jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia z Ukrainy.
Celem głównym Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje
- czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie MEN.

Jakie działania będą podejmowane w ramach programu?
„Przyjazna szkoła” to wsparcie realizowane w ramach trzech modułów:
- Pomoc asystenta - dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych.
- Dobrostan społeczności szkolnej.
- Doskonalenie kadr systemu oświaty.
Asystent ma być wsparciem dla uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi, w szczególności tych pochodzących z Ukrainy. Jego zadania to m.in. podejmowanie działań mających na celu przystosowanie ucznia do nowych realiów czy diagnozowanie barier adaptacji i integracji.
Prowadzone w ramach drugiego modułu działania mają na celu podwyższenie dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach, do których uczęszczają uczniowie z Ukrainy. To m.in. wsparcie dla uczniów, obejmujące specjalistyczną pomoc psychologiczną czy doradztwo zawodowe.
W ramach modułu trzeciego będą podnoszone kompetencje zawodowe kadr systemu oświaty, m.in. poprzez szkolenia w różnorodnych obszarach tematycznych.
Działania mają być realizowane do 31 sierpnia 2027 r.