To zadanie ze szkoły podstawowej, ale dorośli łamią sobie nad nim głowę. Dasz radę?

2023-04-05 14:09

Nad tym krążącym po internecie zadaniem łamie sobie głowę wielu dorosłych. Tymczasem przyniósł je ze szkoły czwartoklasista. Okazuje się jednak, że nie tylko on nie potrafił sobie prawidłowo poradzić z tym działaniem. A ty umiesz je rozwiązać?

mama z dzieckiem odrabiają pracę domową
Autor: Getty images Nikt nie wie rozwiązać to działanie, a to zadanie ze szkoły podstawowej. Ty dasz radę?

To niby proste zadanie matematyczne, przysparza kłopotu nie tylko dzieciom, ale i dorosłym. Wszystko dlatego, że kluczem do jego rozwiązania jest znajomość ważnej zasady matematycznej. Uczniowie poznają ją już w 4 klasie szkoły podstawowej, ale korzystają z niej tak naprawdę do matury. O jaką zasadę chodzi i dlaczego to zadanie jest takie trudne?

ile to 6:2(1+2)=?
Autor: redakcja 6:2(1+2)=?

Najważniejsza jest ta zasada

Przedstawione powyżej zadanie matematyczne jest proste dla osoby, która wie, jaką zasadę zastosować przy jego rozwiazywaniu. A chodzi o prostą zasadę, dotyczącą kolejności wykonywania działań. Jej znajomość wymagana jest już w szkole podstawowej, ale tak naprawdę wykorzystuje się ją w rozwiązywaniu wszystkich zadań, także tych dużo bardziej złożonych, które uczniowie poznają na kolejnych poziomach nauki matematyki. 

Zasada kolejności wykonywania działań mówi o tym, że działania w nawiasach mają pierwszeństwo. Po nich wykonuje się mnożenie i dzielenie, a dopiero potem dodawanie i odejmowanie – wszystko z zachowaniem kolejności od lewej do prawej.

Co to oznacza dla naszego zadania?

Ile to jest 6:2(1+2)=?

Skoro najpierw wykonujemy działania w nawiasie, obliczmy, ile to jest 1+2. To oczywiście 3. Teraz poszukajmy mnożenia i dzielenia, które według zasady kolejności wykonywania działań, powinno zwrócić naszą uwagę po nawiasach. Dzielenie jest oczywiste, a mnożenie - choć nie widać znaku, to jednak występuje ono przed nawiasem. 

Mamy więc w tej chwili takie działanie: 6:2x3=?

Zgodnie z zasadą, że działania wykonujemy w kolejności od lewej do prawej, oznacza to, że najpierw dzielimy 6:2, co daje nam 3, a następnie 3 mnożymy przez 3, co daje nam 9. I to jest prawidłowe rozwiązanie tego zadania.

Czytaj również: Wzory matematyczne dla ósmoklasistów i nie tylko

Egzamin ósmoklasisty 2023 matematyka - zakres materiału na czas pandemii

Jaki był wynik działania 100 lat temu? 

Warto dodać, że zasady matematyczne zmieniają się. Matematycy z początku XX wieku, którzy rozwiązywali by to zadanie, otrzymaliby inny wynik. Dla nich mnożenie miało bowiem pierwszeństwo przed dzieleniem. Dlatego po obliczeniu działania z nawiasu otrzymaliby znane nam już działanie  6:2x3=? Zamienili by je na ułamek, na którym na górze, czyli w liczniku byłaby liczba 6, a na dole, w mianowniku działanie 2x3, czyli 6. 6 dzielone na 6 to1 - 6:6=1. 

Viki Gabor o szkole i ocenach - matematyka najtrudniejsza
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza