To zadanie ze szkoły podstawowej, ale dorośli łamią sobie nad nim głowę. Dasz radę?
Nad tym krążącym po internecie zadaniem łamie sobie głowę wielu dorosłych. Tymczasem przyniósł je ze szkoły czwartoklasista. Okazuje się jednak, że nie tylko on nie potrafił sobie prawidłowo poradzić z tym działaniem. A ty umiesz je rozwiązać?

To niby proste zadanie matematyczne, przysparza kłopotu nie tylko dzieciom, ale i dorosłym. Wszystko dlatego, że kluczem do jego rozwiązania jest znajomość ważnej zasady matematycznej. Uczniowie poznają ją już w 4 klasie szkoły podstawowej, ale korzystają z niej tak naprawdę do matury. O jaką zasadę chodzi i dlaczego to zadanie jest takie trudne?

Najważniejsza jest ta zasada
Przedstawione powyżej zadanie matematyczne jest proste dla osoby, która wie, jaką zasadę zastosować przy jego rozwiazywaniu. A chodzi o prostą zasadę, dotyczącą kolejności wykonywania działań. Jej znajomość wymagana jest już w szkole podstawowej, ale tak naprawdę wykorzystuje się ją w rozwiązywaniu wszystkich zadań, także tych dużo bardziej złożonych, które uczniowie poznają na kolejnych poziomach nauki matematyki.
Zasada kolejności wykonywania działań mówi o tym, że działania w nawiasach mają pierwszeństwo. Po nich wykonuje się mnożenie i dzielenie, a dopiero potem dodawanie i odejmowanie – wszystko z zachowaniem kolejności od lewej do prawej.
Co to oznacza dla naszego zadania?
Ile to jest 6:2(1+2)=?
Skoro najpierw wykonujemy działania w nawiasie, obliczmy, ile to jest 1+2. To oczywiście 3. Teraz poszukajmy mnożenia i dzielenia, które według zasady kolejności wykonywania działań, powinno zwrócić naszą uwagę po nawiasach. Dzielenie jest oczywiste, a mnożenie - choć nie widać znaku, to jednak występuje ono przed nawiasem.
Mamy więc w tej chwili takie działanie: 6:2x3=?
Zgodnie z zasadą, że działania wykonujemy w kolejności od lewej do prawej, oznacza to, że najpierw dzielimy 6:2, co daje nam 3, a następnie 3 mnożymy przez 3, co daje nam 9. I to jest prawidłowe rozwiązanie tego zadania.
Czytaj również: Wzory matematyczne dla ósmoklasistów i nie tylko
Egzamin ósmoklasisty 2023 matematyka - zakres materiału na czas pandemii
Jaki był wynik działania 100 lat temu?
Warto dodać, że zasady matematyczne zmieniają się. Matematycy z początku XX wieku, którzy rozwiązywali by to zadanie, otrzymaliby inny wynik. Dla nich mnożenie miało bowiem pierwszeństwo przed dzieleniem. Dlatego po obliczeniu działania z nawiasu otrzymaliby znane nam już działanie 6:2x3=? Zamienili by je na ułamek, na którym na górze, czyli w liczniku byłaby liczba 6, a na dole, w mianowniku działanie 2x3, czyli 6. 6 dzielone na 6 to1 - 6:6=1.