Co zamiast soli: dieta bez soli w ciąży

2019-08-05 13:54 Joanna Anczura
dieta w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Witaminy dla ciężarnej wspomagają rozwój płodu. Warto uzupełniać niedobory m. in. witaminy D3.

Co zamiast soli warto jeść w ciąży? Ważny jest nie tylko wybór zdrowych produktów, lecz także sposób ich przyprawiania i przyrządzania. Oto sposoby na smaczne i zdrowe gotowanie w ciąży. Przeczytaj, co zamiast soli warto mieć w swojej kuchni!

Zalecana przez WHO dzienna dawka soli to 5 g (płaska łyżeczka) i warto pilnować, by jej nie przekraczać w diecie w ciąży. A więc będą w ciąży ogranicz spożycie soli. Jak to zrobić, czym zastąpić sól w diecie?

Możesz ograniczyć dosalanie potraw, stosując zioła i przyprawy. Ich aromat czyni danie bardziej interesującym, zmniejszając ochotę na słony smak, a ponadto wiele z nich wspomaga trawienie, łagodzi wzdęcia i niestrawność. Przeczytaj, co zamiast soli świetnie sprawdzi się w kuchni.

Czytaj: Co faktycznie powinno się jeść w ciąży? Obalamy najpopularniejsze mity

Dieta w ciąży, czyli odżywianie ciężarnej pod lupą

 

Co zamiast soli: zioła

Zastanawiając się, co jeść w ciąży, zwróć uwagę na przyprawy i ogranicz spożycie soli. Czym można ją zastąpić? Klasyczne substytuty soli to bazylia, oregano, estragon i tymianek – warto nimi przyprawiać mięso, dodawać je do sałatek. Bazylia w duecie z oregano sprawdza się zwłaszcza w daniach z pomidorów.

Nieocenione są mieszanki przyprawowe: 5 smaków (goździki, pieprz, anyż, imbir i cynamon) oraz curry – doprawione nimi mięso będzie smaczne nawet z dodatkiem małej ilości soli. Do ryb najlepiej pasują sok i skórka z cytryny oraz koperek i natka pietruszki. Warto pamiętać, że ryby morskie są z natury słone, więc nie trzeba ich dodatkowo dosalać.

Co zamiast soli sprawdzi się w przypadku ziemniaków? Słabo posolone ziemniaki warto posypywać (po ugotowaniu) rozmarynem, tymiankiem lub świeżym koperkiem; ryż doskonale komponuje się z curry.

Czytaj: Dlaczego ciężarne powinny jeść brokuły?

Co zamiast soli: warzywa i kwas

Co zamiast soli, oprócz ziół? Innym naturalnym polepszaczem smaku zamiast soli dań mięsnych, zup i sosów są warzywa, np. cebula, czosnek, korzeń pietruszki, seler, papryczka chili. Z pomidorów z dodatkiem bazylii możesz zrobić przyprawę do mięs, sałatek, pizzy, makaronów. Smak mięs i sałatek podkręci też kwaśny dodatek, np. soku z cytryny czy octu winnego – można je dodawać do sosu winegret lub do marynat.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE