Niedobór żelaza w ciąży: czym skutkuje?

2019-10-28 14:59 Joanna Anczura, konsultacja:: mgr Magdalena Makarewicz-Wujec, dietetyk, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Niedobór żelaza w ciąży
Autor: photos.com

Niedobór żelaza w ciąży jest niebezpieczny, dlatego składnik ten warto suplementować. Żelazo jest ważne nie tylko dla zdrowia i dobrego samopoczucia przyszłej mamy. Odpowiednia jego dawka chroni rozwijające się maleństwo i jest konieczna dla jego prawidłowego rozwoju.

Żelazo w ciąży - ten pierwiastek jest ci potrzebny dosłownie jak powietrze. Jest składnikiem hemoglobiny zawartej w erytrocytach (czerwonych ciałkach krwi), które transportują tlen do wszystkich tkanek organizmu. Jeśli masz niedobór żelaza w ciąży i w każdym innym momencie życia, we krwi zaczyna brakować erytrocytów i mechanizm dotleniania staje się niewydolny.

Spis treści:

  1. Niedobór żelaza w ciąży: czym skutkuje?
  2. Niedobór żelaza w ciąży: decydujące 10 procent
  3. Niedobór żelaza w ciąży: żelazo hemowe i niehemowe
  4. Niedobór żelaza w ciąży: ułatwiaj przyswajanie
  5. Niedobór żelaza w ciąży: przykładowy jadłospis

Niedobór żelaza w ciąży: czym skutkuje?

Osłabienie, bladość skóry, łamliwość włosów i paznokci, zajady w kącikach ust, uczucie zimna, bóle głowy, bezsenność, podatność na infekcje – to mogą być objawy niedoboru żelaza i wynikającej z niego niedokrwistości.

Cierpi na nią około 45 proc. kobiet oczekujących dziecka. Kobiety w ogóle są bardziej niż mężczyźni narażone na niedobór żelaza, ponieważ tracą go sporo podczas miesiączki; w ciąży zaś zapotrzebowanie na ten pierwiastek jeszcze wzrasta.

To dlatego, że zwiększa się objętość krwi w ciele kobiety, a jej krwiobieg musi teraz obsłużyć dwa organizmy: własny i dziecka. Konsekwencje niedoboru żelaza w ciąży i anemii są groźne: mała masa urodzeniowa i anemia u dziecka, a nawet poronienie lub przedwczesny poród.

Czytaj: Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo dla ciężarnych

Dobrze wiedzieć

Ile żelaza jest w 100 g:

  • wątroby wieprzowej – 18,7 mg
  • wątroby wołowej – 9,4 mg
  • fasoli białej – 6,9 mg
  • płatków owsianych – 3,9 mg
  • szpinaku (duszonego) – 3,6 mg
  • polędwicy wołowej – 3,1 mg
  • łopatki cielęcej – 2,9 mg
  • filetu z dorsza – 1,1 mg
  • buraków gotowanych – 1,4 mg
  • kaszy gryczanej – 1,0 mg

Niedobór żelaza w ciąży: decydujące 10 procent

Aby nie doszło do niedokrwistości w ciąży, organizm musi codziennie przyswoić ok. 2 mg żelaza. Nie jest to dużo – sęk w tym, że choć żelazo zawierają prawie wszystkie produkty, to jest ono słabo przyswajalne – z żelaza, które jemy codziennie wraz z pożywieniem, wchłania się tylko 10 proc.

A więc codziennie trzeba go dostarczyć z dietą dziesięć razy więcej, by zaspokoić potrzeby organizmu. Norma zalecana dla kobiet w ciąży to aż 26 mg na dobę.

Niedobór żelaza w ciąży: żelazo hemowe i niehemowe

Ale i to nie jest takie proste. Żelazo występuje w dwóch postaciach: w produktach roślinnych jako trudno przyswajalne, trójwartościowe żelazo niehemowe, a w produktach pochodzenia zwierzęcego – łatwiejsze do przyswojenia, dwuwartościowe żelazo hemowe.

Czytaj: Zdrowa dieta w ciąży - jak się odżywiać w okresie oczekiwania na dziecko?

Niedobór żelaza w ciąży: ułatwiaj przyswajanie

Jednak po to, by organizm mógł spożytkować żelazo z mięsa, ryb i wędlin, trzeba jednocześnie dostarczać składników, które ułatwiają wykorzystanie żelaza przez organizm w procesach krwiotwórczych: witamin z grupy B, zwłaszcza B6, B12 i B9 (czyli kwasu foliowego), a także witaminy C, która wielokrotnie zwiększa przyswajanie żelaza z pożywienia.

Witaminy z grupy B, a także żelazo niehemowe znajdziesz w zielonych warzywach: brokułach, brukselce, zielonej sałacie, fasolce szparagowej, w pełnoziarnistych produktach zbożowych (chleb razowy, płatki owsiane, kasze), niektórych owocach i nasionach (suszone morele, daktyle, owoce awokado, orzechy, nasiona słonecznika, pestki dyni) i warzywach strączkowych (groch, fasola, soja), oraz w burakach i czerwonej kapuście.

Witaminy C dostarczy ci większość owoców (zwłaszcza truskawki, czarne porzeczki, aronia, cytrusy) oraz wiele warzyw: pomidory, ziemniaki, papryka, kiszona kapusta, natka pietruszki.

Aby zapobiec niedoborowi żelaza w ciąży trzeba więc komponować posiłki tak, by obfitującym w żelazo wędlinom, mięsu czy rybom towarzyszyły świeże warzywa, owoce lub soki, kasze, pełnoziarniste pieczywo

Witamina C w ciąży - dawkowanie. Zalety przyjmowania witaminy C w ciąży

Niedobór żelaza w ciąży: przykładowy jadłospis

  • Śniadanie: kanapka z chleba razowego z polędwicą i pomidorem, 2 łyżki twarożku ze szczypiorkiem i rzodkiewką, szklanka soku pomarańczowego, herbata owocowa.
  • II śniadanie: 2 kromki ciemnego chleba, surówka z papryki, pomidora i łyżki szczypiorku.
  • Obiad: barszcz ukraiński, zrazy wołowe z kaszą oraz surówką z kiszonej kapusty i marchewki z natką pietruszki i łyżką oleju słonecznikowego.
  • Podwieczorek: szklanka kisielu z żurawin, 1/2 twarożku wiejskiego light, 2 pełnoziarniste sucharki bez cukru, gruszka.
  • Kolacja: 2 kostki fileta z morszczuka (150 g) z surówką z dużej marchwi i jabłka z sosem z 2 łyżek jogurtu, grahamka, szklanka soku z czarnej porzeczki lub herbaty ziołowej.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE