Witamina B12 w ciąży. Jakie są jej źródła i co jeść przy niedoborze witaminy B12?

2019-12-20 13:07 Redakcja
Witamina B12
Autor: Getty Images

Dlaczego produkty bogate w witaminę B12 są tak ważne w naszej diecie, zwłaszcza w okresie ciąży? Ponieważ niewystarczające ilości tej witaminy w organizmie grożą anemią. Zobacz, co jeść przy niedoborze witaminy B12 i co jeść, aby do niego nie dopuścić.

Witamina B12 ma bezpośredni wpływ na nasz układ nerwowy. Oddziałuje też na przemianę materii, pracę mięśni, odgrywa istotną rolę w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi.

Najczęstszym objawem jej niedoboru jest niedokrwistość (anemia), występują także zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego i mózgu, łatwiej się męczymy, nie możemy się skoncentrować, jesteśmy rozdrażnieni, drżą nam ręce i nogi, atakują nas choroby jamy ustnej.

Na znaczny niedobór B12 najczęściej cierpią weganie. Znacznie częściej mamy do czynienia z niedoborem witaminy B12, niż z jej nadmiarem. Jej nadmiar nie jest zresztą toksyczny.

Zobacz: Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

Witamina B12 w ciąży

Jeśli jesteś w ciąży lub próbujesz w nią zajść, przyjmujesz kwas foliowy, czyli witaminę B9, który jest niezbędny dla zdrowego rozwoju dziecka. Ale według Światowej Organizacji Zdrowia witamina B12 jest równie ważna w zapobieganiu wadom cewy nerwowej i innym wadom neurologicznym, jak kwas foliowy. Niestety, aż 1 na 20 dorosłych ma niedobór tej niezbędnej witaminy.

Niedobór B12 w ciąży jest związany ze zwiększonym ryzykiem wielu dolegliwości zarówno u matki, jak i płodu. Ryzyko to obejmuje wspomniane wady cewy nerwowej, opóźnienie wzrostu wewnątrzmacicznego, stan przedrzucawkowy i wczesne poronienie. Co więcej, neurologiczne i rozwojowe opóźnienia u dzieci, spowodowane niedoborem B12 w ciąży są nieodwracalne.

Co jeść przy niedoborze witaminy B12 w ciąży?

Aby zapobiegać niedoborom witaminy b12 w ciąży należy jeść mięso, owoce morza i nabiał. Najlepsze źródła witaminy B12 to:

  • mięso: jej największe ilości znajdują się w wołowinie, kurczaku i podrobach (wątroba, nerki)
  • ryby i skorupiaki, takie jak pstrąg, łosoś, tuńczyk i małże
  • sery, produkty mleczne, np. jogurty
  • jajach
  • drożdże
  • produkty sojowe

W witaminę B12 często wzbogacane są też płatki śniadaniowe oraz produkty sojowe. Jeśli niedobory są znacznie, warto sięgnąć po suplementy diety.

Czytaj także:

Niedobór witaminy B12 — jak rozpoznać jego objawy?

Dieta wegańska w ciąży. Sprawdź, czy weganizm w ciąży jest bezpieczny

Witaminy i minerały na męską płodność - które składniki sprzyjają zapłodnieniu?

www.mowimyjak.se.pl/

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE