Jakie warzywa i owoce jeść, aby zwiększyć odporność i nie chorować w ciąży?

2019-08-09 11:15 Agnieszka Roszkowska
Maliny na 7 sposobów, czyli przepisy dla dzieci na potrawy z malinami
Autor: _photos.com|photos.com Maliny na 7 sposobów, czyli przepisy dla dzieci na potrawy z malinami

W ciąży zmniejsza się odporność, więc ryzyko złapania infekcji jest większe niż dotąd. Ale istnieje sprawdzony naturalny sposób na to, by mniej chorować: trzeba jeść owoce i warzywa, zwłaszcza pewne ich gatunki. Zobacz, jakie warzywa i owoce jeść, by wzmocnić odporność w ciąży.

Odporność w ciąży zależy od wielu czynników, również od tego, co jesz. Dużo się ostatnio mówi o tranie, który dzięki kwasowi DHA i witaminie D korzystnie wpływa na odporność. Ale nie zapominajmy, że także owoce i warzywa odgrywają tu istotną rolę. Wszystkie są zdrowe, bo zawierają witaminy i mikroelementy, ale niektóre z nich mają szczególnie cenne zimą właściwości: wzmacniają odporność, zapobiegając infekcjom, a czasem nawet je leczą. Uwzględnij je w swoim codziennym jadłospisie, a przekonasz się, że będziesz mniej chorować.

Czytaj: Dieta w ciąży, czyli odżywianie ciężarnej pod lupą

Maliny

Zawierają salicylany, które działają przeciwzapalnie, są skutecznym środkiem napotnym i przeciwgorączkowym, a wzmożone wydzielanie potu powoduje chłodzenie organizmu, co przynosi ulgę w gorączce. Działanie lecznicze ma sok z malin i napar z suszonych owoców.

Często można spotkać się z opinią, że sok albo napar z liści malin jest w ciąży niewskazany, bo może wywołać skurcze macicy. To nieprawda – zarówno sok, jak i napar są bezpieczne. Maliny można jeść i pić na każdym etapie ciąży i w każdej postaci: soku, herbatki czy świeżych owoców.

Aronia

Jest uważana za najzdrowszy owoc jagodowy na świecie. To prawdziwa bomba witaminowa: zawiera mnóstwo witamin C, B1, B2, B6, E, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i mikroelementów. Osoby, które regularnie stosują aronię, rzadziej chorują na anginy, przeziębienia i inne zimowe infekcje.

Najwięcej cennych antyoksydantów i rutyny zawiera świeżo wyciśnięty sok z aronii, który najlepiej zrobić samodzielnie. Można też kupować gotowe soki, pamiętając, że prozdrowotne właściwości mają tylko te z nich, które nie są rozcieńczane ani dosładzane. Aronia nadaje się też na dżemy i galaretki.

Brokuły

Są wręcz napakowane antyoksydantami, a witaminy C, która pomaga walczyć z infekcjami, mają znacznie więcej niż owoce cytrusowe. Co więcej, obecne w brokułach składniki działają korzystnie na pracę limfocytów, które odgrywają ważną rolę w pierwszej linii obrony organizmu, więc bezpośrednio poprawiają odporność.

Zawierają również substancję o nazwie sulforafan, która pomaga oczyszczać organizm z toksyn i działa przeciwzapalnie. Brokuły warto jeść jak najczęściej, nawet codziennie. Najlepiej na surowo lub gotowane na parze – wtedy są zielone i jędrne. Aby złagodzić wzdymające działanie brokułów, jedz je z imbirem, koprem lub kminkiem.

Czarny bez

Ekstrakt z czarnego bzu zawiera duże ilości antocyjanów, dzięki temu zapewnia efektywną walkę z wolnymi rodnikami, łagodząc objawy grypy czy przeziębienia, oraz stanowi ochronę w czasie obniżonej odporności.

Owoce czarnego bzu nie nadają się do jedzenia na surowo, ale można z nich robić konfitury, dżemy, kisiele, soki, można je także suszyć. W przypadku pojawienia się stanu zapalnego dróg oddechowych najlepiej zadziała picie naparu z kwiatów czarnego bzu.

Czytaj: Domowe sposoby na przeziębienie w ciąży

Żurawina

To doskonały środek profilaktyczny i wspomagający leczenie infekcji dróg moczowych – żurawinę zalecają nawet lekarze urolodzy. Zawarte w jej owocach poliantocyjanidy nie tylko działają bakteriobójczo (zwalczają do 80 proc. opornych na antybiotyki bakterii wywołujących zapalenie pęcherza), ale przede wszystkim uniemożliwiają mikrobom kolonizację w drogach moczowych. Z żurawiny można robić soki, dżemy czy po prostu jeść suszone owoce tej rośliny, które są pyszne.

Sprawdź koniecznie - Kalendarz ciąży - jak rozwija się płód

Czosnek

Pobudza do działania limfocyty i makrofagi – kluczowe elementy układu odpornościowego. Dzięki zawartości ajoenu przyspiesza leczenie infekcji wirusowej. Zawiera też flawonoidy i allicyny o działaniu przeciwbakteryjnym i przeciwgrzybiczym. Czosnek należy jeść przy pierwszych objawach choroby – gdy tylko pojawi się ból gardła czy wydzielina z dróg oddechowych. Leczy przeziębienie, kaszel i infekcje grypopodobne.

Profilaktycznie, w celu wzmocnienia odporności, warto zjadać 1–2 ząbki czosnku dziennie. Czosnek powinien być surowy, bo tylko taki ma właściwości bakteriobójcze. Przed zjedzeniem należy go przecisnąć przez praskę i odczekać 10–15 minut – w tym czasie nastąpi odpowiedni wzrost stężenia allicyny.

Można go jeść, dodając do sałatki, twarożku czy kładąc na kanapkę z wędliną i pomidorem albo tradycyjnie: z ciepłym mlekiem, miodem i masłem. Uwaga: nie jedz czosnku, jeśli chorujesz na nerki albo cierpisz na wzdęcia.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE