Jakie warzywa i owoce dawać niemowlakowi? Wartościowe warzywa i owoce dla dziecka

2020-01-15 9:33 Katarzyna Hubicz
Warzywa dla niemowlaka
Autor: thinkstockphotos.com Wprowadzanie warzyw do diety niemowlaka najlepiej zacząć od marchewki.

Warzywa i owoce w diecie niemowlaka są bardzo cenne dla zdrowia. Jednak nie każdy owoc czy warzywo jest tak samo bogate w witaminy. Dowiedz się jakie owoce i warzywa powinny się znaleźć w diecie niemowlaka?

Warzywa i owoce to podstawa rozszerzania diety dziecka. Zgodnie z nowym schematem żywienia niemowląt nie ma znaczenia, które warzywa i owoce zaczniemy podawać maluchowi w pierwszej kolejności, a które dopiero po pewnym czasie.

Ważne jest natomiast, by warzywa i owoce w diecie niemowlaka zagościły na stałe. Warto dawać mu zwłaszcza te warzywa i owoce, które zawierają najwięcej witamin i składników mineralnych, niezbędnych podczas intensywnego rozwoju, jaki ma miejsce w pierwszych dwóch latach życia dziecka.

Warzywa i owoce dla niemowlaka: marchewka dobra dla oczu

Jest źródłem beta-karotenu, który poprawia zdolności adaptacyjne rogówki oka, umożliwiając widzenie w ciemności. Zawiera też błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego (warto ją dawać podczas biegunki).

Czytaj:  Poznaj zasady rozszerzania diety niemowlaka

Rozszerzanie diety: jak rozszerzyć dietę niemowlaka karmionego piersią?

Szpinak wspiera serce

Jego liście są źródłem żelaza, białka, magnezu i fosforu, kwasu foliowego, a także witamin A, C, K i E. Badania potwierdziły, że zawarte w nim przeciwutleniacze oraz magnez dobrze wpływają na układ sercowo- -naczyniowy.

Buraki zapobiegają anemii

Warzywa te zawierają niewiele witaminy C i B1, sporo kwasu foliowego, są za to bogate w pierwiastki mineralne: żelazo, wapń, potas, magnez, mangan, sód, chlor, miedź, fluor, cynk, a nawet stosunkowo rzadko spotykane w warzywach cez i rubid. Te warzywa w diecie mają właściwości krwiotwórcze, dzięki czemu zapobiegają anemii.

Zawarte w nich barwniki są bardzo silnymi przeciwutleniaczami i kilkakrotnie zwiększają ilość tlenu przyswajanego przez komórki, co wspomaga układ krwionośny. Wspomagają też walkę z wirusami podczas infekcji.

Czytaj: Jak wzmocnić odporność u dziecka

Napoje dla dziecka: Co podawać dziecku do picia?

Brokuły wzmacniają stawy i oczy

Te warzywa są bogate w witaminę C, niezbędną do wytwarzania włókien kolagenu, budującego chrząstkę stawów i odpowiadającego za kondycję ścięgien, a także odgrywającą ważną rolę w procesie przyswajania żelaza. Dieta niemowlaka spożywającego brokuły wzbogaci się również o spore ilości witaminy A, która dobrze wpływa na wzrok, a także wapń i potas.

Czytaj: Owoce dla niemowlaka: musy, przeciery, soki. Jak podawać niemowlakowi owoce?

Zobacz wideo: Gotowe dania ze słoiczka

Warto wiedzieć

Pierwsze warzywa i owoce w diecie niemowlaka

Na samym początku rozszerzania diety niemowlaka wszystkie warzywa i owoce powinny być przetarte na papkę – owoce można miksować surowe, warzywa po ugotowaniu. Papki z owoców można dawać maluchowi jako przekąskę między posiłkami, z warzyw zaś przygotowywać zupkę jarzynową (z dodatkiem mięsa).

Malec może je też dostawać w postaci soku, najlepiej przecierowego (warto kupować gotowe soki dla niemowląt). Wprowadzanie warzyw i owoców do diety niemowlaka można rozpocząć od mieszania z kaszką po uprzednim dokładnym rozdrobnieniu.

W 11.–12. miesiąca życia warzywa mogą być dodatkiem do głównego posiłku mięsnego i wtedy można podawać je w postaci surówki. Warto skropić je odrobiną oliwy, bo dzięki temu organizm przyswoi witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Jabłka zapobiegają anemii i zaparciom

Te owoce w diecie niemowlaka zapewnią dużo potasu, który reguluje gospodarkę wodną, i żelaza, zapobiegającego anemii. Bogate są również w witaminę C i P (to połączenie uszczelnia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych) oraz pektyny, regulujące florę bakteryjną jelit i zapobiegające zaparciom.

Czytaj: Pobierz schemat żywienia niemowląt karmionych piersią i butelką

Brzoskwinie wspomagają kości i proces trawienia

Są cennym źródłem błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, obfitują także w wapń, niezbędny dla kości. Zawierają spore ilości beta-karotenu, witamin z grupy B, witaminy PP i C, a także żelaza i magnezu.

Gruszki poprawiają pracę tarczycy i mózgu

Gruszki jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod, który dobrze działa na tarczycę, a także brom, niezbędny dla pracy mózgu. Te owoce w diecie dziecka są też źródłem boru, pierwiastka wspomagającego pracę szarych komórek i zwiększającego zdolności koncentracji, a także zapobiegającego zbyt szybkiej utracie wapnia z kości. Są także bogate w potas i witaminy A, C, K, i z grupy B.

Czytaj: Jak zwalczyć zaburzenia koncentracji u dzieci

Banany dodają energii i wspierają serce

Są źródłem cukrów prostych, zapewniających szybki zastrzyk energii, a także potasu i magnezu, ważnych dla prawidłowej pracy serca. Zawierają również błonnik (dlatego sprawdzają się w przypadku zaparć) i witaminę C.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Nowy numer magazynu Dziecko Zakupy i My już w sprzedaży! A w nim ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży a także inspiracje i porady dla całej rodziny! 164 strony za 4,99 zł.

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE