Jakie warzywa i owoce dawać niemowlakowi? Wartościowe warzywa i owoce dla dziecka

Warzywa dla niemowlaka
Autor: thinkstockphotos.com Wprowadzanie warzyw do diety niemowlaka najlepiej zacząć od marchewki.

Warzywa i owoce w diecie niemowlaka są bardzo cenne dla zdrowia. Jednak nie każdy owoc czy warzywo jest tak samo bogate w witaminy. Dowiedz się jakie owoce i warzywa powinny się znaleźć w diecie niemowlaka?

Warzywa i owoce to podstawa rozszerzania diety dziecka. Zgodnie z nowym schematem żywienia niemowląt nie ma znaczenia, które warzywa i owoce zaczniemy podawać maluchowi w pierwszej kolejności, a które dopiero po pewnym czasie.

Ważne jest natomiast, by warzywa i owoce w diecie niemowlaka zagościły na stałe. Warto dawać mu zwłaszcza te warzywa i owoce, które zawierają najwięcej witamin i składników mineralnych, niezbędnych podczas intensywnego rozwoju, jaki ma miejsce w pierwszych dwóch latach życia dziecka.

Warzywa i owoce dla niemowlaka: marchewka dobra dla oczu

Jest źródłem beta-karotenu, który poprawia zdolności adaptacyjne rogówki oka, umożliwiając widzenie w ciemności. Zawiera też błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego (warto ją dawać podczas biegunki).

Czytaj:  Poznaj zasady rozszerzania diety niemowlaka

Rozszerzanie diety: jak rozszerzyć dietę niemowlaka karmionego piersią?

Szpinak wspiera serce

Jego liście są źródłem żelaza, białka, magnezu i fosforu, kwasu foliowego, a także witamin A, C, K i E. Badania potwierdziły, że zawarte w nim przeciwutleniacze oraz magnez dobrze wpływają na układ sercowo- -naczyniowy.

Buraki zapobiegają anemii

Warzywa te zawierają niewiele witaminy C i B1, sporo kwasu foliowego, są za to bogate w pierwiastki mineralne: żelazo, wapń, potas, magnez, mangan, sód, chlor, miedź, fluor, cynk, a nawet stosunkowo rzadko spotykane w warzywach cez i rubid. Te warzywa w diecie mają właściwości krwiotwórcze, dzięki czemu zapobiegają anemii.

Zawarte w nich barwniki są bardzo silnymi przeciwutleniaczami i kilkakrotnie zwiększają ilość tlenu przyswajanego przez komórki, co wspomaga układ krwionośny. Wspomagają też walkę z wirusami podczas infekcji.

Czytaj: Jak wzmocnić odporność u dziecka

Napoje dla dziecka: Co podawać dziecku do picia?

Brokuły wzmacniają stawy i oczy

Te warzywa są bogate w witaminę C, niezbędną do wytwarzania włókien kolagenu, budującego chrząstkę stawów i odpowiadającego za kondycję ścięgien, a także odgrywającą ważną rolę w procesie przyswajania żelaza. Dieta niemowlaka spożywającego brokuły wzbogaci się również o spore ilości witaminy A, która dobrze wpływa na wzrok, a także wapń i potas.

Czytaj: Owoce dla niemowlaka: musy, przeciery, soki. Jak podawać niemowlakowi owoce?

Zobacz wideo: Gotowe dania ze słoiczka

Warto wiedzieć

Pierwsze warzywa i owoce w diecie niemowlaka

Na samym początku rozszerzania diety niemowlaka wszystkie warzywa i owoce powinny być przetarte na papkę – owoce można miksować surowe, warzywa po ugotowaniu. Papki z owoców można dawać maluchowi jako przekąskę między posiłkami, z warzyw zaś przygotowywać zupkę jarzynową (z dodatkiem mięsa).

Malec może je też dostawać w postaci soku, najlepiej przecierowego (warto kupować gotowe soki dla niemowląt). Wprowadzanie warzyw i owoców do diety niemowlaka można rozpocząć od mieszania z kaszką po uprzednim dokładnym rozdrobnieniu.

W 11.–12. miesiąca życia warzywa mogą być dodatkiem do głównego posiłku mięsnego i wtedy można podawać je w postaci surówki. Warto skropić je odrobiną oliwy, bo dzięki temu organizm przyswoi witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Jabłka zapobiegają anemii i zaparciom

Te owoce w diecie niemowlaka zapewnią dużo potasu, który reguluje gospodarkę wodną, i żelaza, zapobiegającego anemii. Bogate są również w witaminę C i P (to połączenie uszczelnia ścianki włosowatych naczyń krwionośnych) oraz pektyny, regulujące florę bakteryjną jelit i zapobiegające zaparciom.

Czytaj: Pobierz schemat żywienia niemowląt karmionych piersią i butelką

Brzoskwinie wspomagają kości i proces trawienia

Są cennym źródłem błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, obfitują także w wapń, niezbędny dla kości. Zawierają spore ilości beta-karotenu, witamin z grupy B, witaminy PP i C, a także żelaza i magnezu.

Gruszki poprawiają pracę tarczycy i mózgu

Gruszki jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod, który dobrze działa na tarczycę, a także brom, niezbędny dla pracy mózgu. Te owoce w diecie dziecka są też źródłem boru, pierwiastka wspomagającego pracę szarych komórek i zwiększającego zdolności koncentracji, a także zapobiegającego zbyt szybkiej utracie wapnia z kości. Są także bogate w potas i witaminy A, C, K, i z grupy B.

Czytaj: Jak zwalczyć zaburzenia koncentracji u dzieci

Banany dodają energii i wspierają serce

Są źródłem cukrów prostych, zapewniających szybki zastrzyk energii, a także potasu i magnezu, ważnych dla prawidłowej pracy serca. Zawierają również błonnik (dlatego sprawdzają się w przypadku zaparć) i witaminę C.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka