Siedzenie przy stole zamień na świąteczny spacer. 6 korzyści w sam raz dla przyszłych mam

2022-12-23 10:36

Najbliższe dni spędzisz prawdopodobnie głównie przy stole, czyli siedząc i jedząc. To polska tradycja, ale nie najlepsza. Długie siedzenie nie jest zdrowe dla nikogo, a zwłaszcza dla kobiety w ciąży. Dlatego w te święta przerwij tradycję i zamień siedzenie przy stole na rodzinny spacer po okolicy. Zobacz, dlaczego warto to zrobić.

para idąca lasem w zimowej scenerii
Autor: Getty images Siedzenie przy stole zamień na spacer. Oto zalety chodzenia i wady długiego siedzenia w podczas ciąży

Najpierw Wigilia, w czasie której przez kilka godzin będziesz siedzieć i jeść, na drugi dzień rodzinny obiad Bożonarodzeniowy u wujostwa...  Nic dziwnego, że po świętach będziesz w gorszej formie niż przed nimi, a przecież miałaś przez te kilka dni odpocząć i nacieszyć się rodziną.

Biesiadowanie przy stole w święta to polska tradycja, ale kompletnie przestarzała, biorąc pod uwagę najnowsze trendy zdrowotne. Aby uniknąć złego samopoczucia po świętach, musisz zrobić jedną prostą rzecz: zamienić siedzenie przy stole na spacer po okolicy. Oto powody, dla których warto zmienić tradycję, zwłaszcza gdy właśnie oczekujesz dziecka. 

Spis treści

  1. Zalety spacerów w ciąży
  2. Jak bezpiecznie spacerować w ciąży?
  3. Jak bezpiecznie siedzieć podczas ciąży?
Historia z Koprem - Święta w PRL

Zalety spacerów w ciąży

Spacer, czyli chodzenie to niestresująca aktywność fizyczna, szczególnie wskazana dla kobiety w ciąży. Możesz spacerować wszędzie, o każdej porze i mieć z tego liczne korzyści. Potrzebujesz tylko dobrych, wygodnych butów i butelki z wodą (o tej porze roku lepiej termos z ciepłą herbatą). Spacer w ciąży ma wiele zalet:

  • zapewnia zdrowszą ciążę i lżejszy poród. Eksperci twierdza, że regularne chodzenie może zmniejszyć ryzyko powikłań podczas ciąży i porodu i sprawić, że sam poród będzie łatwiejszy i szybszy. Badania pokazują, że kobiety, które regularnie chodzą, rzadziej chorują na cukrzycę ciążową i mają mniej nagłych nieplanowanych cięć cesarskich. Chodzenie wzmacnia mięśnie, ułatwiając szybszy powrót do formy po urodzeniu dziecka.
  • poprawia humor i dodaje energii. W ciąży poziom energii spada: w końcu "produkujesz" w sobie człowieka, a to ciężka praca! Masz ochotę na wylegiwanie się, ale powinnaś robić coś przeciwnego — spacerować. Żadna aktywność nie wpływa lepiej na nastrój i energię niż szybki marsz. Chodzenie pomaga zrelaksować się, poprawia nastrój i daje zastrzyk energii: jedno z badań wykazało znaczną poprawę nastroju i poziomu zmęczenia kobiet w ciąży, które chodziły około 30 minut cztery razy w tygodniu.
  • redukuje ból pleców i napięcie mięśni. Większość kobiet w ciąży cierpi na ból pleców. To głównie dlatego, że wzrasta waga ich ciała i zmienia sie środek ciężkości wymuszający przyjmowanie dziwnych pozycji ciała. Spacerowanie łagodzi ból pleców i inne dolegliwości. Pomaga w utrzymaniu silnego gorsetu mięśniowego, dzięki czemu mogą one podtrzymywać rosnący brzuch bez wysiłku i bólu.
  • reguluje masę ciała. Ciąża prowadzi do dużego wzrostu wagi. Ale jeśli często spacerujesz i jesteś aktywna fizycznie, możesz tego uniknąć: marsz pomaga spalać kalorie. Mniejsza waga w czasie ciąży oznacza mniejsze prawdopodobieństwo przedwczesnego porodu i szybszego powrotu do wagi sprzed ciąży.
  • wspomaga dobry sen. Chodzenie ułatwia zasypianie, bo dotlenia organizm i powoduje delikatne zmęczenie, spalając nadmiar energii.
  • łagodzi zaparcia. To częsta dolegliwość podczas ciąży. Ćwiczenia pomagają w transporcie jedzenia przez układ pokarmowy i w jego trawieniu, dzięki czemu poprawia się metabolizm. 

Czytaj również: Aktywność w ciąży: jaki wysiłek fizyczny w ciąży jest zdrowy?

Ciąża zimą. Przewodnik jak przeżyć ciążę w zimowej aurze

Jak bezpiecznie spacerować w ciąży?

Długotrwałe siedzenie nie jest zdrowe - od dawna wiadomo, że siedzący tryb życia jest przyczyną wielu problemów zdrowotnych współczesnego społeczeństwa i jest odpowiedzialny za wzrost liczny zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne, jak nadciśnienie czy cukrzyca.

Siedzenie nie jest wskazane również dla kobiet w ciąży. Lekarze zalecają, aby kobiety oczekujące dziecka nie siedziały dłużej niż 15-30 minut, bez przerwy. Po upływie tego czasu powinny na moment wstać, pospacerować chwile i dopiero potem znów usiąść np. przy biurku. Długie siedzenie w ciąży ma wiele wad: 

  • wpływa na depresję ciążową. Naukowcy odkryli związek między depresją w czasie ciąży a długim siedzeniem w drugim trymestrze ciąży.
  • zwiększa wagę przyszłej mamy. Niska aktywność fizyczna wpływa na większy przyrost wagi, która jest fatalna dla kobiet w ciąży: nie tylko utrudnia poród, ale i opóźnia powrót do formy po narodzinach dziecka.
  • powoduje częstsze powikłania okołoporodowe. Kobiety otyłe mają częstsze problemy z gojeniem się ran, np. po cesarce i są bardziej narażone na stan przedrzucawkowy, żylną chorobę zakrzepowo-zatorową.
  • zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę ciążową. Brak ruchu oznacza przyrost wagi, a to jeden z czynników wpływających na te chorobę: obserwacje pokazują, że kobiety w ciąży prowadzące siedzący tryb życia mają wyższy poziom glukozy we krwi. Cukrzyca ciążowa może zwiększać ryzyko powikłań porodowych u matki i dziecka, dlatego ważne jest, aby minimalizowali to ryzyko, skracając czas, jaki kobiety w ciąży spędzają w pozycji siedzącej.
  • zwiększa ryzyko cesarskiego cięcia - otyłe kobiety rodzą trudniej i wolniej, zwykle mają też większe dzieci. To elementy zwiększające ryzyko konieczności przeprowadzenia cc. 

Jak bezpiecznie siedzieć podczas ciąży?

Jeśli musisz siedzieć przy stole, staraj się przyjąć odpowiednią pozycją ciała.  Wyprostuj plecy i odchyl ramiona. Twoje pośladki powinny dotykać oparcia krzesła - zawsze wybieraj krzesła z oparciem! Możesz podłożyć pod plecy mały, zwinięty ręcznik lub poduszkę w zagłębieniu pleców. Rozłóż ciężar ciała równomiernie na oba biodra, Trzymaj nogi zgięte pod kątem 90 stopni - w razie potrzeby użyj podnóżka lub stołka.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza