Polska szkoła ma się zmienić. Ma uczyć w sposób nowoczesny i dopasowany do potrzeb uczniów. Będzie więcej zajęć praktycznych, doświadczeń, będą też tygodnie projektowe, podczas których młodzi ludzie będą m.in. uczyć się pracy zespołowej.
Jak napisała ministra edukacji Barbara Nowacka w liście do nauczycieli, uczniów i rodziców, reforma:
Stanowi nie tylko odpowiedź na potrzeby społeczności szkolnej, lecz także na wyzwania dynamicznie zmieniającego się świata. Kładziemy nacisk na krytyczne myślenie, kreatywność i sprawczość. Edukacja musi być powiązana z potrzebami rynku pracy, zachowując uniwersalne wartości społeczne i humanistyczne.
Zmiany będą wdrażane stopniowo, pierwsze nowości pojawią się już w roku szkolnym 2025/2026. A od kolejnego roku zacznie się wprowadzanie nowej podstawy programowej.
Reforma edukacji to nowe przedmioty, ale nie tylko
W szkołach pojawią się nowe przedmioty. We wrześniu tego roku w planie lekcji pojawi się nieobowiązkowy przedmiot - edukacja zdrowotna (zamiast wychowania do życia w rodzinie) oraz edukacja obywatelska, która zastąpi historię i teraźniejszość. A od września 2026 r. przyroda w klasach 4-6 będzie prowadzona w nowej formule, a technikę zastąpią zajęcia praktyczno-techniczne.
Co jeszcze? Planowane zmiany zebrano w komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej. To:
- zmiany w ocenianiu - większy nacisk ma być na ocenę opisową, informację zwrotną i rozwój kompetencji,
- równomierne rozłożenie nauki, mniej godzin w ostatnich (7-8) klasach szkoły podstawowej,
- nowa podstawa programowa, a w niej mniej szczegółów do zapamiętania, więcej kompetencji kluczowych,
- więcej zajęć praktycznych i projektowych,
- troska o dobrostan uczniów i nauczycieli,
- większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli,
- od 2031 r. - zmiany w egzaminach: ósmoklasisty i maturalnym.
Zmiany będą wdrażane stopniowo
Reforma została rozłożona na lata. Wrzesień 2025 r. to dwa nowe przedmioty i zmieniona podstawa programowa wychowania fizycznego. Kolejny etap to wprowadzenie nowej podstawy programowej - będzie ona wdrażana stopniowo w kolejnych klasach. Od września 2026 r. w przedszkolu oraz w klasach 1-4 szkoły podstawowej, od września 2027 r. - w pierwszych klasach szkół ponadpodstawowych. Reforma obejmie też zmiany w egzaminach, w nowej formule będą przeprowadzane od 2031 r.
Nowa podstawa programowa dzieli edukację w szkole podstawowej na trzy etapy: klasy 1-3, 4-6, 7-8, co poprawi spójność nauczania i umożliwi bardziej równomierne rozłożenie procesu edukacji (zmniejszy przeciążenie liczbą godzin w 7 i 8 klasach)
- czytamy na stronie poświęconej „Reformie26”.
Profil absolwenta i absolwentki - drogowskaz dla uczniów (ale nie tylko)
Ważnym elementem zmian jest również profil absolwenta i absolwentki. To dokument, który określa, jaką wiedzę czy kompetencje powinny posiadać uczniowie, którzy kończą dany etap edukacji. Podpowiedzą, które kompetencje powinny być rozwijane, co pomoże osiągnąć satysfakcjonujące życie, co będzie wsparciem w funkcjonowaniu w świecie.
